120 let motorů z Mladé Boleslavi: Slepé uličky i nesmrtelný čtyřválec z embéčka

Martin Přibyl Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
Foto: Škoda Auto

1964: Škoda 1000 MB

V naší historické exkurzi se teď přesuneme o 40 let kupředu, do roku 1964. Tehdy totiž spatřil světlo světa "brouk východu", jak mu říká Martin Hrdlička - Škoda 1000 MB. Bylo to první auto, které se v Boleslavi vyrábělo masově, v počtech okolo 600 kusů denně. Zbrusu nový model měl koncepci pohonu zadních kol a nad nimi zbrusu nový motor o objemu 988 cm3 a výkonu 42 koní.

Litrový čtyřválec s rozvodem OHV vznikal tehdy unikátním výrobním postupem. Při odlévání bloku byl použit český patent - tlakové lití hliníku. Oproti klasickým litinovým blokům měl hliníkový z "embéčka" čtvrtinovou hmotnost. Licenci na tento způsob výroby později koupil dokonce francouzský Renault.

 

Právě se děje

Další zprávy