Průvodce elektromobilitou: Rychlodobíjení nemusí být vždy rychlé a nejlepší řešení

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 12. 2019 10:02
Elektromobily se dnes dají sehnat i za ceny do půl milionu a s ohledem na nízké provozní náklady, projev elektrického motoru a akceptovatelný dojezd se z nich pomalu začíná stávat zajímavá alternativa. Jak je to ale s dobíjením? Opravdu stačí pár desítek minut, jak s oblibou tvrdí automobilky? Jaký je rozdíl mezi dobíjecími stanicemi? Odpovíme v našem přehledu.
Foto: Škoda Auto

Nabíjení střídavým proudem je pomalý, ale užitečný základ

Podobně jako Škoda Favorit musí tankovat benzin, elektromobily se neobejdou bez dobíjení z elektrické sítě. To může v zásadě fungovat pomaleji pomocí střídavého proudu (AC) nebo rychleji pomocí stejnosměrného (DC). Oba typy se liší nabíjecími stanicemi, konektory (na obrázku vidíte kabel na střídavý proud a Škodu Citigo) a hlavně rychlostí. Začněme tím střídavým.

Abyste měli představu o rychlostech nabíjení: střídavý proud dokáže na třífázové nabíječce s 32A jističem dodat výkon až 22 kilowattů. To je vlastně velice slušné, ale většina elektromobilů takovou rychlost nevyužije. Limitovány jsou totiž ještě palubním převodníkem na stejnosměrný proud, kterým se následně plní baterie. Taková Škoda Citigo-e iV nebo Volkswagen ID.3 ho má o výkonu 7,2 kW, Nissan Leaf zvládne podle verze 3,6 nebo 6,6 kW, Tesla Model 3 umí 11 kilowattů. Jedno z mála aut, která dokážou naplno využít potenciál střídavého nabíjení, je předchozí generace Renaultu Zoe s 22kW palubní nabíječkou.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Stuttgartu bleskový gól nestačil, s Kolínem jen remizoval

Fotbalisté Stuttgartu přes bleskový gól pouze remizovali v 5. kole bundesligy 1:1 s Kolínem nad Rýnem a promarnili v domácím utkání šanci dotáhnout se před víkendovým programem na vedoucí Lipsko. Na lídra tabulky ztrácí nováček soutěže dva body. Soupeř čeká na vítězství v nejvyšší soutěži už 15 utkání, v novém ročníku získal teprve druhý bod.

Domácí měli skvostný vstup do zápasu a už ve 24. sekundě je umístěnou střelou zpoza šestnáctky poslal do vedení belgický záložník Orel Mangala. V polovině první půle ale z penalty vyrovnal švédský útočník Sebastian Andersson a VfB dál čeká na první domácí výhru v sezoně. Kolínští po úvodních třech porážkách podruhé za sebou remizovali, bundesligové vítězství ale slavili naposledy 6. března.

Německá fotbalová liga - 5. kolo:

Stuttgart - Kolín nad Rýnem 1:1 (1. Mangala - 23. Andersson z pen.).

Tabulka:

1. Lipsko 4 3 1 0 10:2 10
2. Bayern Mnichov 4 3 0 1 17:8 9
3. Dortmund 4 3 0 1 8:2 9
4. Stuttgart 5 2 2 1 10:6 8
5. Eintracht Frankfurt 4 2 2 0 7:4 8
6. Augsburg 4 2 1 1 5:3 7
7. Brémy 4 2 1 1 6:6 7
8. Hoffenheim 4 2 0 2 8:6 6
9. Leverkusen 4 1 3 0 3:2 6
10. Union Berlín 4 1 2 1 7:5 5
11. Mönchengladbach 4 1 2 1 5:6 5
12. Freiburg 4 1 2 1 5:8 5
13. Wolfsburg 4 0 4 0 2:2 4
14. Bielefeld 4 1 1 2 3:6 4
15. Hertha Berlín 4 1 0 3 8:10 3
16. Kolín nad Rýnem 5 0 2 3 5:9 2
17. Schalke 4 0 1 3 2:16 1
18. Mohuč 4 0 0 4 2:12 0
Zdroj: ČTK
Další zprávy