Mimořádná zpráva
Řidič najel do davu na adventním trhu v německém Magdeburgu. Zemřel jeden dospělý a dítě, zraněných jsou desítky.

Pořídili jste, nebo chcete koupit elektromobil? Poradíme, jak se s ním správně sžít

Martin Přibyl Martin Přibyl
30. 9. 2020 14:03
Elektromobil proti autu se spalovacím motorem. V zásadě jsou to dvě plechové „kastle“ se čtyřmi koly a volantem, ale pohonné ústrojí z nich dělá dva pro nezkušeného uživatele poměrně odlišné druhy. Pokud se ale jízdy a života s elektromobilem obáváte, není k tomu žádný důvod. Poradíme, jak se s autem do zásuvky sžít.
Foto: Martin Přibyl

Dobíjejte s rozumem

Zkušenosti s umírajícími Li-ion bateriemi notebooků nebo mobilních telefonů velí bát se i životnosti akumulátorů v elektromobilech. "Úbytek kapacity baterek obecně nepociťujeme, bál jsem se, že to bude jako iPhone, ale je to o poznání lepší," hodnotí používání baterie ve Volkswagenu e-Golf Jiří Huml, vedoucí oddělení sdílených služeb v Moneta Money Bank, která ve své flotile používá převážně tato elektroauta. Výrobci tomu pomáhají například tím, že baterie často nejde zcela dobít ani vybít. Mají vestavěná ochranná pásma, proto je často využitelná kapacita nižší než skutečná.

Výrobci také dávají na baterie poměrně dlouhé záruky. Například Kia u modelu e-Niro garantuje, že po dobu sedmi let nebo po 150 000 ujetých kilometrů jeho využitelná kapacita neklesne pod 65 procent. Konkurence slibuje dokonce sedmdesát.

Často se však v takovém případě jedná o nejhorší možný scénář. Životnosti baterie nejvíce prospějete správnou péčí o ni. To znamená dobíjet ji jen do kapacity 80 procent a co nejčastěji využívat pomalejší dobíjení střídavým proudem, které ji méně zatěžuje. Právě proto je vhodné si před koupí elektroauta dobře rozmyslet, kde ho budete dobíjet.

Samozřejmě ale baterii nijak neuškodíte, když ji před dlouhou cestou dobijete do 100 procent, a navíc po dálnici využijete rychlodobíjecí stanici. Jen by to pro elektromobil neměl být každodenní modus operandi.

 

Právě se děje

Další zprávy