Slabikář dobíjení. Co musíte znát, aby vás život s elektromobilem neděsil?

Martin Přibyl Martin Přibyl
14. 7. 2020 6:04
V prvním díle našeho seriálu o elektromobilech jsme probrali, jaký vybrat a pro koho se takové auto hodí. Nyní přišla chvíle na základní pojmy, které byste měli znát, když už se pro něj rozhodnete. Všechny se týkají toho nejdůležitějšího, dobíjení: ať už je pomalé nebo rychlé, doma nebo na veřejné dobíječce.
Foto: Martin Přibyl

AC dobíjení

Z nerozlučné dvojice zkratek AC/DC, které tak proslavila rocková kapela, znamená AC střídavý proud, tedy ten proud, který běžně "máte" doma v zásuvce, ať už jen v jedné fázi (napětí 230 V) nebo rovnou ve třech (400 V). AC dobíjení je na každý pád základním kamenem elektromobility, právě ono umožní plnit auta v pohodlí domova a je šetrnější k baterii vozu. "Předpokládá se, že z převážné části budou nabírat potřebnou energii v čase prostojů, tedy přes noc nebo když je jejich majitel v práci či na nákupech," říká Ondřej Synek, obchodní ředitel divize, která se zabývá dodávkou systémů pro řízení dobíjecích stanic ve společnosti Unicorn.

Rychlost a výkon dobíjení ovlivňují dvě věci: zásuvka a vybavení na straně jedné a palubní dobíječka vozu na straně druhé. Odhad rychlosti je v tomto případě často jednoduchou matematikou. Pokud máte doma 230V zásuvku s 10A jističem, můžete s dodávaným dobíjecím kabelem využít výkon 2,3 kW. S ohledem na kapacity baterií moderních elektroaut, kdy například levnější verze Kii e-Niro pojme 39,2 kWh, trvá dobití z nuly do plna děsivých osmnáct hodin.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 minutami

Britský prodejce oblečení Boohoo koupil Debenhams. Obchody převzít nechce, hrozí zánik 12 000 míst

Britský on-line prodejce oblečení Boohoo koupil zhruba za 55 milionů liber (1,6 miliardy Kč) značku Debenhams, včetně jejího webu. Žádný ze 118 obchodů, které má Debenhams na hlavních třídách britských měst, se ale Boohoo převzít nechystá. Zájem nemá ani o zaměstnance, takže v ohrožení je až 12 000 pracovních míst. 

Společnost Boohoo převzetí značek Debenhams popisuje jako transformační záležitost a označuje ji za velký krok. Podmínky dohody ale znamenají zánik pracovních míst, což v prosinci avizovali už správcové Debenhams, když zahájili likvidaci této 242 let staré firmy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy