První jízda s novou astrou: Opel odstranil slabiny a generace "K" je téměř královská

Radek Pecák Radek Pecák
27. 9. 2015 11:34
Tvůrci nového Opelu Astra správně ponechali vozu jeho silné stránky a odstranili slabiny. Ovládací prvky na středovém panelu v interiéru jsou tedy nyní v náležité velikosti a logicky rozmístěné, citelné odlehčení velmi prospělo jízdním vlastnostem. Jako prémii určenou budoucím uživatelům lze hodnotit inteligentní LED světlomety či masážní sedačky.
Nový Opel Astra
Nový Opel Astra | Foto: Radek Pecák

Změť ovládacích tlačítek na palubní desce, těžkopádnost a malý vnitřní prostor. To jsou výtky, které jdou za právě končící generací Opelu Astra. Nového vozu se už netýkají. U nové astry, jejíž cena začíná na 320 tisících korunách, naopak oceníte přehledné ovládání i jízdní vlastnosti.

Ověřil to redaktor online deníku Aktuálně.cz, který měl možnost nejdůležitější novinku tradiční německé značky testovat v závěru minulého týdne na silnicích v Rakousku a na Slovensku.

Opel vyrábí kompaktní vozy už téměř osmdesát let. Za prvního zástupce tradiční německé automobilky v tomto segmentu lze považovat Opel Kadett. Ten spatřil světlo světa v roce 1936 a pod tímto jménem se rodinná auta značky s bleskem ve znaku prodávala až do roku 1991. Pak začala řada generací Opelu Astra, která v abecedním pořadí (i se zmíněným Kadettem) dospěla už k písmenku K.

Konstruktéři oproti minulé generaci vůz snížili, což je znát i při pohledu z boku.
Konstruktéři oproti minulé generaci vůz snížili, což je znát i při pohledu z boku. | Foto: Radek Pecák

Ochutnávka z drahých aut

Předešlá Astra "J" měla nepochybně pohledné linie, ke kladům patřila také bohatá komfortní a bezpečnostní výbava, přičemž některé prvky přinášela v tomto segmentu jako vůbec první.

V tomto duchu ovšem pokračuje i novinka. Zaujmou například nové inteligentní světlomety složené z LED diod, které díky spolupráci s kamerou za čelním sklem dokážou odstínit vysílané světlené paprsky tak, aby neoslňovaly řidiče v protijedoucím vozidle, ale současně stále výtečně osvětlovaly pravou krajnici a příkop a dlouhý úsek vozovky vpředu.

Vyzkoušeli jsme si to při zhruba dvacetikilometrové noční jízdě po slovenském venkově a můžeme tento příplatkový prvek jen doporučit. Podobnou technologii využívají v současné době i vozy jiných značek, jde však výhradně o zástupce z vyšších, a tudíž i dražších tříd automobilů.

Nový typ světlometů jsme si mohli vyzkoušet i v nočním provozu. Skutečně fungovaly tak, jak zobrazuje toto schéma.
Nový typ světlometů jsme si mohli vyzkoušet i v nočním provozu. Skutečně fungovaly tak, jak zobrazuje toto schéma. | Foto: Opel

Podobnou vstupenkou do světa luxusnějších vozů jsou přední sedačky. Mohou být s funkcí vyhřívání a ventilování a jsou schopny i masírovat. Kromě toho získaly atest o náležité konstrukci od profesní organizace německých ortopedů.

Hlavním motorem vývoje dnešních automobilů je snižování spotřeby, potažmo emisí CO2. Toho je možno dosáhnout několika cestami, případně jejich kombinacemi. V novém Opelu Astra jsou samozřejmě nové generace motorů, zlepšila se i aerodynamika, velmi podstatný vliv má ale poměrně dramatické snížení hmotnosti.

Konstruktéři tak trochu čarovali s rozměry. Zatímco na délku měří nový automobil o pět centimetrů méně než dříve (437 oproti 442), také výška se o téměř tři centimetry (nyní 146 centimetrů) snížila, zadní cestující mají přitom pro kolena o 3,5 centimetru místa více. Také vpředu je šířka interiéru větší.

Foto: Opel

Hlavní úsporu hmotnosti, která v závislosti na konkrétních verzích může být v porovnání s minulou astrou nižší až o celé dva metrické centy, ovšem přineslo použití nových technologií a materiálů při vývoji vozu.

Například karosérie je lehčí o pětinu. Místo dřívějších 357 kilogramů ukazuje váha hodnotu pouze 280 kilogramů. Dalších 50 se uspořilo na podvozku a šasi, kolem desítky na sedačkách, a tak by se dalo pokračovat dlouho.

Odlehčení se projevilo na silnici

To, že snížení hmotnosti přináší i lepší jízdní vlastnosti, si měli novináři možnost ověřit na poměrně dlouhé a členité testovací trase. Za jediné odpoledne jsme zvládli téměř tři stovky kilometrů: Z vídeňského letiště přes Bratislavu, dále jsme jezdili na členitých silnicích Malých Karpat, svezli jsme se dokonce (raději hned několikrát) na trati legendárního závodu do vrchu Pezinská baba a po bývalé hlavní česko-slovenské dálnici zamířili zpět do hlavního města Slovenské republiky.

Interiér více vybavených verzí působí hodnotně a moderně.
Interiér více vybavených verzí působí hodnotně a moderně. | Foto: Opel

Po celou tuto dobu jsme řídili nejsilnější nabízenou naftovou motorizaci 1,6 CDTi. Čtyřválcový turbodiesel disponuje maximálním výkonem 100 kW (136 koní). Tabulková spotřeba je u této verze 3,7 litru na sto kilometrů v kombinovaném režimu ve verzi se šestistupňovou manuální převodovkou, což byl i náš případ.

V cíli testovací jízdy jsme měli spotřebu přesně o litr vyšší, což je skvělý údaj, zejména s přihlédnutím k tomu, že jsme vůz potrápili i na zmíněné závodní trati. V dálničním režimu, při úzkostlivém dodržování dálniční stotřicítky, neboť pověst slovenských dopravních policistů nahání našim peněženkám hrůzu, ukázal palubní počítač hodnotu 4,4 litru.

Kufr odpovídá této kategorii vozů.
Kufr odpovídá této kategorii vozů. | Foto: Opel

Kromě spotřeby nás ve voze potěšilo i řazení, které má jasně vymezené dráhy a řadicí páka se v nich pohybuje neslyšně, měkce a přitom s přiměřeným odporem.

Tento motor bude podle našich poznatků vyhovovat především těm, kteří často cestují na delší vzdálenosti. Naladění podvozku už ale není tak sportovní a lehkonohé jako v případě benzinových verzí, které jsme si tentokrát mohli vyzkoušet pouze na krátkých vzdálenostech při nočním testu světlometů a při zpáteční cestě z místa prezentace na letiště Schwechat.

Budoucím uživatelům se ve voze bude příjemně "žít". Na rozmístění i velikost jednotlivých ovládacích prvků si i ten řidič, který dosud nikdy s opely neměl nic společného, velmi rychle zvykne. Pozornost se kladla na detaily. Potěší číselný údaj o nastavené teplotě dvouzónové klimatizace přímo uvnitř ovladačů. Ty jsou navíc (stejně tak i pro ovládání audiosoustavy) z palubní desky dostatečně vystouplé, což znamená, že je řidič snadno uchopí a nevyklouznou mu z prstů na první malé nerovnosti. Další podrobnosti z testování nové astry naleznete tady.

Opel již zveřejnil i ceník vozu. Základní cena je v případě varianty s benzinovým motorem 1,4 stanovena na 319 900 Kč. Ve standardní výbavě je mimo jiné šest airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání předních okének a zrcátek, klimatizace a rádio.

Vrcholná benzinová verze má pod kapotou turbomotor 1,6 litru s výkonem 200 koní. První vozy přijedou k prodejcům Opelu již za několik týdnů.

Příští rok na jaře bude k dispozici rovněž kombík, který se již nyní ukazuje na výstavišti ve Frankfurtu nad Mohanem.

Porovnání testované dieselové astry s hlavními konkurenty, kterými jsou Hyundai i30 a Volkswagen Golf, najdete zde.

Pokud vás zajímá, jak si stojí nový benzinový litrový tříválec v novince Opelu oproti těm ve Fordu Focus a Volkswagenu Golf, podívejte se sem.

 

Právě se děje

Další zprávy