Martin Přibyl
15. 1. 2019 15:59
S čelním sklem auta se všichni řidiči během zimy seznámí opravdu důkladně. Ráno z něj musí smést sníh, seškrabat led a nedej bože, když se zevnitř ještě zamlží, nebo dokonce zamrzne. Není divu, že řadu z nich láká prostě pustit motor a nechat topení, ať tu těžkou práci odvede za ně. Takový postup ale má hned několik háčků: porušujete jím zákon a můžete za to dostat pokutu až 2500 Kč, ničíte motor a vlastně ani není nejrychlejší. Přesto se můžete námaze se škrabkou vyhnout. Podívejte se do přehledu.
Za volnoběh je až pokuta až dva a půl tisíce
Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká: "Řidič nesmí obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu." Delší stání se motorem na volnoběh je tedy výslovně zakázáno.
"Na místě může policie za porušení tohoto předpisu udělit pokutu až 2000 korun, ve správním řízení se pak postih pohybuje ve výši 1500 až 2500 korun," varuje tisková mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Podobné předpisy platí i v okolních zemích. "V Rakousku se běžně pokuty za takový přestupek pohybují mezi 75 až 150 eury (tedy asi 1900 až 3800 korunami, pozn. aut.)," upřesňuje právník rakouského autoklubu ÖAMTC Alexander Letitzki. Jedná se přitom o obecné porušení zákona, které může znamenat postih dosahující až pěti tisíc eur.