Připravte se, přichází šok ovládáním: První jízda s novou Škodou Octavia liftback

Připravte se, přichází šok ovládáním: První jízda s novou Škodou Octavia liftback
Auta jsou na délku naprosto stejně dlouhá, mají shodných 4689 mm, stejný je i rozvor náprav.
Splývavá záď o 40 000 korun levnějšího provedení ale vylepšuje aerodynamiku. Zatímco kombi má koeficient odporu vzduchu 0,270, liftback 0,249. Pokud bychom to přepočítali na normovanou spotřebu je díky tomu liftback o desetinu litru úspornější.
Osmnáctipalcová kola Perseus vypadají krásně a překvapivě nejsou ani zásadní překážkou jízdního komfortu.
Světlomety Matrix se stálým dálkovým světlem vyjdou na 28 000 korun. Zobrazit 51 fotografií
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 4. 2020 6:45
Prostornost, prověřená technika, poměr cena/výkon a známá ergonomie doladěná koncernem Volkswagen takřka k dokonalosti. To jsou čtyři důvody, které stojí za úspěchem Škody, a Octavie především, nejen na českém trhu. Čtvrtá generace se až na jednu výjimku zavedených pořádků drží. Že je to ale výjimka pořádná, se nám potvrdilo při prvním seznámení s liftbackem.
Nepotřebujete nutné kombi? Liftback je hezčí a o 40 000 levnější.
Nepotřebujete nutné kombi? Liftback je hezčí a o 40 000 levnější. | Foto: Martin Přibyl

Z webu aktuálně.cz novou Octavii pravděpodobně znáte dobře: svezli jsme se maskovanými prototypy, auto představili staticky, dodali první jízdní dojmy s novým kombíkem a také už jsme měli možnost na vlastní oči vidět nové hybridní "ereso". Do mozaiky nám zatím chybí třeba první svezení s liftbackem. Teď to napravujeme.

Je to sice věc vkusu, ale sportovní červená metalíza Velvet (+ 22 300 korun) není podle nás k elegantním tvarům liftbacku zcela ideálním doplňkem. Více by mu to slušelo v petrolejové modré, nic to ale nemění na tom, že se za neokoukanou novinkou české hlavy jednoznačně otáčí. Příchod nové generace domácího bestselleru je u nás vždycky událostí.

O to větší, že nová Octavia v lecčem prošla evolučními změnami (však je stále postavena na stejné, byť upravené platformě), ale v jednom zásadním ohledu se tansformovala radikálně.

Začněme v kufru, kde se škodovka zatím drží zavedených pořádků a který opět o něco povyrostl. Do liftbacku se dá naložit o 10 litrů více, pojme 600 litrů a sami inženýři nám přiznali, že objem navíc nahnali na čalounění, které důsledněji kopíruje vnitřní kontury karoserie. Praktická využitelnost tedy zůstává v zasadě stejná, a v případě liftbacku v nižší střední třídě bezkonkurenční. Soupeři s podobnou karoserií mají o poznání menší a poznání hůře přístupné kufry.

To samé platí i na zadních sedadlech. I zde je stále místa, za které by se nestyděla celá řada aut o třídu větších, jen ten, kdo vozí vzadu dlouhány, by neměl váhat a připlatit čtyřicet tisíc za kombík. Místa pro hlavu je v jinak prostorném liftbacku o něco méně.

Základní objem kufru Octavie je 600 litrů, prostorností hledá konkurenci o třídu výše.
Základní objem kufru Octavie je 600 litrů, prostorností hledá konkurenci o třídu výše. | Foto: Martin Přibyl

Oceňujeme i sympatické detaily, jako 230V zásuvku (+ dva malé USB-C konektory) nebo dvojité kapsy na zadní straně předních sedadel, do kterých si děti založí třeba mobil. Vůbec poprvé je tu také třízónová klimatizace, takže si i cestující vzadu mohou sami nastavit komfortní teplotu.

Onu revoluční změnu ale objevíte, až když se uvelebíte v navýsost pohodlném předním sedadle. Ta palubní deska! Octavia, ale s ní i Superb nebo Kodiaq vždy platily za auta, která hrála na účelnost, jejich interiéry byly přehledné, ale také nudné. Drobná změna přišla se Scalou a Kamiqem, ale teprve Octavia přinesla dovnitř velkou boleslavskou revoluci.

Prohnutou a příjemně nízkou palubní desku nezdobí jen chromová lišta, ale u testovaného auta i potah alcantarou a velikánský desetipalcový volně stojící displej. Tlačítka, která pomáhala rychlé orientaci na palubě škodovek minulosti, jsou pryč. Uprostřed jich zbylo všehovšudy osm.

Elegantní ale takřka bez tlačítek. Interiér prošel revoluční změnou a vyžaduje zvykání.
Elegantní ale takřka bez tlačítek. Interiér prošel revoluční změnou a vyžaduje zvykání. | Foto: Martin Přibyl

Daň za to, že se uvnitř budete cítit jak v designovém pokojíčku, vystihuje Leninův citát "Učit se, učit se, učit se." Dojeli jste čoudící avii? Kde že se to zapíná ten vnitřní okruh… Čudlík tu není, hledejte v menu na displeji, tamtéž na panelu rychlého přístupu nebo si vytvořte rychlý odkaz.

V lecčem (a třeba v tomto případě) se snaží pomoci hlasová asistentka Laura. Situaci spraví povel "Ahoj Lauro, zapni vnitřní cirkulaci." Chytrá klimatizace má přichystaný i program pro zahřátí nohou a Laura na hlasový povel upraví i komfortní teplotu.

Virtuální sekretářka si levou zadní poradí i s ovládáním telefonu, s navigací už jsme spolu ale bojovali, vtipy jako Mercedes nezná a vypnout stop-start neumí. To se musí dotykově přes obrazovku s jízdními statistikami, tak trochu mimo další nastavení auta. Nebo opět v menu rychlého přístupu.

Po měsíci sžití vše již pravděpodobně najdete, ale na to, že by pro úpravu teploty stačilo otočit kolečkem a pro vypnutí stop-startu zmáčknout tlačítko u řadicí páky, můžete zapomenout. Zvykejte si.

Navigace se snaží ovládání usnadnit chytrými programy třeba pro zahřátí nohou nebo rozmrazení čelního skla.
Navigace se snaží ovládání usnadnit chytrými programy třeba pro zahřátí nohou nebo rozmrazení čelního skla. | Foto: Martin Přibyl

Milovníky moderních technologií na druhou stranu Octavia potěší možná o něco menší, ale svého druhu také tak trochu revoluční změnou. Co do techniky ji prakticky nic nechybí do příbuzného Golfu, Superb strčí s přehledem do kapsy.

Může mít chytrá dálková světla, která se sama nastavují tak, aby neoslňovala řidiče v protisměru, má velice šikovný head-up displej, který promítá rychlost, omezení nebo pokyny z navigace na čelní sklo, na dálnici se řídí sama. Tempomat dokonce sám podle dat z navigace zpomalí před sjezdem z autostrády.

Technicky přitom do velké míry vychází ze své předchůdkyně, použitá platforma MQB ale prošla úpravami s ohledem na snížení spotřeby a emisí CO2. Zásadně se tak vylepšil součinitel odporu vzduchu: u uhlazeného liftbacku klesl z 0,280 na 0,249. Kromě toho jsou tu nové, úspornější diesely a benzinové mild- a plug-in hybridy.

Aby té technické moderny ale nebylo přespříliš, sáhli jsme po "obyčejném" benzinovém 1.5 TSI o výkonu 110 kW. Napříč koncernovými značkami se jedná o jeden z nejoblíbenějších motorů a ani v případě vylepšené verze v nové Octavii se není čemu divit. Čtyřválec je to živý, příjemně točivý, vysoce kultivovaný a přitom úsporný. Bez velkého snažení se s ním dá jezdit za 6,5 litru na 100 km.

Head-up displej je užitečnější než digitální budíky. Stojí přijatelných 13 500 korun.
Head-up displej je užitečnější než digitální budíky. Stojí přijatelných 13 500 korun. | Foto: Martin Přibyl

K nižší spotřebě paliva mu má kromě sníženého odporu vzduchu pomoci i nová manuální převodovka, které boleslavští inženýři říkají MQ281. Řadí se s ní hezky, jen při rozjezdech jsme se prali s pocitově výše zabírající spojkou. Chce to zvyk (menší než ten k ovládání navigace) a citlivou nohu.

Jen drobnosti se dají vytknout i podvozku. Slabší verze mají podobně jako dříve vzadu jednodušší nápravu s vlečenými rameny (kvůli vyspělejšímu víceprvku je nutno nadále zvolit verzi s pohonem všech kol nebo výkonem přesahujícím 110 kW), ale oproti trojkové Octavii se ji podařilo o poznání lépe odladit.

Auto o ni na příčné spáře zakopne jen skutečně výjimečně. Místo toho je i na designových 18" kolech velice příjemně odpružené, na hrbolatých okreskách jen tak neznervózní a zároveň je rychlé a jisté v zatáčkách na hladkém i rozbitém asfaltu. Pomáhá tomu i sportovní režim tlumičů, který ubere houpavosti, ale nepřidá na bouchání od kol, a také tak akorát naposilované a přirozené řízení.

Takže to je ona. Nejočekávanější české auto roku 2020. Škoda Octavia je nadále vozem velikostně odpovídajícím střední třídě, cenově ale (i přes mezigenerační zdražení) spadá spíše o třídu níže. I nadále se skvěle řídí a můžete ji mít s výborným a úsporným benzinovým motorem doplněným o přesnou manuální převodovku.

Škoda Octavia 1.5 TSI Style

Motor: benzinový 4válec, 1498 cm3
Výkon: 110 kW při 5000-6000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-3500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s
Kombinovaná spotřeba: 4,7 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 600 l 
Cena: od 647 900 Kč

Nově na vás ale vytáhne celou záplavu moderních technologií, a hlavně designový interiér. Sedí se v něm velice příjemně, což je jedině dobře, protože než vám ovládání přejde do krve, strávíte v něm hodně, ale opravdu hodně času. Obzvlášť když vám vlastní ješitnost nedovolí vytáhnout z přihrádky manuál.  

 

Právě se děje

Další zprávy