120 let motorů z Mladé Boleslavi: Slepé uličky i nesmrtelný čtyřválec z embéčka

Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
Motor má klidný chod, je tichý a k nízké spotřebě přispívá i jeho nízká hmotnost pouze 78 kilogramů.
Motor má klidný chod, je tichý a k nízké spotřebě přispívá i jeho nízká hmotnost pouze 78 kilogramů. | Foto: Radek Pecák

Současnost: 1.0 MPI a 1.0 TSI

Motory se ve Škodě vyvíjí dodnes. "V rámci koncernu máme zodpovědnost za motory s nepřímým vstřikováním (MPI, pozn. red.), manuální převodovky MQ 100 a MQ 200, bubnové brzdy a také základní verzi infotainmentu," vypočítává člen představenstva pro výzkum a vývoj Christian Strube. V technickém vývoji tak dnes pracuje přes 2400 lidí. Jen za posledních pět let se do vývoje motorů podle Martina Hrdličky investovalo 125 milionů eur (přes tři miliardy korun).

Ve Škodě se dnes vyvíjí motory 1.0 MPI (znáte z modelů Citigo nebo Fabia) a 1.6 MPI (Octavia pro východní trhy). Kromě nich se tu také vyrábí přeplňované jednačtyřky pro východní trhy a litrové tříválce s přímým vstřikováním a turbem (znáte z Fabie, Scaly, Kamiqu nebo Octavie). Celkem v Boleslavi vznikne 2400 motorů za jeden den.

Podle šéfa výroby součástek Christiana Bleiela se spalovací motory budou v Boleslavi vyrábět ještě dalších deset let. Již teď ale závod prochází postupnou transformací směrem k elektromobilitě. Montují se zde například baterie pro plug-in hybridní Superb.

 

Právě se děje

Další zprávy