Benzinové motory v posledních patnácti letech získaly na výkonu a ztratily na odolnosti. Přímé vstřikování do válců spojené s recirkulací spalin vede k většímu riziku zanášení uhlíkovými úsadami. Některé typy biosložek na sebe vážou vodu a působí korozivně, nebo se napékají na vstřikovací trysky a omezují jejich průtok.
Obojí vede ke zhoršení stavu motoru: ztrátě či kolísání výkonu, cukání při přidání plynu, vyšší kouřivosti i neřízenému detonačnímu spalování. Vyhlídky to jsou krajně znepokojivé, i když příznaky nemoci přicházejí pomalu a postupně.
Nápadné je, že před deseti lety byly v opravnách velmi časté stížnosti a reklamace na podobné závady od uživatelů moderních motorů jako TSI, TCe, EcoBoost, THP nebo Skyactiv, používajících standardní 95oktanový benzin.
Kdo si připlatil za benzin vysokooktanový, měl většinou pokoj. Motorističtí fanoušci si to tehdy laicky vysvětlovali citlivostí moderních motorů na oktanové číslo.
Celá pravda se ukázala až kolem roku 2015, kdy distributoři paliv uvedli benziny se standardním oktanovým číslem 95, ale prémiovou dávkou čistících aditiv pro rozpouštění uhlíkových úsad. Reklamací skokově ubylo a u nově uváděných typů motorů už nikdy nedosáhly tak systémového rozměru.
Vyšší cenu prémiového benzinu 95 však bylo třeba zákazníkovi nějak vysvětlit. A právě v tu chvíli vzniklo v úvodu popsané klubko nejasných slibů a proklamací.
Známý je příběh jedné z velkých prémiových sítí, jejíž slogan zněl "Více výkonu po delší dobu". Když nezávislá zkouška ukázala, že palivo neobsahuje nic, co by mohlo zvýšit výkon, firma promptně dodala vysvětlení. Neslibovala prý, že výkon stoupne, ale že díky čistému motoru bude po delší dobu zachován. Takže ho vlastně bude víc než po stejně dlouhé době bez čistících aditiv.
Navzdory všem moderním zlepšením u benzinu stále platí jednoduché pravidlo. Zvýšit výkon umožňuje jedině oktanové číslo. Žádná pokročilá receptura při standardní úrovni 95 oktanů tuto fyzikálně danou zákonitost nemůže obelstít.
Někteří distributoři stále prodávají standardní benzin bez této přidané péče. Nejčastěji bývá označený jako Natural 95, pod tímto názvem ho najdeme například na stanicích EuroOil nebo OMV.
Vedle toho obě sítě prodávají i prémiový 95oktanový benzin. U EuroOilu se jmenuje Optimal 95, u OMV MaxxMotion 95. Z kapacitních důvodů ho však nabízejí jen na velkých stanicích, které mají na tento typ paliva samostatnou nádrž.
Orlen Benzina a MOL nabízejí 95oktanový benzin rovnou v aditivované formě jako MOL Evo 95 a Benzina Efecta 95. Shell nabízí benzin aditivovaný na základní (Fuel Save 95) a prémiové úrovni (V-Power 95).
Teprve u nejdražší řady produktů s oktanovým číslem jako MOL Evo 100 Plus, OMV MaxxMotion 100 Plus, Benzina Verva 100 nebo Shell V-Power 100 dojde na vyšší antidetonační odolnost a možnost dosažení vyššího výkonu.
Ovšem pouze v případě, že motor dokáže antidetonační odolnost pro vyšší výkon využít. Výmluvně se o tom přesvědčili kolegové ve Světě motorů. Když vysokooktanové benziny zkoušeli před osmi lety, všimli si u obyčejné Škody Rapid 1.2 TSI ochotnějšího rozběhu z nízkých otáček.
Když letos podobný rozbor doplnili laboratorní zkouškou, vysokooktanový benzin na motoru 1.4 TSI téměř žádný náskok nezískal. Vysvětlením je, že řídicí jednotka tohoto motoru drží točivý moment úmyslně nízko, například v zájmu ochrany převodovky. Jak které auto zareaguje, si tedy musí ověřit každý individuálně.
Na druhou stranu 100oktanovým benzinem v rodinném autě nic nezkazíte a cenová politika jednotlivých distributorů takové dilema značně usnadňuje.
Přesvědčili jsme se o tom včera na čtyřech pražských pumpách, stojících jen několik kilometrů od sebe. Zatímco OMV u Mostu barikádníků nabízela za 41,50 Kč MaxxMotion 95, MOL a Orlen Benzina na Městském okruhu u Letňan nabízely za stejnou cenu stooktanové benziny. Shell na Prosecké ulici účtoval za V-Power 95 dokonce 42,20 Kč.
Nejdražší benzin je třeba, když nejezdíte
Vysokooktanové benziny přijdou většině motoristů k dobru až při delší odstávce vozidla po sezóně. Jen u nich je totiž záruka trvanlivější biosložky typu ETBE, s níž i po půl roce znovu nastartujete. Obyčejný líh, který se přidává do většiny 95oktanových benzinů, na sebe váže vodu a po několika měsících se od paliva může zcela oddělit. Jelikož voda je těžší než benzin, usadí se u dna, kde ji při prvním startu nasaje čerpadlo.