Šéf Škody Bernhard Maier: Dokázali bychom vyrobit o 200 tisíc aut víc, nemáme ale kde

Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 10. 2018 16:49
Hledá se továrna nebo jiné prostory, kde vyrábět. O škodovky je totiž zájem, ale výrobní kapacity jsou na maximu. Velké investice putují také do elektrifikace. To jsou hlavní zprávy z rozhovoru vedeném na pařížském autosalonu s šéfem Škody Auto Bernhardem Maierem.
Bernhard Maier, šéf Škody Auto, musí vyřešit, kde vyrábět, aby se uspokojila poptávka po modelech Škoda.
Bernhard Maier, šéf Škody Auto, musí vyřešit, kde vyrábět, aby se uspokojila poptávka po modelech Škoda. | Foto: Škoda Auto

Na pařížském autosalonu jsme vedli rozhovor s šéfem Škody Auto Bernhardem Maierem. Ten Aktuálně.cz nastínil strategické plány do budoucna.

Hned dvě karosářské varianty dostane chystaný elektromobil Škoda na platformě MEB. Obě se představí v roce 2020, zatím ale není jasné, o jaký typ karoserie půjde. S největší pravděpodobností ale bude alespoň jedno z aut SUV. "Druhá karoserie rozproudí krev a emoce," uvedl šéf české automobilky.

Elektrifikace a spolu s ní i digitalizace je ostatně to hlavní, co bude Škoda v příštích letech propagovat. "Do těchto oblastí chceme v nejbližších pěti letech investovat dvě miliardy eur," zopakoval na pařížském autosalonu Maier. Tak vysoká investice je nutná kvůli zachování dostatečného růstu, který vykompenzuje rostoucí náklady.

Ruku v ruce s problematikou růstu značky jde také navyšování výrobních kapacit. "Poptávka po našich vozech je tak vysoká, že bychom příští rok dokázali prodat o 200 tisíc aut více, než vyrobíme," upozornil Maier. Současné továrny jsou podle něj vytíženy na 119 procent, přičemž ještě zvýšit poptávku by měla chystaná produktová ofenziva. Ta zahrnuje až 20 nových modelů do konce roku 2020.

"Obecně můžeme říct, že od začátku další dekády budeme jen pro Evropu potřebovat minimální kapacitu v objemu 400 tisíc aut," říká Maier. Již delší dobu se tak spekuluje o tom, že Škoda postaví nejspíše mimo Českou republiku další výrobní závod.

Podle šéfa mladoboleslavské automobilky je ale zatím ve hře spíše využití kapacity jiných továren koncernu. Aby se českým závodům ulevilo, již dnes se vozí 60 tisíc Fabií na lakování do Osnabrücku a ve stejném závodě se bude rovněž montovat asi 45 tisíc Karoqů.

Hledají se také alternativy v rámci vlastních závodů značky. Jednou z nich je například navýšení směn, v krajním případě až na osmnáct. Pracovat by se tak mohlo šest dnů v týdnu, přičemž aktuálně je provoz patnáctisměnný s jednou směnou navíc. Tato alternativa ale zahrnuje mimo jiné vyjednávání s odbory.

"Pokud se nám v koncernu nepodaří najít výrobní možnosti, tak bychom museli přemýšlet o stavbě nového závodu," říká Bernhard Maier. Lokality zatím nespecifikoval, ve hře je však celá řada alternativ. Co by také mohlo pomoci, je možný přesun výroby Superbu do německého Emdenu po bok Volkswagenu Passat, o čemž se neustále spekuluje.

Šéf Škody tuto možnost připustil, ale pokud by se tak stalo, tak až v souvislosti s nástupcem. Definitivní rozhodnutí nicméně nepadlo a současný model se bude i nadále vyrábět v Kvasinách. To rozhodnutí o stavbě nového závodu by mohlo přijít dříve. "Na začátku příštího roku bychom chtěli mít hotové plány na následující dva roky. Do té doby musíme skutečně mít jasno," řekl Maier.

Celá budoucnost značky nicméně neleží jen v elekromobilitě. "Spalovací motory budou ještě potřeba, a abychom vyhověli dnešním emisním normám, budeme potřebovat silný a čistý diesel," potvrdil šéf největší české automobilky. Zároveň nicméně zopakoval, že z finančních důvodů skončily naftové agregáty v Rapidu a neobjeví se ani v jeho chystaném nástupci.

Ten se představí ještě před koncem letošního roku, v příštím roce bude následovat minimálně omlazený Superb, navíc poprvé s plug-in hybridním pohonem, a po něm i elektrické Citigo. To nabídne dojezd téměř 300 km.

Od roku 2020 se pak budou v Mladé Boleslavi vyrábět dva již zmíněné elektromobily na platformě MEB. Naopak osud Fabie Combi, o jejímž konci se i v souvislosti s chystaným malým SUV neustále spekuluje, zůstává nejasný.

Cílem Škody pro letošní rok je překonání loni vyrobených 1,2 milionu vozů. Milion už se značce s okřídleným šípem povedlo vyrobit a Bernhard Maier potvrdil, že ve zbývajících měsících očekávají překonání loňského výsledku.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

AC Milán vydřel remízu 1:1 s Udine a na Inter ztrácí tři body

Fotbalisté AC Milán ve 25. kole italské ligy doma zachránili remízu 1:1 s Udine až díky gólu z penalty ze sedmé minuty nastavení. "Rossoneri" z druhého místa neúplné tabulky ztrácejí tři body na městského rivala Inter, ale lídři Serie A mají k dobru čtvrteční utkání v Parmě.

AC Milán se bez zraněného kanonýra Zlatana Ibrahimovice trápil a na San Siru se v 68. minutě jako první prosadil Rodrigo Becao. Hosté z Udine dlouho sahali po nečekané výhře, ale v nastavení Jens Stryger Larsen zahrál v šestnáctce rukou a spolehlivý exekutor AC Franck Kessié z penalty nezaváhal.

Záložník Antonín Barák přispěl k vítězství Hellasu Verona 3:0 na stadionu Beneventa. Za hosty se v první půli prosadil Davide Faraoni a vlastní branku si vstřelil Daam Foulon. Po změně stran zvýšil Kevin Lasagna. Hellas poskočil na osmé místo.

Další český reprezentant Jakub Jankto odehrál za Sampdorii závěrečnou půlhodinu při venkovní remíze 1:1 s městským rivalem FC Janov. Gólfový účet derby v 52. minutě otevřel Davide Zappacosta, v 77. minutě odpověděl další obránce Lorenzo Tonelli. Sampdoria zůstala desátá a tři kola čeká na plný bodový zisk.

Italská fotbalová liga - 25. kolo:

Sassuolo - Neapol 3:3 (34. vlastní Maksimovič, 45.+1 Berardi z pen., 90.+5 Caputo - 38. Zieliňski, 72. Di Lorenzo, 90. Insigne z pen.), AC Milán - Udine 1:1 (90.+7 Kessié z pen. - 68. Rodrigo Becao), Benevento - Hellas Verona 0:3 (25 Faraoni, 34. vlastní Foulon, 50. Lasagna), Bergamo - Crotone 5:1 (12. Gosens, 48. Palomino, 50. Muriel, 58. Iličič, 85. Mirančuk - 23. Simy), Cagliari - Boloňa 1:0 (19. Rugani), FC Janov - Sampdoria Janov 1:1 (52. Zappacosta - 77. Tonelli), Fiorentina - AS Řím 1:2 (60. vlastní Spinazzola - 49. Spinazzola, 88. Diawara).

Tabulka:

1. Inter Milán 24 17 5 2 60:24 56
2. AC Milán 25 16 5 4 48:30 53
3. Bergamo 25 14 7 4 60:32 49
4. Juventus Turín 24 14 7 3 48:20 49
5. AS Řím 25 14 5 6 50:38 47
6. Neapol 24 14 2 8 52:28 44
7. Lazio Řím 24 13 4 7 38:32 43
8. Hellas Verona 25 10 8 7 34:27 38
9. Sassuolo 24 9 9 6 40:37 36
10. Sampdoria Janov 25 9 4 12 34:37 31
11. Udine 25 7 8 10 27:34 29
12. Boloňa 25 7 7 11 32:38 28
13. FC Janov 25 6 9 10 27:37 27
14. Fiorentina 25 6 7 12 26:38 25
15. Spezia 25 6 7 12 32:46 25
16. Benevento 25 6 7 12 25:47 25
17. Cagliari 25 5 6 14 27:41 21
18. FC Turín 23 3 11 9 33:41 20
19. Parma 24 2 9 13 19:47 15
20. Crotone 25 3 3 19 24:62 12
před 3 hodinami

Kanadský soud uznal útočníka, který najel v Torontu do davu lidí, vinným

Kanadský soud uznal vinným z desetinásobné vraždy a 16 pokusů o vraždu Aleka Minassiana, který v roce 2018 vjel v Torontu s dodávkou do chodců. Deset jich zabil a 16 zranil. Osmadvacetiletý muž se hlásil ke skupině lidí žijících v "nedobrovolném celibátu" (anglicky involuntary celibate, zkráceně incel), která je spojována také s dalšími útoky, píší americká média.

Minassianův právník se soudu snažil dokázat, že jeho klient nevěděl, že činí něco špatného, protože trpí poruchou autistického spektra. Minassian se loni k činu nepřiznal a jeho právní zástupci tvrdili, že vzhledem ke svému psychickému stavu není trestně odpovědný.

Soudkyně Anne Molloyová však rozhodla, že se tato tvrzení nepodařilo přesvědčivě prokázat. Není podle ní pochyb, že jeho činy byly dopředu naplánované a úmyslné, a že si byl plně vědom toho, co dělá. Minassian podle ní rovněž vyhledával a užíval si pozornost, kterou mu jeho čin přinesl.

Minassian najel v dubnu 2018 se zapůjčenou dodávkou do davu chodců v rušné čtvrti na severu Toronta. Mezi mrtvými bylo osm žen a dva muži, lidé ve věku mezi 22 a 94 lety.

Zdroj: ČTK
Další zprávy