reklama
 
 

Automobilová superstar myslí na přírodu a odmítá maso. Test Range Roveru Evoque

22. 3. 2019 11:20
"Range Rover Evoque je automobilová superstar," myslí si v Land Roveru. A čísla jim dávají za pravdu, první generace si na celém světě našla přes tři čtvrtě milionu majitelů a posbírala 217 ocenění za svůj design. Není se tak čemu divit, že druhý Evoque chytl manýry hodné hollywoodské hvězdy. Myslí tedy na ekologii: prakticky všechny verze jsou hybridní a uvnitř si můžete vybrat mezi luxusní náhražkou kůže z recyklovaných plastových lahví nebo látkou vyrobenou z udržitelně pěstovaného eukalyptu.

Možná se to zdá zvláštní, ale i mezi lidmi, kteří si koupí luxusní SUV, se najdou tací, kteří nechtějí kožené čalounění. Steaky nejedí a kvůli jejich autu přece také nebudou trpět býci. Land Rover takovým vychází vstříc již v případě většího modelu Velar a nový Evoque jde ještě dál.

Volant a volič automatu potáhnete místo kůže alcantarou - sice umělou, ale luxusní náhražkou semiše. Místo kožených sedadel si můžete vzít čalounění kombinující látku z udržitelně pěstovaných eukalyptových vláken a umělou kůži, alternativou je i látka nazvaná Kvadrat, která se vyrábí z recyklovaných lahví. Místo několika býků pak na interiér malého Range Roveru padne 53 půllitrových plastových lahví od koly.

Až na onu umělou kůži, která na sedadlech doplňuje eukalyptovou látku, jsou navíc všechny materiály příjemné na dotyk a hezky padnou do moderního interiéru Range Roveru. Alcantarový volant ale bohužel vyžaduje čištění, do jeho drsného povrchu se zanese krém na ruce i pot. Naštěstí je tu i stará dobrá kožená alternativa.

Ať už se však rozhodnete pro kůži, nebo látku vyrobenou i z "víček pro Františka", interiér Evoquu je stále příjemným místem k životu. Za volantem se na poměry Range Roveru dá sedět až nebývale nízko, sedadla pohodlná a měkoučká (byť bez velkého bočního vedení), odkládacích prostorů dostatek, palubní deska uklizená a ergonomie navzdory tomu, že se téměř vše ovládá přes dotykové displeje, překvapivě velice dobrá.

Potěšilo nás to zejména u spodního panelu, přes nějž se ovládá klimatizace nebo třeba jízdní režimy. Nutnost odhlédnout od silnice není nikterak významná, virtuální tlačítka jsou příjemně velká a třeba teplotu klimatizace stejně ovládáte otočným tlačítkem.

Vzadu pak nový Evoque napravuje některé nedostatky předchůdce. Rozvor je delší o 21 milimetrů, pro kolena je díky tomu o 20 mm více místa. Zadní lavice navíc hezky podpírá stehna, takže i středně velcí dospělí zvládnou vzadu v malém Range Roveru delší cesty. 

Je však pravda, že se s příchodem nové generace z Evoquu nestal žádný velký stěhovák. Výrobce sice uvádí objem kufru 591 litrů, ale to až po střechu. Reálně bude zavazadlový prostor bohatě stačit na dovolenou ve dvou, vedle sebe se snadno vejdou dva letecké kufry na kolečkách nebo můžete se sadou holí vyrazit na golf.

Povaha malého Range se nezměnila ani zvenku. Design je evolucí úspěšného předchůdce a původního konceptu Land Rover LRX z ledna 2008. Měnily se spíše detaily, celé auto je teď tvarově dotaženější, elegantnější, s užšími spárami mezi díly karoserie. Stále ale má svalnaté blatníky, vysoký ponton karoserie, stoupající linii oken a nízké prosklení.

Nadále z něj tedy není ideálně vidět dozadu, příplatek za panoramatický kamerový systém je tudíž prakticky povinností. Stojí naštěstí přijatelných 12 tisíc korun, parkovací senzory a couvací kamera jsou dodávány standardně.

Kvůli nízkému zadnímu oknu lze mít i elektronické zpětné zrcátko. Na obraz si musíte zvyknout - nevidíte v něm totiž okraje zadního okna, takže se hůře odhaduje vzdálenost. Kamera (umístěná ve střešní anténě) se ale ani na prašných cestách nešpiní a funguje bez problémů. S klidným srdcem bychom se bez ní ale obešli.

To samé platí i o dalším kamerovém pomocníku, průhledné kapotě, která pomocí kamer vpředu rekonstruuje dění mezi koly auta. V terénu je to relativně šikovné, ale jinak pro systém nazvaný ClearSight Groundview najdete využití jen těžko.

Dobré je ale rozhodně vědět, že se Evoque v terénu neztratí. Má nadstandardní světlou výšku 212 milimetrů, vysoko položené sání do motoru, takže může brodit v 600mm hloubce, a k tomu systém Terrain Response, který upravuje nastavení motoru, převodovky nebo pohonu všech kol, aby řidič mohl snadno projet téměř vším.

Příplatkový pohon všech kol Active Driveline (standardem pro většinu verzí je klasický Haldex s mezinápravovou spojkou) dokáže odpojit hnací hřídel a pomocí dvou spojek vzadu umí simulovat chování zadního samosvorného diferenciálu.

Zajímavostí je rovněž funkce All Terrain Progress Control, kde stačí nastavit jen rychlost a Evoque se o přidávání plynu a brzdění postará v terénu za vás. Vy budete jen točit volantem. Vyškrábal se tak i po kamenech ve skutečně ostrém stoupání.

Pro budoucí zákazníky je ale důležitější, jak se Range Rover chová na silnici. A tam je rozdíl oproti předchozí verzi patrný. S příchodem sesterského sportovně laděného Jaguaru e-Pace se u Land Roveru mohli zaměřit více na jízdní komfort.

Řecké silničky, na nichž jsme se mohli s Evoquem seznámit, nepatří mezi ty nejhladší v Evropě, auto se po nich ale s grácií přenášelo i na obřích 21" discích, které podtrhují jeho svalnatý design. S těžkým, nejsilnějším, 177kW dieselem pod kapotou ale velice rychle zapomenete na řádění v serpentinách.

I ve sportovním režimu adaptivních tlumičů je Evoque houpavý, nedotáčivost je znatelná a na výjezdu se budete prát s hekticky reagující převodovkou a motorem, který mezi patnácti sty a dvěma a půl tisíci otáček servíruje pořádných 500 newtonmetrů točivého momentu. Řízení se navíc vyznačuje až přehnanou tendencí vracet se do středové polohy, a působí tak trochu gumově.

Evoquu více vyhovují plynulé rychlé oblouky, v nichž si s ním najdete ten správný rytmus. Lepší je v tomto ohledu ale sportovněji laděná verze R-Dynamic bez adaptivního podvozku a s lehčím benzinovým motorem o výkonu 183 kW. Nedotáčivost není tak znatelná, auto je obratnější, má příjemnější řízení, a i když nepřiplatíte za chytré tlumiče, stále dostanete SUV, které nebouchá ani na sexy 20" kolech.

Síly mají oba motory dost, utlumené jsou rovněž velice dobře (benzin pochopitelně lépe) a jediná věc, která hovoří proti benzinu, je pochopitelně spotřeba. Zatímco nafťáku stačí při klidné jízdě i méně než osm litrů, benzin si řekne o deset a více. Pomoc slabého hybridního systému využívajícího 48V palubní síť (standard pro všechny varianty s výjimkou nejzákladnější předokolky) v praxi ani nezaznamenáte, předchůdce ale podle našich zkušeností byl o něco žíznivější.

Range Rover Evoque P250 AWD

Motor: benzinový 4válec, 1998 cm3, turbo
Výkon: 183 kW v 5500 ot./min.
Točivý moment: 365 Nm při 1300 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s
Kombinovaná spotřeba: 7,9 l/100 km
Provozní hmotnost: 1893 kg
Objem zavazadlového prostoru: 591 l (po střechu)
Cena od: 1 278 728 Kč

Ono slovní spojení "o něco" platí pro nový Evoque jako takový. Auto je spíše dotaženou evolucí svého předchůdce. Design je stále dostatečně cool, abyste se za ním otočili na silnici, auto je o něco úspornější, o něco pohodlnější, o něco schopnější v terénu. Největší posun nastal v interiéru, který je stylově uklizený a efektně, ale i účelně hi-tech. Důraz na udržitelnost je trendy a ničemu vlastně nepřekáží. Dočkáme se i plug-in hybridní verze.

Evoque je stále auto, které budete kupovat především proto, že se vám líbí. Váš nákup srdcem ale neznamená, že si vyberete špatně. A tomu odpovídá i cena. Kromě základní verze počítejte minimálně s milionem korun. Základní výbava naštěstí obsahuje prakticky vše potřebné včetně LED světlometů nebo velkého dotykového displeje. I tak však stačí chvilka rozmařilosti u konfigurátoru a částka, již odečtete z účtu, se zvedne o poznání.

Na druhou stranu: německá konkurence nabízí ve stejné třídě SUV, která jsou oproti Evoquu jednoznačně šedá a obyčejná. A že by byla výrazně levnější, se tedy říci nedá.

autor: Martin Přibyl | 22. 3. 2019 11:20

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama