V roce 2024 mají v Oslu jezdit jen elektrotaxi. Zkouší pro ně bezdrátové dobíjení

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 8. 2020 10:25
V norské metropoli mají podobně jako v celé zemi velké plány s elektromobilitou. Tamní radnice by chtěla, aby ve městě od prvního čtvrtletí roku 2024 jezdily jen elektrické nebo jinak bezemisní taxíky. Otázkou zůstává, jak se budou dobíjet, protože takový vůz v ideálním režimu nemá marnit čas dobíjením u stanice, neboť řidič přichází o peníze. Město proto zkouší bezdrátové nabíjení.
V roli taxíků má v Oslu sloužit Jaguar i-Pace s bezdrátovým dobíjením od Momentum Dynamics.
V roli taxíků má v Oslu sloužit Jaguar i-Pace s bezdrátovým dobíjením od Momentum Dynamics. | Foto: Jaguar

Do pilotního projektu nazvaného Electricity se zapojí tamní provozovatel taxislužby Cabonline, největší provozovatel dobíjecích stanic Fortum Recharge, dodavatelem technologie je americká společnost Momentum Dynamics a ve zkušebním provozu bude jezdit 25 Jaguarů i-Pace jako taxíky.

Celý dobíjecí systém má být první svého druhu na světě, zúčastněné společnosti ale uvádí, že by měl být snadno aplikovatelný i v dalších světových metropolích.

Základní princip je jednoduchý: dobíjecí plochy vzniknou na taxikářských "štaflech", kde si řidič auto dobije při čekání na dalšího zákazníka. Na každém z nich bude za sebou nainstalováno několik dobíjecích plošin, které zvládnou výkon 50-75 kilowattů. Podle výrobce se ale dá dosahovat výkonu až 450 kW.

Plošiny jsou umístěny pod povrchem a nevyžadují žádnou manipulaci s kabely. Elektrický Jaguar rovněž vybavený systémem od Momentum Dynamics (s jeho instalací se počítalo již při návrhu auta) prostě přijede na čekací místo a začne se automaticky dobíjet. Systém by ale teoreticky měl vůz zvládnout dobíjet i za jízdy. Po dobu šesti až osmi minut se jeho baterie může plnit výkonem až 50 kilowattů, stejným jako u běžné české dobíjecí stanice se stejnosměrným proudem.

Samotné dobíjení funguje na úplně stejném principu jako bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, za vším tedy stojí magnetická indukce. Cívkou v dobíjecí desce prochází proud, který vytváří magnetické pole a to na oplátku indukuje střídavý elektrický proud v cívce, jež je umístěna ve voze. Indukovaný proud se následně převádí na stejnosměrný a tím je dobíjena baterie. "Svou podstatou se jedná o bezpečný systém," vysvětluje odcházející šéf Jaguaru Ralf Speth.

Auta díky tomu budou neustále dostatečně nabitá a průběžné doplňování energie by podle Jaguaru mělo znamenat i delší životnost baterie. "Náš nabíjecí systém v podstatě přináší autům neomezený dojezd. Řidiči elektrických taxíků v Oslu tak budou moci vydělávat celý den," říká šéf Momentum Dynamics Andy Daga. "Taxíky jsou podle nás ideální testovací platformou pro bezdrátové dobíjení a zkoušky vysokých nájezdů u elektromobilů," doplňuje Speth.

Myšlenka bezdrátového nabíjení není mezi elektromobily nikterak nová. BMW tuto technologii nabízí majitelům plug-in hybridních modelů. Ti si do garáže nebo na parkovací stání nainstalují speciální základnu a v autě mají druhou cívku. Takové dobíjení má ale výkon jen 3,2 kW, byť s účinností 85 procent. "Technologie byla vyvinutá pro model 530e, ale je velice drahá, vychází řádově na dvě stě tisíc korun, tak jsme ji v Česku ani aktivně nenabízeli," říká David Haidinger z českého zastoupení BMW.

Podobnou funkci v minulosti slibovaly i další automobilky, ale technologie je zatím okrajovou záležitostí, protože většina Evropy zatím spíše bojuje s výstavbou dostatečné infrastruktury konvenčních kabelových dobíjecích stanic pro elektromobily.

Zmíněná společnost Momentum Dynamics má za sebou zkušební projekt s bezdrátově dobíjeným autobusem v americkém městě Wenatchee ve státě Washington, bezdrátově dobíjené hybridní autobusy se zkoušely rovněž v Londýně.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 hodinami

Při nehodě auta a malotraktoru zemřel na Domažlicku starší muž

Jednu oběť má nehoda osobního auta a malotraktoru u Záhořan na Domažlicku. Auto zezadu narazilo do malého traktoru a jeho řidiče náraz vymrštil do příkopu, na místě zemřel. ČTK o tom informovala krajská policejní mluvčí Dagmar Jiroušková.

Nehoda se stala okolo 16:45 na silnici III/1836 u obce Záhořany. Řidič vozu Volvo ve věku 22 let jel ve směru od Záhořan na Spáňov. "Z dosavadního šetření vyplývá, ze řidič osobního vozidla zezadu narazil do vpředu jedoucího malotraktoru značky Vari, které řídil 77letý řidič. Po střetu byl řidič z malotraktoru vymrštěn do silničního příkopu. Při nehodě došlo k jeho zranění, kterému na místě podlehl," popsala Jiroušková.

Požití alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek u řidiče osobního vozidla policisté na místě vyloučili. Okolnosti tragické nehody nyní policie vyšetřuje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy