Průvodce elektromobilitou: Rychlodobíjení nemusí být vždy rychlé a nejlepší řešení

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 12. 2019 10:02
Elektromobily se dnes dají sehnat i za ceny do půl milionu a s ohledem na nízké provozní náklady, projev elektrického motoru a akceptovatelný dojezd se z nich pomalu začíná stávat zajímavá alternativa. Jak je to ale s dobíjením? Opravdu stačí pár desítek minut, jak s oblibou tvrdí automobilky? Jaký je rozdíl mezi dobíjecími stanicemi? Odpovíme v našem přehledu.
Foto: Škoda Auto

Nabíjení střídavým proudem je pomalý, ale užitečný základ

Podobně jako Škoda Favorit musí tankovat benzin, elektromobily se neobejdou bez dobíjení z elektrické sítě. To může v zásadě fungovat pomaleji pomocí střídavého proudu (AC) nebo rychleji pomocí stejnosměrného (DC). Oba typy se liší nabíjecími stanicemi, konektory (na obrázku vidíte kabel na střídavý proud a Škodu Citigo) a hlavně rychlostí. Začněme tím střídavým.

Abyste měli představu o rychlostech nabíjení: střídavý proud dokáže na třífázové nabíječce s 32A jističem dodat výkon až 22 kilowattů. To je vlastně velice slušné, ale většina elektromobilů takovou rychlost nevyužije. Limitovány jsou totiž ještě palubním převodníkem na stejnosměrný proud, kterým se následně plní baterie. Taková Škoda Citigo-e iV nebo Volkswagen ID.3 ho má o výkonu 7,2 kW, Nissan Leaf zvládne podle verze 3,6 nebo 6,6 kW, Tesla Model 3 umí 11 kilowattů. Jedno z mála aut, která dokážou naplno využít potenciál střídavého nabíjení, je předchozí generace Renaultu Zoe s 22kW palubní nabíječkou.

 

Právě se děje

před 8 hodinami

Netanjahu opět hovořil o plánu zabrání části Západního břehu

Izrael si nenechá ujít "historickou příležitost", aby rozšířil svou svrchovanost na části Západního břehu Jordánu, prohlásil dnes izraelský premiér Benjamin Netanjahu. O možné anexi židovských osad na okupovaném Západním břehu hovořil v posledních dnech několikrát. Jde rovněž o jeden z bodů, který je obsažen v koaliční dohodě nové izraelské vlády

Zdroj: ČTK
Další zprávy