Program zpracovalo Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s výzkumnými pracovišti. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a zástupci Centra dopravního výzkumu.
"Dvacet pět procent těch nejzávažnějších dopravních nehod s fatálními následky působí skupina zhruba osmi procent těch nejrizikovějších řidičů," řekl Kupka. Program podle něj proto cílí na nejrizikovější řidiče, na které nezabírají tresty a zákazy a je u nich velká pravděpodobnost, že nebezpečné chování za volantem budou opakovat.
Řidiči se zákazem řízení na více než 18 měsíců ale stále musí pro opětovné získání oprávnění po uplynutí trestu projít autoškolou, terapeutický kurz se k této povinnosti přidává.
Kurz se podle Kupky nebude zaměřovat pouze na řidičské dovednosti, ale na změnu přístupu rizikových řidičů k řízení. Program má takovým řidičům pomoci uvědomit si dopady nebezpečného chování za volantem a přijmout za něj zodpovědnost.
Problém rizikových řidičů v Česku podle ředitele divize dopravních technologií a lidského faktoru Centra dopravního výzkumu Pavla Řezáče není neznalost dopravních předpisů, problémem je podle něj jejich nedodržování a neschopnost řidičů usměrnit své chování.
Podle psycholožky z týmu odborníků, který se podílel na programu, Veroniky Kurečkové jsou dopravní přestupky jen projevem nějakého hlubšího problému řidiče. Kurz podle ní bude skupinovou terapií zaměřenou přímo na konkrétní řidiče a jejich individuální problémy. Motoristy čeká pět setkání. Program by podle ní také mohl pomoci s návratem za volant traumatizovaným pachatelům dopravních nehod s vážnými následky.
Zájemci a řidiči se soudem přikázanou účastí v programu se zaregistrují v portálu Metodického centra. V něm si zvolí z nabídky programů a uhradí účastnický poplatek. Následně účastníci projdou 20 hodinami skupinové terapie pod vedením speciálně vyškolených lektorů. Po úspěšném absolvování kurzu řidič obdrží elektronický certifikát o absolvování.
Cena kurzu je určena vyhláškou ministerstva dopravy na 13 310 korun, uvedl Kupka. Cenu podle něj bude ministerstvo dále upravovat v závislosti na inflaci a dalších faktorech.
V testovací fázi měl program podle Řezáče více než sedmdesátiprocentní úspěch u řidičů recidivistů. Úspěšnost programu zjišťovalo Centrum dopravního výzkumu přímo ze záznamů o dopravních přestupcích řidičů, kteří kurz absolvovali, řekl. Úspěšnost podle zástupců centra ukazují také zkušenosti ze zahraničí.
Centrum očekává přibližně 15 tisíc účastníků ročně. Kurzy zatím vede zhruba 100 lektorů v celé zemi. Do budoucna se podle Řezáče počítá se 160 lektory, což je počet, který by měl pokrýt odhadovanou potřebu. Lektoři podle Řezáče vypisují kurzy v místě svého bydliště, což aktuálně kopíruje počet obyvatel v jednotlivých krajích.
Případnou omezenou dostupnost kurzů bude řešit Centrum dopravního výzkumu operativním vypsání kurzů v místech s vyšší poptávkou. Nejméně lektorů má aktuálně Liberecký, Královéhradecký a Karlovarský kraj.