Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
Wartburg
Podobně jako Trabant, i Wartburg, za jehož výrobou stála automobilka VEB Automobilwerk Eisenach (AWE), se na konci 80. let spojil s Volkswagenem. Důvod byl jediný, modernizace zastaralého modelu 353. Vznikl tak Wartburg 1.3 se čtyřtaktem Volkswagen. Ovšem stejně jako Trabant, ani Wartburg nezaznamenal prodejní úspěch, i přes nový motor byl zkrátka zastaralý. Výroba vozu proto skončila v roce 1991.
Už v roce 1990 přitom VEB AWE našla nového partnera. Tím byl Opel, který v továrně v Eisenachu začal vyrábět svůj model Vectra. S koncem Wartburgu 1.3 skončila i automobilka VEB AWE a továrnu v Eisenachu kompletně převzal a zmodernizoval Opel. Dnes se tam vyrábí modely Adam a Corsa.