Před padesáti lety Škoda zaspala dobu. Podívejte se, jak vítězil pohon předních kol

Petr Korbel
12. 1. 2019 7:38
Při rozhodování o titulu Evropské auto roku v roce 1968 ještě motoristické novináře i veřejnost nejvíce zaujaly sedany klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Titul získal Peugeot 504, druhé místo v této soutěži obsadil typ BMW 2500/2800, třetí byla Alfa Romeo 1750. Rok 1969 ale přinesl revoluci. Poprvé se stalo, že o všechny tři pomyslné medaile se v jednom ročníku podělily vozy s pohonem předních kol. Tuto koncepci ctila před padesáti lety většina úspěšných novinek.

Na trhu se pochopitelně objevily ještě i nové modely cestovních aut s motorem vzadu a například tehdy čerstvě sjednocený evropský Ford stále prosazoval klasické uspořádání. A Škoda společně s Volkswagenem trvala na motoru vzadu a pohonu zadních kol. Jaká zajímavá auta se ukázala před padesáti lety? Podívejte se na přehled všech novinek.

Foto: Renault

Renault 12

Renaultem 12 z roku 1969 vyvrcholil příklon předního francouzského výrobce ke koncepci s pohonem předních kol.

Zatímco například s modelem Renault 16 vstoupila automobilka do nového segmentu, sedan Renault 12 vytvořil jakousi vnitropodnikovou konkurenci obdobně velkému vozu R-10 s motorem vzadu. Ačkoli oba typy jezdily stejně rychle a měly shodnou spotřebu, na trhu si lépe vedl modernější Renault 12. Koncepce s motorem vpředu navíc konstruktérům umožnila nabídnout rovněž prostorné kombi zvané "Break".

Vozy Renault 12 se v Rumunsku vyráběly v licenci pod označením Dacia 1300.

 

Právě se děje

Další zprávy