Před 120 lety auta svítila svíčkami, dnes mají lasery. Podívejte se na vývoj světel

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 4. 2019 12:08
Auta jsou tu s námi dnes již více než 120 let a jejich světlomety patří k dílům, které za celou historii prodělaly nejvýraznější vývoj. Zatímco na konci devatenáctého století osvětlovalo tehdejší cesty mihotavé světlo svíček, dnes používají výrobci LED světlomety, které stále svítí dálkami, aniž by oslňovaly řidiče v protisměru. Čím dál běžnější jsou i laserová světla. Podívejte se do přehledu.
Foto: Audi

Přichází doba polovodičová

V moderních autech ale již xenony a do velké míry i halogeny nahrazuje nová technologie. Automobilky houfně přecházejí na LED světlomety, u nich je světlo emitováno přechodem elektřiny přes polovodičovou součástku. Kromě intenzivního bílého světla diody trumfují konkurenci nízkou spotřebou elektrické energie. Jednoduché LEDky mohou mít spotřebu jen 17 wattů, halogeny naopak mají klidně 72 W. Podle Opelu to ve WLTP cyklu může uspořit 0,7 gramu CO2 na kilometr.

Výhodou LED světlometů je také možnost nasadit do jednoho bloku hned několik svítivých segmentů. Ty se pak dají s využitím údajů z kamery za čelním sklem selektivně vypínat a zapínat. Výsledkem je stále dálkové světlo, které zajišťuje skvělý osvit silnice bez oslnění řidičů v protisměru nebo před autem - jak to vidíte na ilustračním obrázku. Pionýrem takových maticových světlometů je Audi, koupit si je ale můžete i ve Fordu Focus nebo Opelu Astra. 

Podobného řešení lze docílit i využitím různých mechanických clon. Tento systém však kvůli jeho složitosti automobilky postupně opouští. Jednodušším řešením je také samočinné přepínání mezi potkávacím a dálkovým světlem. To nabízí i některá auta s halogenovými světlomety.

 

Právě se děje

Další zprávy