První elektrické BMW z Číny může potrápit Teslu. Porazit ale musí Audi a Mercedes

Jan Matoušek Jan Matoušek
11. 8. 2020 6:02
Nabídka elektromobilů neroste jen směrem dolů k menším a dostupnějším vozům, ale i směrem nahoru, kde cena nehraje až tak zásadní roli, naopak důležitější jsou dynamické parametry, dlouhá výdrž baterie a prémiová image podpořená karoserií SUV. Po Audi a Mercedesu takové auto ukazuje i BMW v podobě modelu iX3. Co nabízí proti německým konkurentům či Tesle? Porovnali jsme je v následující galerii.

Mercedes-Benz EQC - od 1 972 300 korun

Druhým vážným německým rivalem nového BMW iX3 je Mercedes-Benz EQC. Rozměrově jsou si obě auta dost podobná, EQC má délku 4762 mm, z čehož rozvor náprav ukrajuje 2873 mm. Také kufr o objemu 500 až 1460 litrů je sice menší než u BMW, stále ale objemově srovnatelný. Umístění baterie v podlaze je rovněž shodné s konfigurací mnichovského rivala.

Přesto má Mercedes EQC jednu výhodu - na rozdíl od BMW, které je zadokolkou, má pohon všech kol, a tedy dva elektromotory. A také vyšší výkon, celkem 300 kW a 760 Nm. Nelze se tak divit, že dynamicky dokáže iX3 ujet, zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 5,1 vteřiny, nejvyšší rychlost je ale také omezena na 180 km/h.

Baterie má kapacitu 80 kWh a váží 652 kilo, více než v případě BMW. Udávaný dojezd je až 471 km, ovšem po přepočtu na méně přesný cyklus NEDC. Maximální dobíjecí výkon je 110 kW u rychlonabíječky se stejnosměrným proudem, což znamená zhruba 40 minut na dobití z 10 na 80 procent akumulátoru. Stejně jako v případě konkurentů lze využít i pomalejšího 7,4kW střídavého nabíjení (nikoliv ovšem 11 kW, což je oproti rivalům hendikep) s rychlostí 11 hodin z 10 na 100 procent kapacity baterie. Mercedes dokonce udává, že z 2,3kW domácí sítě zabere dobití na plnou kapacitu asi 41 hodin.

Cena jediné dostupné verze 400 4Matic je na českém trhu 1 972 300 korun, což je poměrně blízko iX3 - na to, že je EQC čtyřkolka s vyšším výkonem. Ve výbavě vozu nechybí navigace, aktivní parkovací asistent, sledování mrtvých úhlů, diodová světla nebo 19palcová litá kola. Test vozu najdete zde.

 

Právě se děje

před 32 minutami

Zbrojařská firma Imex Group podala kvůli Vrběticím další podněty týkající se Jana Švejdara

Ostravská zbrojařská společnost Imex Group podala kvůli kauze Vrbětice další dva podněty týkající se policejního prezidenta Jana Švejdara. Za firmu o tom informoval právník Radek Ondruš. Podle něj může být účast Švejdara na schůzce s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) posuzována jako kázeňský přestupek či trestný čin. Firma Imex Group měla ve Vrběticích pronajaté sklady, které v roce 2014 vybuchly.

Ondruš už 2. května na Švejdara podal trestní oznámení související s poskytováním informací prezidentovi republiky. Ve čtvrtek pak za Imex podal Generální inspekci bezpečnostních sborů (GIBS) podnět týkající se schůzky u Hamáčka.

"Účast policejního prezidenta na jednání s Hamáčkem může být posuzována jako kázeňský přestupek, protože tam neměl co dělat. Pokud se prokáže, že to, co napsal Janek Kroupa (na serveru Seznam Zprávy), je pravda, pak by se jednalo o trestný čin," uvedl Ondruš. Dodal, že situace má ještě jeden aspekt. "A to ten, že policejní rezident v případě, že se mohlo jednat o trestný čin, nesplnil ohlašovací povinnost," uvedl Ondruš.

Na schůzce se řešila Hamáčkova cesta do Ruska, Hamáček podle serveru Seznam Zprávy plánoval "výměnu mezinárodního skandálu" kolem Vrbětic za dodávky vakcíny proti covidu-19 Sputnik V. Okolnostmi jeho neuskutečněné cesty do Moskvy se zabývá Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ). Hamáček informace serveru odmítá a plánuje se bránit soudně i trestním oznámením, server na svých informacích trvá.

Zdroj: ČTK
Další zprávy