Ve slovenské Nitře se ve čtvrtek 25.října oficiálně otevřela továrna značky Jaguar Land Rover. Firma do její výstavby investovala 1,4 miliardy eur a závod se rozkládá na pozemku o rozloze 300 000 m2.
Zkušební provoz se spustil už v září, otevřelo se zde 1400 pracovních míst a v tuto chvíli je 98 % zaměstnanců slovenské národnosti. Závod má aktuálně výrobní kapacitu 150 000 aut ročně. Továrna má ale velké plány, ve druhé fázi by tu mohlo najít pracovní příležitost až 2800 zaměstnanců a jak uvedly Hospodářské noviny, je zde prostor pro zvýšení kapacity až na 300 000 vozů ročně.
Ve vzduchu tedy visí otázka, co se tu vlastně bude v budoucnu vyrábět. Jaguar Land Rover v posledních letech strmě rostl a vloni prodal 621 109 aut, o 7 procent více než v roce 2016, přičemž růst celého britského automobilového trhu vloni dosáhl hodnoty 5,7 %. Nejprodávanějším modelem bylo středně velké SUV Discovery Sport, kterých se podle výroční zprávy prodalo 119 105 kusů.
Do Nitry se zatím kompletně přesunula "jen" výroba "většího" modelu Land Rover Discovery z britského Solihullu. Připomeňme, že Discovery Sport stojí na platformě modelu Range Rover Evoque, a proto se vyrábí v továrně v Halewoodu. O přesunu Discovery Sport prý automobilka zatím neuvažuje. Vloni se ovšem podle výroční zprávy JLR prodalo 46 472 SUV Discovery. Kapacita v Nitře by tedy mohla být až šestinásobná.
Jak před časem uvedl britský The Guardian a zdroj Aktuálně.cz to potvrdil, v továrně v Nitře se zřejmě otevře linka pro off-road Defender. Připomeňme, že jde o největší ikonu značky Land Rover, která se vyráběla od roku 1948 a automobilka v roce 2016 oznámila její definitivní ukončení. Veřejností byla tato zpráva přijata s velkou nechutí, šlo o jedno z nejdéle vyráběných aut v historii a zbylo mu jen velmi málo konkurentů.
Značka se proto rozhodla nakonec model znovu vzkřísit. Jeho nová generace měla by být odhalena už v příštím roce. Vedle náročnosti rozběhnutí výroby ve slovenské továrně ale automobilka bude muset čelit i kritice na domácí půdě.
Ačkoli je vlastníkem indická společnost Tata, Britové značku vnímají stále jako svou a přesun výroby nejikoničtějšího modelu značky může vyvolat negativní reakce. The Guardian například poukazuje na to, že kvůli přesunu výroby ze Solihullu do Nitry ve Velké Británii přijde o práci 1000 lidí.
Jaguar Land Rover však opakuje, že odsun výroby Discovery se pracovního trhu nedotkne tak drasticky, protože ve Velké Británii zůstane výroba elektromobilů a automobilka plánuje uvedení dalších modelů.
To ostatně The Guardianu řekl i David Bailey, profesor průmyslové strategie na britské univerzitě Aston v Birminghamu. "Hrozilo, že by se výroba I-Pace (první elektromobil v portfoliu JLR, který byl uveden letos na trh, pozn. red) přesunula do Rakouska. Nakonec tedy bylo rozhodnuto, že se raději přesune výroba Discovery a v Británii se budou soustředit na elektromobilitu. V roce 2020 ostatně přijde na trh další elektromobil koncernu Jaguar Land Rover," dodal Bailey.