První elektrické BMW z Číny může potrápit Teslu. Porazit ale musí Audi a Mercedes

Jan Matoušek Jan Matoušek
11. 8. 2020 6:02
Nabídka elektromobilů neroste jen směrem dolů k menším a dostupnějším vozům, ale i směrem nahoru, kde cena nehraje až tak zásadní roli, naopak důležitější jsou dynamické parametry, dlouhá výdrž baterie a prémiová image podpořená karoserií SUV. Po Audi a Mercedesu takové auto ukazuje i BMW v podobě modelu iX3. Co nabízí proti německým konkurentům či Tesle? Porovnali jsme je v následující galerii.

Tesla Model Y - zatím se neprodává

Ačkoliv Tesla nabízí na českém trhu velké SUV Model X, skutečným rivalem BMW iX3 bude o něco menší Model Y. Ten má na délku 4750 mm, z čehož 2891 mm zabírá rozvor náprav. Jednu zásadní odlišnost od dalších konkurentů Model Y ale nabízí - pojme až sedm lidí, ačkoliv dvojice zadních sedadel je spíše nouzového rázu a výrazně omezí objem zavazadlového prostoru. Ten má maximálně ve dvoumístné konfiguraci přes 1900 litrů.

Jakkoliv na webu českého zastoupení Tesly auto ještě dostupné není, v Německu již ano. Z počátku tak budou k dispozici dvě varianty, obě s pohonem všech kol, a tedy dvojicí elektromotorů. Americká automobilka neudává oficiálně výkon svých modelů, víme však, že verze zaměřená na maximální dojezd akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,1 vteřiny a jede nejvýše 217 km/h, zatímco verze zaměřená na co nejvyšší výkon akceleruje na 100 km/h za 3,7 vteřiny a jede maximálně 241 km/h. Jde tedy o hodnoty výrazně odlišné od zbytku konkurence v tomto přehledu.

Přes to všechno Model Y předjede konkurenci nejen dynamicky, ale i dojezdem. Slabší provedení má podle cyklu WLTP 505 km, silnější potom jen o 25 km méně. K dispozici by také později měly být verze s pohonem jen zadní nápravy. Další výhodou je možnost dobíjet auto na dedikovaných Tesla Superchargerech, tedy rychlonabíječkách, které jsou v Česku zatím čtyři s maximálním výkonem 150 kW. Do konce roku by ale měla být otevřená i pátá u Českých Budějovic. Nutno však podotknout, že Model Y je připraven i na dobíjecí výkon 250 kW, který Tesla využívá u nejnovějších verzí svých rychlonabíječek.

Cena na německém trhu je 58 620 eur, v přepočtu asi 1 535 000 korun, za verzi s maximálním dojezdem a 65 620 eur, v přepočtu asi 1 718 000 korun, za provedení s maximálním výkonem. V konfigurátoru je zároveň uvedeno, že zahájení výroby je plánováno na začátek roku 2021. Výbava i levnější verze obsahuje 15palcovou centrální obrazovku, navigaci, elektrická sedadla, diodové mlhovky anebo 19palcová litá kola. Další informace najdete ve starším článku.

 

Právě se děje

Další zprávy