Před padesáti lety Škoda zaspala dobu. Podívejte se, jak vítězil pohon předních kol

Petr Korbel
12. 1. 2019 7:38
Při rozhodování o titulu Evropské auto roku v roce 1968 ještě motoristické novináře i veřejnost nejvíce zaujaly sedany klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Titul získal Peugeot 504, druhé místo v této soutěži obsadil typ BMW 2500/2800, třetí byla Alfa Romeo 1750. Rok 1969 ale přinesl revoluci. Poprvé se stalo, že o všechny tři pomyslné medaile se v jednom ročníku podělily vozy s pohonem předních kol. Tuto koncepci ctila před padesáti lety většina úspěšných novinek.

Na trhu se pochopitelně objevily ještě i nové modely cestovních aut s motorem vzadu a například tehdy čerstvě sjednocený evropský Ford stále prosazoval klasické uspořádání. A Škoda společně s Volkswagenem trvala na motoru vzadu a pohonu zadních kol. Jaká zajímavá auta se ukázala před padesáti lety? Podívejte se na přehled všech novinek.

Foto: BMW Group

Mini 1275 GT

Nový koncern British Leyland Motor Corporation skoncoval s politikou BMC, jež se vyznačovala "erbovními" variantami stejného auta, kdy se obdobné městské vozy vyráběly nejen pod značkami Austin a Morris, ale rovněž Riley a Wolseley, a to v nepřehledné řadě variant.

Pro nabídku nejmenších aut proto vznikla jediná značka Mini; někdejší luxusnější verze nahradil v roce 1969 Mini Clubman a roli sportovního auta převzal obdobně stylisticky pojatý vůz Mini 1275 GT. Ten dokázal uhánět rychlostí až 140 kilometrů za hodinu, zatímco základní typ Mini 850 se musel spokojit s maximální rychlostí kolem 115 kilometrů.

Představení výrazně inovované verze v roce 1969 dokazovalo, že noví manažeři malým autům s pohonem předních kol věří, zatímco většinu starých konstrukcí Morris/Austin začali posílat do výslužby.

 

Právě se děje

Další zprávy