V roce 2024 mají v Oslu jezdit jen elektrotaxi. Zkouší pro ně bezdrátové dobíjení

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 8. 2020 10:25
V norské metropoli mají podobně jako v celé zemi velké plány s elektromobilitou. Tamní radnice by chtěla, aby ve městě od prvního čtvrtletí roku 2024 jezdily jen elektrické nebo jinak bezemisní taxíky. Otázkou zůstává, jak se budou dobíjet, protože takový vůz v ideálním režimu nemá marnit čas dobíjením u stanice, neboť řidič přichází o peníze. Město proto zkouší bezdrátové nabíjení.
V roli taxíků má v Oslu sloužit Jaguar i-Pace s bezdrátovým dobíjením od Momentum Dynamics.
V roli taxíků má v Oslu sloužit Jaguar i-Pace s bezdrátovým dobíjením od Momentum Dynamics. | Foto: Jaguar

Do pilotního projektu nazvaného Electricity se zapojí tamní provozovatel taxislužby Cabonline, největší provozovatel dobíjecích stanic Fortum Recharge, dodavatelem technologie je americká společnost Momentum Dynamics a ve zkušebním provozu bude jezdit 25 Jaguarů i-Pace jako taxíky.

Celý dobíjecí systém má být první svého druhu na světě, zúčastněné společnosti ale uvádí, že by měl být snadno aplikovatelný i v dalších světových metropolích.

Základní princip je jednoduchý: dobíjecí plochy vzniknou na taxikářských "štaflech", kde si řidič auto dobije při čekání na dalšího zákazníka. Na každém z nich bude za sebou nainstalováno několik dobíjecích plošin, které zvládnou výkon 50-75 kilowattů. Podle výrobce se ale dá dosahovat výkonu až 450 kW.

Plošiny jsou umístěny pod povrchem a nevyžadují žádnou manipulaci s kabely. Elektrický Jaguar rovněž vybavený systémem od Momentum Dynamics (s jeho instalací se počítalo již při návrhu auta) prostě přijede na čekací místo a začne se automaticky dobíjet. Systém by ale teoreticky měl vůz zvládnout dobíjet i za jízdy. Po dobu šesti až osmi minut se jeho baterie může plnit výkonem až 50 kilowattů, stejným jako u běžné české dobíjecí stanice se stejnosměrným proudem.

Samotné dobíjení funguje na úplně stejném principu jako bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, za vším tedy stojí magnetická indukce. Cívkou v dobíjecí desce prochází proud, který vytváří magnetické pole a to na oplátku indukuje střídavý elektrický proud v cívce, jež je umístěna ve voze. Indukovaný proud se následně převádí na stejnosměrný a tím je dobíjena baterie. "Svou podstatou se jedná o bezpečný systém," vysvětluje odcházející šéf Jaguaru Ralf Speth.

Auta díky tomu budou neustále dostatečně nabitá a průběžné doplňování energie by podle Jaguaru mělo znamenat i delší životnost baterie. "Náš nabíjecí systém v podstatě přináší autům neomezený dojezd. Řidiči elektrických taxíků v Oslu tak budou moci vydělávat celý den," říká šéf Momentum Dynamics Andy Daga. "Taxíky jsou podle nás ideální testovací platformou pro bezdrátové dobíjení a zkoušky vysokých nájezdů u elektromobilů," doplňuje Speth.

Myšlenka bezdrátového nabíjení není mezi elektromobily nikterak nová. BMW tuto technologii nabízí majitelům plug-in hybridních modelů. Ti si do garáže nebo na parkovací stání nainstalují speciální základnu a v autě mají druhou cívku. Takové dobíjení má ale výkon jen 3,2 kW, byť s účinností 85 procent. "Technologie byla vyvinutá pro model 530e, ale je velice drahá, vychází řádově na dvě stě tisíc korun, tak jsme ji v Česku ani aktivně nenabízeli," říká David Haidinger z českého zastoupení BMW.

Podobnou funkci v minulosti slibovaly i další automobilky, ale technologie je zatím okrajovou záležitostí, protože většina Evropy zatím spíše bojuje s výstavbou dostatečné infrastruktury konvenčních kabelových dobíjecích stanic pro elektromobily.

Zmíněná společnost Momentum Dynamics má za sebou zkušební projekt s bezdrátově dobíjeným autobusem v americkém městě Wenatchee ve státě Washington, bezdrátově dobíjené hybridní autobusy se zkoušely rovněž v Londýně.

 

Právě se děje

Další zprávy