Před padesáti lety Škoda zaspala dobu. Podívejte se, jak vítězil pohon předních kol

Petr Korbel
12. 1. 2019 7:38
Při rozhodování o titulu Evropské auto roku v roce 1968 ještě motoristické novináře i veřejnost nejvíce zaujaly sedany klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Titul získal Peugeot 504, druhé místo v této soutěži obsadil typ BMW 2500/2800, třetí byla Alfa Romeo 1750. Rok 1969 ale přinesl revoluci. Poprvé se stalo, že o všechny tři pomyslné medaile se v jednom ročníku podělily vozy s pohonem předních kol. Tuto koncepci ctila před padesáti lety většina úspěšných novinek.

Na trhu se pochopitelně objevily ještě i nové modely cestovních aut s motorem vzadu a například tehdy čerstvě sjednocený evropský Ford stále prosazoval klasické uspořádání. A Škoda společně s Volkswagenem trvala na motoru vzadu a pohonu zadních kol. Jaká zajímavá auta se ukázala před padesáti lety? Podívejte se na přehled všech novinek.

Foto: John Shepherd

Austin Maxi

V Británii se pohon předních kol začal prosazovat koncem 50. let zásluhou vozů Morris Mini Minor a Austin Seven, respektive Mini. Značky Morris a Austin zastřešovala British Motor Corporation (BMC). Té se však přestalo v 60. letech finančně dařit. Fúzí s Leyland Motors vznikla v roce 1968 British Leyland Motor Corporation, jejíž vedení převzali manažeři z Leylandu. Austin Maxi z roku 1969, jehož úkolem bylo konkurovat modelu Renault 16, byl posledním automobilem vyvinutým ještě původním týmem BMC, ale zároveň prvním modelem nové skupiny.

Šlo také o první britský pětidveřový hatchback s pohonem předních kol. Jeho vzhled však poznamenala vynucená úsporná opatření.

 

Právě se děje

Další zprávy