Vysmívané značky dobývají Evropu. Dacia i Tesla prodejně porážejí tradiční rivaly

Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 5. 2019 6:02
Prodeje aut v Evropě klesají. Po letech růstu došlo v prvním čtvrtletí poprvé od roku 2013 k poklesu počtu prodaných vozidel. Nejde o zásadně dramatické číslo. Přesto propad o 3,2 procenta vyjadřuje řadu nejistot na automobilovém trhu. Jsou ale i značky, kterým se za první tři měsíce roku 2019 dařilo. Své pozice například výrazně posílila Tesla.
Foto: Porsche

Prodeje dieselů

Jak už bylo napsáno v úvodu, za poklesem prodejů stojí i nejistá situace kolem naftových motorů. Některé automobilky se jich dokonce zbavily úplně, jiné tak činí postupně. A na prodejích se tyto kroky, spolu s nedůvěrou zákazníků, projevují. Výrazně na to doplatilo třeba Porsche, které loni vyřadilo naftové agregáty z nabídky SUV Macan a Cayenne, respektive limuzíny Panamera. Vedle dalších ukazatelů pak právě tento fakt zapříčinil meziroční propad značky o 37 procent.

Pokud bychom se podívali na tržní vývoj naftových motorů, pak je od roku 2010 za první kvartál vůbec nejhorší. Za leden až březen zákazníci zaregistrovali 1,34 milionu naftových automobilů. Loni to kupříkladu bylo 1,6 milionu, a v roce 2011 dokonce 1,98 milionu dieselů.

Vývoj prodeje naftových aut

Prodaná auta (v milionech) Tržní podíl
2010 1,78 48 %
2011 1,98 54 %
2012 1,86 54 %
2013 1,63 53 %
2014 1,73 52 %
2015 1,86 51 %
2016 1,93 49 %
2017 1,93 46 %
2018 1,60 38 %
2019 1,34 33 %

 

Právě se děje

Další zprávy