Praha - Kolem automobilky Hyundai je v poslední době rušno.
Někteří nespokojení prodejci podali na české zastoupení stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Hyundai Motor Czech podle nich zneužívá své síly a nabízí jim výrazně nevýhodné podmínky.
V reklamních kampaních se pak Hyundai v předchozích měsících navážela do aut lídra českého trhu. Podle Vladimíra Vošického, šéfa českého Hyundai, se ale neděje nic dramatického.
Vše se podle něj odvíjí od toho, že Hyundai vyrábí nejkvalitnější vozy, říká v rozhovoru s online deníkem Aktuálně.cz.
Aktuálně.cz: Když jsme si domlouvali tento rozhovor, upozorňoval jste, že o neshodách se skupinou dealerů Hyundai, kteří podali kvůli vámi předkládaným novým smluvním podmínkám stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, nechcete mluvit. Mohu se zeptat proč?
Vladimír Vošický: Důvod je možná jiný, než si představujete. Považujeme to za extrémně okrajovou záležitost. My vyrábíme nejkvalitnější auta a chceme zákazníkům kromě kvalitních produktů poskytovat i kvalitní služby. No a v rámci vývoje, poté co jsme se už velmi silně etablovali na trhu, jsme vytvořili něco, čemu pracovně říkáme etický kodex. Kodifikuje to, jak se mají naši dealeři chovat k zákazníkům. A to je celé. Někteří z našich partnerů s tím měli problém, ale my se tím nezaobíráme. Nám to vlastně ulehčilo práci s kontrolou, zda všichni naši partneři kodex dodržují. Když totiž máte nějaká pravidla, tak je musíte následně kontrolovat.
A.cz: V důsledku toho se ale zmenšila dealerská síť a dostupnost vašich služeb pro zákazníky.
My si to nemyslíme. Pokračujeme i v druhém a třetím čtvrtletí v růstu. Zároveň si nemyslíme, že bychom kvůli tomu měli nějaké zásadní geografické problémy.
A.cz: Co ale říkáte na to, že vzniklou situaci prošetřuje ÚOHS?
Tak to ve svobodné demokratické zemi bývá. Pokud máte nějaký pocit, že někdo něco nedodržuje, tak se obrátíte na příslušné orgány. Ty záležitost prošetří a pak konají. My jsme přesvědčení, že jsme ve všem v souladu nejen s našimi interními etickými kodexy, ale i s českým a evropským právem. Možná si někdo myslí, že třeba prostřednictvím médií na nás vytvoří nějaký tlak. My jsme ale silná automobilka, která se nelekne nikoho a ničeho.
Škoda? Vůči malým automobilkám se nevyhraňujeme
A.cz: V mnoha svých projevech se velmi vyhraňujete vůči domácí značce Škoda. Dá se říci, že až hanlivě se vyjadřujete o jejích výrobcích. Jste skutečně přesvědčen, že vyrábíte o tolik kvalitnější vozy než například Škoda?
Určitě. My vyrábíme kvalitnější vozy a jako jediní si můžeme dovolit dát na všechny naše vozy pětiletou záruku bez jakýchkoli omezení. To je, myslím, ten nejlepší důkaz o kvalitě našich aut. Na druhou stranu, možná to někdy tak v médiích vypadá, ale my tyto malé automobilky nebereme jako něco, vůči čemu se vyhraňujeme. My pouze mluvíme o věcech tak, jak jsou. Pokud někdo tvrdí, že octavia je ve třídě jako Volkswagen Passat, a pokud někdo tvrdí, že rapid je auto ve třídě Volkswagen Golf, tak my pouze upozorňujeme, že to není pravda.
A.cz: Vaše pozice je tedy jasná. Není ale v zájmu všech automobilek, které vyrábějí v Česku - tedy včetně TPCA v Kolíně - společně přispět k obměně zastaralého vozového parku a pokusit se vytvořit určitou společnou strategii?
Co se týče spolupráce, je to velmi složitý problém, který by mohl také zavánět určitým kartelem. Je tedy třeba k tomuto problému obnovy vozového parku přistupovat velice obezřetně. To se týká jak výrobců, tak i všech možných institucí, které do toho mají co mluvit. My jsme ale samozřejmě připraveni se případných jednání zúčastnit. Současně ale nějakou palčivou potřebu nemáme, protože my jsme značka s nejmladším a nejzdravějším vozovým parkem. Náš vozový park je zatím velice malý (nějakých zhruba 140 tisíc aut), ale současně i velice mladý – průměrné stáří je méně než šest let při republikovém průměru více než 14 let. Navíc, k takovým podpůrným opatřením jsou třeba peníze a já si nemyslím, že v nějakých příštích pěti až deseti letech bude česká ekonomika v takové kondici, aby si to mohla dovolit.
A.cz: Možná je to jen zdání, ale lidé si všímají, že v komunikaci směrem k veřejnosti v poslední době už tolik nepoužíváte věty o výjimečnosti vašich aut, ale spíše jde o klasičtější přístup informování o nových výrobcích. Přijali jste v tomto směru nějaké rozhodnutí?
Vím, kam míříte, my ale komunikujeme se svými zákazníky stále stejně. Pokračujeme ve snaze informovat zákazníky, že my jim za jejich peníze nabídneme mnohem větší kus auta než kdokoli jiný. V tom jsme tu strategii nezměnili. Na druhou stranu, my už nemusíme českým řidičům říkat, že jsme tady, protože oni už to vědí. Ještě před třemi lety tomu třeba tak úplně nebylo. Také se logicky čas od času kampaně mění vzhledem k zaměření daného produktu.
A.cz: Tři čtvrtiny aut, která prodáváte v ČR, jsou vyrobená v nošovickém výrobním závodě. Naroste ještě tento poměr? A neuvažuje se o nějaké změně tamějšího výrobního portfolia směrem k segmentům, které jsou perspektivní?
Naší střednědobou ambicí je mít 15procentní podíl na českém trhu a následně i českém vozovém parku a umíme si představit rovněž podíl 20 procent (nyní má Hyundai zhruba desetinu trhu, lídrem je Škoda s více jak 30 procenty - pozn. redakce). Se strukturou vyráběných modelů v Nošovicích jsme v tomto ohledu spokojeni, protože pokrývají potřeby drtivé většiny našich zákazníků.
Nic nenafukujeme
A.cz: Vaše velké téma jsou reexporty a vůbec všechny záležitosti kolem registrací aut v České republice. Můžete laikům vysvětlit, proč je důležité, aby se uváděla přesná čísla o prodejích nových aut?
V každé zemi se dějí jednodenní až měsíční registrace až odregistrace, ovšem u nás to přerostlo do obludných rozměrů. Nemá cenu, aby se veřejnosti lhalo, že jsme bohatší a kupujeme si více aut, než je skutečnost. Vadí nám to z principu. Reexport není problém, to je normální součást obchodu. Problém je v tom, že často neexistuje skutečný zákazník. Jsou značky – Seat, Ford, které takto vykazují 40 až 60 procent svých prodejů v uvozovkách. Některé značky už skutečné auto ani do ČR nedovezou, pouze sem putuje technický průkaz.
A.cz: Obviňujete konkurenci z nekalých praktik, ale existují hlasy, že i značka Hyundai má některé metody, jak si vylepšit své prodejní statistiky. Konkrétně se mluví například o značkách uložených v depozitech. Co vy na to?
To by mě zajímalo, kdo to šíří. My to neděláme a je nám jedno, jestli to někdo tvrdí.
A.cz: Před pár dny se objevila zpráva agentury Médea, která prezentovala čísla o takzvaném skutečném trhu s novými auty v ČR jako oficiální. Pak se ale ukázalo, že jde o údaje o registracích aut, které ministerstvo dopravy poskytlo vám, tedy Hyundai ČR. Navíc agenturu Médea využíváte pro komunikaci směrem k veřejnosti. To se nezdá jako úplně fér postup.
To je přece jen technická záležitost. Jsou to stejná data. Většina těch aut, které neúspěšná značka zaregistruje, aby neúspěch přetvořila v takzvaný úspěch, tak se zpravidla odhlašuje ten samý měsíc, nejpozději do tří měsíců. Proto jsou v této statistice odečtena od zaregistrovaných aut ta, která jsou tam pouze 90 dnů, přestože oficiální směrnice EU bere jako nová auta i ta, jimž je méně než šest měsíců a mají najeto méně než 6000 kilometrů. My nerozporujeme statistiky EU. Ale chceme, aby nikdo nemohl psát, že té které značce se daří a že Češi kupují auta, když to tak není. My chceme předložit reálnou statistiku, protože ta auta, která po přihlášení zůstanou v provozu i po oněch třech měsících, tedy jsou to ta, která se skutečně prodala zákazníkovi.
Alternativní paliva? Nafouknuté bubliny
A.cz: Jak vidíte vývoj automobilového trhu v ČR? Jaké segmenty mají potenciál růstu a jaké typy pohonu?
V příštích pěti letech bude nejvíce rostoucím segmentem ten, v němž jsme my zastoupeni vozem i30 – odborně řečeno nižší střední třída. Dále opět poroste segment SUV, ale spíše ta střední, jako je ix35.
A.cz: A jaký z typů pohonu má největší budoucnost?
Myslím, že ještě řadu let zůstane majorita klasickým spalovacím motorům. Ono je to totiž tak: Pokud se objeví přebytek zemního plynu, tak jsou najednou informace, že ten, kdo nemá pohon na CNG, jako by nebyl. Jsou to jen bubliny, stejně jako elektromobily – teď myslím ty klasické s dobíjením ze zásuvky. Je to jen jakási ozdoba pro určité typy lidí, ale nikdy to nebude opravdová alternativa ke klasickým, masově rozšířeným autům. Zatím budeme dále jezdit v autech s úspornými spalovacími motory. Opravdová alternativa, ale to už se bavíme o době za nějakých více než dvacet let, může být třeba vodík. Podle mě je pro zlepšení životního prostředí v současné době mnohem důležitější než nějaká podpora alternativních pohonů, postupná likvidace opravdu starých a neekologických aut, která u nás máme a motivování lidí k tomu, aby začali jezdit v modernějších, tudíž úspornějších, ekologičtějších a současně bezpečnějších autech.
A.cz: Byl byste i pro nějaké legislativní opatření, které v tomto směru nastaví určitou regulaci?
To je obtížná otázka. Pokud ano, tak by se to muselo udělat šetrně. Nejsme Švýcarsko, kde si v 90. letech mohli dovolit udělat skutečně radikální krok. Na druhou stranu je populistické všechna tato opatření, která platí v okolních zemích, stále odkládat. Proto teď neumím říci, co by bylo nejlepší. Rozhodně ale varuji před snahami přílišně podporovat takzvaně alternativní pohony.
Připravuje se globální program na prodej ojetin
A.cz: Tím, že každý rok prodáte více aut, bude logicky přibývat i nabízených ojetých vozů s vaší značkou. Připravujete nějaký ucelený program pro prodej ojetých vozů Hyundai u vašich partnerů?
Určitý program s názvem Hyundai i-Best již v České republice existuje, nyní se ale tvoří globální program H-promise. Jméno ale ještě definitivně vybráno nebylo. Naplno ho spustíme v příštím roce. Stejně jako totiž roste zájem o naše nové vozy, roste i zájem o zánovní ojeté vozy s naší značkou.
A.cz: Hyundai i20 působí ve světě rallye v kategorii WRC. Objeví se ale někdy méně výkonné rallyové vozy s logem Hyundai třeba na tratích tuzemských soutěží?
Ano, takové úvahy skutečně existují a byli bychom rádi, kdyby se to podařilo. Snad do dvou let.