Evettě došly peníze. Další výrobce elektromobilů vyhlásil bankrot

Evettě došly peníze. Další výrobce elektromobilů vyhlásil bankrot
Mikrovozík Evetta má být elektrickou reinkarnací poválečné Isetty od BMW.
Interér je maximálně jednoduchý.
Auto má vzniknout i v užitkové verzi.
Ta je ale o poznání delší než běžná Evetta.
Foto: Electric Brands
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
14. 2. 2024 6:02
Firma Electric Brands, která se chystala uvést na trh mikrovozítko Evetta a dodávku Xbus, vyhlásila platební neschopnost. Výroba aut přesto odstartuje, slibuje její vedení.

Vysoké náklady na vývoj a slábnoucí ekonomika, to jsou podle německé firmy Electric Brands důvody, proč se společnost ocitla v platební neschopnosti. Návrh na insolvenční řízení podala u okresního soudu v Darmstadtu.

Automobilka svůj výrobní program oficiálně představila před dvěma lety, byla u toho i redakce Aktuálně.cz. Zástupci firmy měli s Evettou a Xbusem velké exportní plány, ještě před zahájením výroby vybudovali po Evropě rozsáhlou síť dealerství.

Jenže zahájení výroby bylo několikrát odloženo, loni v únoru Electric Brands oznámil, že se na produkci dohodl s nizozemskou firmou VDL Nedcar. Nultou sérii měla firma vyprodukovat letos v lednu.

Kvalifikovaný odhad na rozjezd výroby obou modelů činí 150 milionů eur, zhruba 3,75 miliardy korun. To je podle všeho nad síly německého start-upu, který nyní podle informací Aktuálně.cz intenzivně hledá silného investora mimo Evropu.

Vývoj aut financoval Electric Brands formou crowdfundingu od drobných investorů. Na auta také od koncových zákazníků vybíral zálohu, na svých stránkách se k dnešnímu dni chlubí 17 295 objednávkami.

"Podle mých informací odešlo několik objednávek také z Česka, ale jsou to jednotky kusů," říká výkonný ředitel firmy Select Automotive Karel Bárta. Tato společnost je na stránkách Electric Brands vedena jako dealerství pro Českou republiku. Bárta však tvrdí, že objednávky na auta nešly přes jeho společnost, ale přes rezervační systém automobilky na internetu.

"Ověřili jsme si, že insolvenční návrh byl u německého soudu skutečně podán," říká Bárta s tím, že další informace o vývoji v automobilce momentálně nemá. Projekt mikroaut však stále považuje za perspektivní a věří, že se jej nakonec podaří dotáhnout do konce.

Týdeník Automobilwoche přišel s informací, že jednání s novým investorem by mělo vyústit v dohodu do konce března. Pokud vše bude probíhat podle plánu, automobilka insolvenční návrh stáhne a zálohy koncových zákazníků "zůstanou nedotčeny".

Nejnovější vývoj ve firmě Electric Brands připomíná osud dalšího německého start-upu Sono Motors. Ten vyvíjel solární elektromobil Sion tak dlouho, až auto zastaralo. Firmu nezachránila ani crowdfundingová kampaň a loni v květnu vyhlásila bankrot.

Financování Sono Motors nakonec převzal newyorský hedgeový fond Yorkville. Pod jeho vedením firma v současnosti vyvíjí solární komponenty pro zavedené výrobce nákladních vozidel, plány na výrobu vlastního solárního auta však patří minulosti.

 

Právě se děje

Další zprávy