Zná je celý svět, ani to ale nestačí. Výrobce sedadel Recaro krachuje

Výrobce sedadel Recaro je v insolvenci.
První sedadlo pod značkou Recaro mělo premiéru v roce 1965.
Dnes už se ale dodávají do jediného sériového auta: Ineosu Grenadier. Takový Ford Mustang je má alespoň mezi příplatky.
Přitom dříve měly fordy sedadla Recaro klidně i sériově, jako v případě Fiesty ST.
Dostal je i minulý Focus RS... Zobrazit 13 fotografií
Foto: Recaro
Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 7. 2024 12:18
Značka Recaro se za dlouhé roky prakticky stala synonymem pro automobilová sedadla. Závodní auta, sportovní silniční vozy i zcela obyčejné modely, tam všude se logo německé firmy objevovalo. Teď to ale vypadá, že další sedadla už možná Recaro nevyrobí. Firma totiž spadla do insolvence.

Se značkou Recaro je možné se setkat na různých místech: třeba v letadlech nebo u herních počítačů. Těch se ale insolvence netýká, do ní spadla pouze automobilová divize, která ale dlouho není v držení německého holdingu, současní američtí majitelé si pouze licencují slavné označení. Důvod, proč vlastně firma spadla do insolvence, je poměrně jednoduchý. Nedostatek zakázek.

"Firma se kvůli extrémnímu nárůstu cen v posledních letech a také ztrátě velkých kontraktů dostala do značných finančních problémů," stojí v tiskové zprávě. Ono se to nemusí zdát, ale sériově dnes používá sedadla Recaro ve svých autech jediná firma: Ineos vyrábějící terénní auta Grenadier, jak připomíná oborový magazín Automobilwoche. A nejde přitom o výrobu stovek tisíc aut ročně.

Spousta značek sice na německá sportovní sedadla v minulosti spoléhala, většinou ale jen jako příplatkový prvek. I tak je seznam značek dlouhý, Recara měly Fordy (dnes je nabízí za příplatek 51 tisíc korun třeba nový Mustang), Volkswageny, Porsche, Audi, Renaulty a mnohé další značky. Spousta z nich ale sportovní auta přestala úplně vyrábět, anebo si začala sedačky dělat svépomocí. Recaro má ostatně na svém webu i seznam značek, s nimiž spolupracuje, naprostá většina tam zmíněných modelů už se ale nevyrábí, případně jde jen o koncepty.

Kromě sedaček do aut vyrábí stejná divize i retrosedadla do starších vozů, fanoušci fotbalu je pak jistě znají i z některých stadionů, kde na nich sedí hráči připravení na střídání, případně trenérský štáb. Tyto aktivity samotné nicméně k prosperitě nestačí. Jak zmiňuje Automobilwoche, Recaro Automotive bylo v letech 2021 i 2022 v mnohamilionových ztrátách.

Teď tedy firma podala insolvenční návrh a je otázkou, co s ní bude dál. Jisté je, že zaměstnanci dostanou - sice se zpožděním - červencovou výplatu. Recaro Automotive jich zaměstnává 425, z toho 215 v Německu, kde je zastupují odbory IG Metall. Ty přitom insolvence překvapila. Další pak pracují v USA a Japonsku.

Předseda podnikové rady Frank Bokowits z úpadku viní management firmy, který se podle něj nedokázal otevřít novým trhům (například expanzi výroby sedadel či dveřních panelů pro starší vozy) a příliš spoléhal na malosériové zakázky.

Recaro, ovšem pod názvem Stuttgarter Carosserie und Radfabrik, založil už v roce 1906 Wilhelm Reutter. Původně jeho firma dělala mimo jiné karoserie, později na jejich výrobě spolupracovala s Porsche, v roce 1953 pak začal Reutter koketovat i s výrobou sedadel. O deset let později koupilo Porsche výrobu karoserií a zbytek firmy se přejmenoval na Recaro (Reutter-Carosserie). První sedačku pak nová firma představila v roce 1965 a o dva roky později následovala první sportovní sedadla s výrazným bočním vedením.

Kvůli finančním problémům změnilo Recaro majitele v roce 1969 a opět samostatnou firmou se stalo až v roce 1997. Sedadla do aut ale samozřejmě vyrábělo nepřetržitě. Právě automobilová divize se od původního podniku oddělila v roce 2011, kdy ji koupila americká firma Johnson Controls, aby si následně slavné jméno licencovala. To pokračovalo i nadále, třebaže automobilová divize dál měnila majitele. Tím aktuálním je americká investiční společnost Raven Acquisition.

 

Právě se děje

Další zprávy