Před padesáti lety Škoda zaspala dobu. Podívejte se, jak vítězil pohon předních kol

Petr Korbel
12. 1. 2019 7:38
Při rozhodování o titulu Evropské auto roku v roce 1968 ještě motoristické novináře i veřejnost nejvíce zaujaly sedany klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Titul získal Peugeot 504, druhé místo v této soutěži obsadil typ BMW 2500/2800, třetí byla Alfa Romeo 1750. Rok 1969 ale přinesl revoluci. Poprvé se stalo, že o všechny tři pomyslné medaile se v jednom ročníku podělily vozy s pohonem předních kol. Tuto koncepci ctila před padesáti lety většina úspěšných novinek.

Na trhu se pochopitelně objevily ještě i nové modely cestovních aut s motorem vzadu a například tehdy čerstvě sjednocený evropský Ford stále prosazoval klasické uspořádání. A Škoda společně s Volkswagenem trvala na motoru vzadu a pohonu zadních kol. Jaká zajímavá auta se ukázala před padesáti lety? Podívejte se na přehled všech novinek.

Foto: Výrobci

Fiat 128

Mezi automobily, které naběhly do výroby v roce 1969, zazářil Fiat 128. Titul Evropské auto roku tak získal vůz nižší střední třídy, který byl sice zdánlivě prvním Fiatem s pohonem předních kol, ve skutečnosti však měl předchůdce: turínský koncern si toto uspořádání vyzkoušel už na modelu Autobianchi Primula z roku 1964.

V Itálii se vozy Fiat 128 vyráběly ve verzích tudor, sedan i kupé, a také jako třídveřové kombi Familiare. Kombík posléze proslul tím, že díky mimořádné praktičnosti si jej italští majitelé ponechávali výrazně nadprůměrně dlouhou dobu.

V Jugoslávii vyráběl na základě Fiatu 128 licenční model Zastava 1100, který se v 70. letech dovážel i do Československa.

 

Právě se děje

Další zprávy