Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
BAZ
Slovenská automobilka BAZ (zkratka pro Bratislavské Automobilové Závody) vyvinula v dobách socialismu mnoho zajímavých prototypů. Za všechny jmenuje například Škodu Garde s pohonem předních kol a motorem vpředu pod označením Locusta, modernizaci Tatry 603 s označením 603 X nebo nástupce Škody 1203 pod označením MNA (na snímku modernější MNA 1000, připravovaná spolu s Moskvičem). Nic z toho do výroby neprošlo, v menších počtech se tak v Bratislavě dělaly sériově jen Škoda Garde a Praga V3S.
Pád komunistického režimu v Československu pak pro BAZ znamenal další ránu a podobně jako u Škody nebo Tatry hledání strategického partnera. Toho nakonec v Bratislavě našli ve Volkswagenu. Ten získal ve společném podniku 80 procent, nově vzniklá akciová společnost BAZ držela zbylých 20 procent. V roce 1994 Němci koupili i zbývající procenta a postupně dokončovali modernizaci celého výrobního areálu. Dnes se v automobilce Volkswagen Slovakia dělají nejen Volkswageny, ale i Audi, Porsche, Seaty a Škody. K celým autům je třeba připočíst i produkci komponentů. Původní vývojové centrum BAZ součástí transakce s VW nebylo a skončilo v konkurzu.