MPV vymírají, nahradit je musí osobní dodávky. Vyzkoušeli jsme nový Citroën Berlingo

MPV vymírají, nahradit je musí osobní dodávky. Vyzkoušeli jsme nový Citroën Berlingo
Na bocích pak jsou ochranné plastové prvky, které ve verzi XTR doplňuje i lemování nárazníků.
Pro porovnání: Berlingo v top verzi XTR a základní varianta příbuzného Peugeotu Rifter.
I základní verze Berlinga bude mít plastové nelakované nárazníky.
Typickým znakem osobních dodávek jsou posuvné zadní dveře. Pro děti praktické ve stísněných prostorech. Berlingo navíc lze vybavit elektrickou dětskou pojistkou.
Foto: Eva Srpová
Martin Přibyl Martin Přibyl
20. 3. 2019 14:59
Klasická osobní MPV aby člověk mezi novými auty pohledal. Na trhu je nahrazují zvýšená SUV a prakticky smýšlející šofér, kterému nejde o řezání zatáček nebo dobývání terénu, ale o komfortní podvozek a maximální vnitřní prostor za skvělé peníze, začíná být při pohledu do ceníků automobilek zoufalý. Situace naštěstí není ztracená. Auta jako nový Citroën Berlingo ukazují, že upravené verze dodávek dokážou zastat roli klasických MPV, aniž byste museli dělat nějaké velké ústupky.
I dodávka jako Berlingo může dostat prvky z SUV. V paketu XTR dostanete fešné plastové obložení karoserie.
I dodávka jako Berlingo může dostat prvky z SUV. V paketu XTR dostanete fešné plastové obložení karoserie. | Foto: Eva Srpová

Jde o třetí generaci vozu, který se na trhu objevil poprvé v roce 1996. Dodávku, která se již před dlouhými dvaceti třemi lety rozhodla, že se nebude snažit jen o to dobýt srdce řemeslníků, ale zaměří se i na rodiny s dětmi, které nutně potřebují co největší auto za rozumné peníze.

Citroën s tímto nápadem slavil úspěchy, dodnes má na kontě přes 3,3 milionu prodaných aut a v roce 2017 se po celém světě našlo sedmnáct zemí, kde se jednalo o nejoblíbenější model značky.

Novinka se nevzdává dědictví předků, mimo osobních verzí se prodává i jako van, do něhož se vejdou dvě europalety. Výraznou změnou je ale to, že i osobní variantu můžete pořídit rovnou ve dvou různých délkách: kratší M, která má na délku 4,4 metru a kterou jsme vyzkoušeli, a o 35 centimetrů delší variantu XL.

Prodloužená verze pochopitelně přináší větší vnitřní prostor včetně 850litrového kufru a více místa pro příplatkovou třetí řadu sedadel, která je u XL dokonce posuvná. Přesto si troufáme tvrdit, že většina zákazníků se spokojí i s klasickým modelem M. Pravidelný zavazadlový prostor má základní objem 597 litrů (po roletku), ale po strop se již dá naložit téměř kubík, a když složíte sedadla v druhé řadě, získáte pro svůj náklad přes dva krychlové metry.

Na trojici samostatných dělených sedadel v druhé řadě (od druhé výbavy Feel jsou standardem) navíc Berlingo boduje prostorem pro kolena i hlavu. Dospělí si sice mohou stěžovat na užší sedák, ale třeba pro instalaci dětských sedaček je to velice dobré řešení, které navíc napomáhá variabilitě interiéru.

Pro děti navíc můžete pořídit speciální příplatkové "šmírovací" zrcátko, abyste zjistili, jestli zrovna vzadu neprobíhá souboj o tablet, v balíčku Rodina za tři tisíce jsou i výsuvné roletky v zadních dveřích.

Když se dostaneme ještě o kousek dopředu, od druhé výbavy se dá standardně sklopit dokonce sedadlo spolujezdce. V takovém případě se do kratší varianty nového Berlinga vejdou dokonce 2,7 metru dlouhé latě. Jedno auto pak může sloužit pro cestu ke školce i na stavbu.  

Palubní deska je účelná a plná odkládacích prostor. Klimatizace má svůj vlastní separátní a nedotykový panel.
Palubní deska je účelná a plná odkládacích prostor. Klimatizace má svůj vlastní separátní a nedotykový panel. | Foto: Eva Srpová

Variabilitou hýří i přehledná palubní deska a dveře plné nejrůznějších odkládacích prostor. Nad čelním sklem je velká otevřená polička, další odkládací prostor je i za displejem navigace, před spolujezdcem je dvojice uzavíratelných schránek, schránky a poličky jsou rovněž ve dveřích, s balíčkem Modutop dostanete průběžnou poličku pod střechou. Zakončena je další otevíratelnou schránkou přístupnou z kufru. Vejde se do ní 60 litrů a unese až 10 kilo.

Je jen jedno místo, kde Berlingo na svou koncepci v tomto směru hřeší - zadní posuvné dveře znemožňují to, aby se do nich dala napasovat větší schránka, do které by se vešla třeba lahev s vodou. Některé otvory na palubní desce pak vypadají jako ideální pro odložení kelímku s kávou, pozor ale na to, že mají sklopené dno a hrozí, že se polijete.

Na praktický interiér jsme však byli u Berlinga a ostatní osobních dodávek zvyklí. Teď ale k tomu, čím se třetí generace začíná přibližovat osobákům.

Otevíralná schránka pod střechou kufru se dodává v systému Modutop. Unese 10 kilogramů.
Otevíralná schránka pod střechou kufru se dodává v systému Modutop. Unese 10 kilogramů. | Foto: Eva Srpová

Předně je tu výbava: v ceníku je navigace se slušným dotykovým displejem a podporou technologií Apple CarPlay a Android Auto, můžete si zaplatit za šikovný head-up displej, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, parkovací kameru nebo dokonce samočinný asistent, který do stání zajede za vás.

Podobné technologie mohou být pro někoho jen pozlátkem, ale výrazné zlepšení přichází i v místech, kde to ocení i majitelé hůře vybavených variant. O poznání se totiž posunul jízdní komfort a odhlučnění.

Z Berlinga tak již při jízdě prakticky není cítit jeho užitkový původ. I na příplatkových 17" discích příjemně tlumí nerovnosti, na dálnici není uvnitř přehnaně hlučné, přední sedadla jsou relativně pohodlná a vyšší posaz a snadné nastupování dnes řada zákazníků ocení.

Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI XTR

Motor: naftový 4válec, 1499 cm3, turbo
Výkon: 96 kW v 3750 ot./min.
Točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Kombinovaná spotřeba: 4,3 l/100 km
Provozní hmotnost: 1505 kg
Objem zavazadlového prostoru: 597 l
Cena od: 519 900 Kč

Jen v jedné oblasti šoféra uspokojit nedokáže: v zatáčkách se auto s vysokou krabicovitou karoserií potřebuje zakleknout, nelíbí se mu rychlé změny směru. Tvary vozu také výrazně zvyšují spotřebu při jízdě po dálnici. Absolutní praktičnost totiž jde jen velice těžko skloubit s aerodynamikou vyžadující splývavou záď a nízkou stavbu.

Praktickému charakteru odpovídá i nejsilnější nabízený, 130koňový diesel. Ten má dostatek výkonu, slušnou 6,5 litrovou spotřebu a je dobře utlumený. Vnoučatům o něm vyprávět asi nebudete, ale svoji úlohu plní velice dobře.

Stejně jako celé Berlingo. Není autem, které by bylo plné emocí, ale jako přepravní nástroj je navržené téměř k dokonalosti. Dalo by se dokonce tvrdit, že se jedná o moderní interpretaci legendární kachny. Ta také nevznikla proto, aby přinášela nezapomenutelné zážitky za volantem, ale měla sloužit přesně určenému účelu.

Na přelomu tisíciletí byl najednou problém jiný, Citroën ale opět dokázal přijít s velice dobrým řešením a ve třetí generaci ho vylepšil tak, aby jste se již nemuseli stydět, že jste si místo MPV koupili jen dodávku. Vyplatí se Berlingo ale i finančně?

Citroën a ti ostatní
Autor fotografie: Eva Srpová

Citroën a ti ostatní

Berlingo totiž není jedinou středně velkou dodávkou v nabídce značek koncernu PSA. Tradičního souputníka v podobě Peugeotu Partner (jeho osobní verze se nově jmenuje Rifter) vloni doplnil ještě Opel Combo Life. Auta se liší designem, na němž je ale poměrně výrazně znát, že pod návrh auta se nejvíc podepsali u Citroënu: tvary vozu i řešení masky nejvíce sedí k aktuálnímu designu značky s dvojitým šípem. Uvnitř se pak Peugeot odlišuje svým tradičním malým volantem a vysoko položeným přístrojovým štítem. Díky tomu se před něj vešla ještě jedna otevřená schránka na drobnosti.

Zásadní při výběru by tedy měla být cena. Na první pohled zaujme tou nejnižší základní Combo, které s benzinovou jednadvojkou stojí od 339 900 Kč. V základní výbavě ovšem není třeba klimatizace. Pokud bychom si žádali verze s rozumným stokoňovým naftovým motorem, klimatizací, zadními parkovacími senzory, dělenými zadními sedadly nebo mlhovými světly, tedy takový hezký standard, bude nejlevnější Berlingo.

Ve výbavě Feel vychází na 414 900 Kč, Rifter ve verzi Allure vyjde na 445 000 Kč a Combo Innovation stojí 479 900 Kč, v ceně ale dostanete i panoramatické střešní okno, za které si musíte u Peugeotu a Citroënu připlatit cca 25 000 korun. Opelu naopak chybí pípáky. Doporučujeme tedy důkladně projít ceníky a všechna tři auta si i naspecifikovat podle vlastních představ.

 

Právě se děje

Další zprávy