Před 120 lety auta svítila svíčkami, dnes mají lasery. Podívejte se na vývoj světel

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 4. 2019 12:08
Auta jsou tu s námi dnes již více než 120 let a jejich světlomety patří k dílům, které za celou historii prodělaly nejvýraznější vývoj. Zatímco na konci devatenáctého století osvětlovalo tehdejší cesty mihotavé světlo svíček, dnes používají výrobci LED světlomety, které stále svítí dálkami, aniž by oslňovaly řidiče v protisměru. Čím dál běžnější jsou i laserová světla. Podívejte se do přehledu.
Foto: Eva Srpová

Bazarníci jim říkají "fialky"

Xenonové světlomety se začaly na autech sériově objevovat v polovině devadesátých let. Zprvu to bylo u luxusních vozů jako BMW řady 7, později se dostaly třeba i do Škody Fabia. V porovnání s klasickými halogenovými žárovkami měly xenony třikrát tak velkou intenzitu světelného kužele, což výrazně prodloužilo jejich dosvit, a navíc byly i energetické méně náročné. Typické je jejich bílé světlo často s fialovým okrajem, odtud jejich přezdívka "fialky". Místo žhnoucího vlákna v nich svítí elektrický oblouk v trubici s inertním plynem.

Xenonovým světlům později přibyly i další funkce. V některých autech dokázala kopírovat průběh silnice, kužel se upravil rovněž s ohledem na rychlost. Povinností pro silné xenony (i LED světlomety) je kromě ostřikovačů rovněž systém, který umožňuje automatické seřízení sklonu v závislosti na zatížení auta, aby tato světla neoslňovala protijedoucí vozy. 

S nástrahami xenonových světlometů u ojetin se můžete seznámit v našem starším článku.

 

Právě se děje

Další zprávy