Automobilky nafukují prodeje v Česku, ukázala nová data

Radek Pecák Jiří Hovorka Radek Pecák, Jiří Hovorka
Aktualizováno 8. 8. 2014 16:46
Mezi značky, které mají největší počet účelových registrací vozů, patří Ford, Seat a Volkswagen. Novou statistiku kritizuje Škoda Auto.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Praha - Nikoli 111 758, jak tvrdí statistiky Svazu dovozců automobilů, ale jen zhruba 98 tisíc nových aut se skutečně během prvních sedmi měsíců letošního roku prodalo v České republice.

"Skutečné prodeje nových vozů na českém trhu jsou za prvních sedm měsíců letošního roku o téměř 14 tisíc nižší," uvádí ředitel společnosti Médea Research Jan Matějka.

Jeho společnost nově dostává od ministerstva dopravy ke zpracování statistiky prodejů nových vozů. Skončil tak monopol na informace, který dosud měl právě svaz dopravců a který některé automobilky, především Hyundai, kritizovaly. Korejská automobilka kvůli tomu i vystoupila ze Svazu dovozců automobilů, který využívá statistiky zpracované společností RTV data. Na nového zpracovatele statistik si zase stěžuje Škoda Auto.

Zmíněný rozdíl ve výši 14 tisíc Médea Research přičítá takzvaným účelovým registracím, kterými automobilky nafukují své skutečné prodeje. Firma bude zveřejňovat konkurenční statistiku k té od svazu dopravců, ve které budou také údaje o nových automobilech, které jsou registrovány na dobu kratší než 90 dní. To jsou nejčastěji právě ony účelové registrace.

Škoda: Médea je spojená s Hyundai

Mezi výrobce, kteří nejčastěji zlepšují své statistiky účelovými registracemi, patří FordFiatSeatVolkswagen a Škoda. U Fordu a Fiatu účelové registrace přesahují 40 procent všech prodejů, u Seatu se jedná dokonce o dvě třetiny vykazovaných registrací. Škodě Médea Research napočítala 1467 účelových registrací, což představuje 4,3 procenta celkových prodejů automobilky.

Zástupci těchto značek se většinou brání tím, že reexporty jsou na otevřeném evropském trhu běžná obchodní praktika, kterou zákazníci využívají kvůli cenovým rozdílům v jednotlivých zemích. Stejně argumentuje i Aleš Novák, ředitel divize Seat společnosti Porsche ČR. "Čísla, která poskytla společnost Médea, ovšem komentovat nebudeme," uvedl dále.

"U nás reexporty nejsou žádným problémem," tvrdí mluvčí tuzemské prodejní organizace Škoda Auto Vítězslav Pelc. Navíc podle něho v rámci volného trhu nelze bránit dealerům v pohraničních oblastech, aby prodávali i zahraničním zákazníkům. Pelc také upozornil, že pokud by se skutečně reexportovaná auta od statistiky sdružení dopravců odečetla, stoupl by Škodovce tržní podíl. "Byl by už více než třetinový," dodal.

Škodě se také příliš nelíbí, že statistiku nově zpracovává firma, která je spojená s Hyundai.

Médea zastupuje mediálně korejskou automobilku, ale odmítá, že by zveřejněná data jakkoli přizpůsobovala ve prospěch právě této automobilky. "Data nejsou nijak upravována ve prospěch jakékoliv automobilové značky na trhu - stejným způsobem může informace z dat ministerstva dopravy zpracovat jakýkoliv subjekt na trhu a dojde ke stejným výsledkům," říká Kateřina Böhmová ředitelka PR divize Médea.

Zdůrazňuje také, že Hyundai není jediná automobilka, kterou agentura zastupuje, a že Médea Research je jinou společností ze skupiny Médea, a že data tedy zpracovává jiný tým.

Její slova ovšem zpochybňuje Josef Pokorný, vedoucí odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy. "Od nás data získala pouze značka Hyundai. Přímo s Médeou Research nemáme žádnou dohodu o tom, že by za ministerstvo poskytovala údaje. Hyundai od nás získává data o přihlašovaných vozidlech do registru, a také počty vozidel, které jsou naopak odhlašovány. "Jakou metodiku pak Médea při jejich zpracování použila, je samozřejmě jejich věc," dodává Pokorný.

Hyundai je dvojka na trhu, předstihla VW

Data každopádně podle Matějky říkají také to, že objem účelových registrací, při kterých je registrace v krátké době opět zrušena a vůz je prakticky obratem exportován, meziročně výrazně roste, a to o více než 60 procent. Někteří výrobci je tedy využívají stále více.

Po odpočítání těchto účelových registrací se změnilo pořadí na druhém a třetím místě v žebříčku nejúspěšnějších prodejců. Na druhé místo postoupila značka Hyundai, naopak na třetí spadl Volkswagen. První zůstává s náskokem domácí Škoda.

Počty účelových registrací za sedm měsíců roku 2014

Automobilka Počet účelových registrací Podíl na celkových prodejích
1. Ford 3006 41,7 %
2. Seat 2530 67 %
3. VW 1990 19 %
4. Škoda 1467 4,3 %
5. Fiat 853 54,5 %
6. Dacia 728 13,9 %
7. Nissan 572 34,2 %
8. Renault 492 13,3 %
9. Citroen 355 10,3 %
10. Peugeot 305 6,8 %
Ostatní 1543 4,3 %
Celkem 13 841 12,4 %

Zdroj dat: Médea Research

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 24 minutami

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 42 minutami

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

před 45 minutami

Čínská centrální banka považuje veškeré kryptoměnové transakce za nezákonné

Čínská centrální banka označila všechny kryptoměnové transakce za nezákonné. Uvedla rovněž, že tyto transakce musí být zakázané. Informovala o tom v pátek agentura Bloomberg. Zpráva vedla k oslabení nejznámější kryptoměny bitcoin. Centrální banka považuje za nezákonné rovněž poskytování služeb zahraničních kryptoměnových burz v Číně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy