Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
2001: 1.2 HTP, jedeme na tři válce
Tříválec o objemu 1,2 litru měl být právě náhradou za původní motor z "embéčka" nebo Favoritu. Vznikl v Boleslavi na konci 90. let a do škodovek se začal montovat v roce 2001. Vznikla kvůli němu nová motorárna. Technicky vycházel z koncernové čtyřválcové jednašestky, měl tedy nepřímé vstřikování a rozvod OHC s vačkovou hřídelí v hlavě válců. Existovaly verze s dvěma nebo čtyřmi ventily na válec.
Motor nebyl v Česku nikdy přijímán dobře. Nedůvěra panovala okolo jeho jízdních výkonů, vyskytovaly se i problémy se spolehlivostí (katalyzátor, rozvody, zanášení karbonem). Pro Škodu se ale jedná o pohonnou jednotku významnou v tom, že byla jednou z prvních, které ve velkém dodávala ostatním koncernovým značkám. Montovala se do VW Polo, VW Fox, Seatů Ibiza a Cordoba. "Hátépéčko" se prodávalo rovněž ve Fabiích, Roomsterech a Rapidech.