Martin Přibyl
25. 11. 2019 0:46
V roce 1899 vyrobili v Mladé Boleslavi první spalovací motor. Měl jeden válec, pracoval ve čtyřtaktním režimu a měl výkon 1,25 koňské síly. Byl to ale nesmělý začátek firmy, která dnes patří k těm nejdůležitějším v Česku a auta nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Přinášíme deset největších motorových hitů z Mladé Boleslavi, podíváme se na současnost technického vývoje a budoucnost výroby.
1987: Škoda Favorit
V roce 1987 byla koncepce vše vzadu, kterou po "embéčku" zdědily i následující Škody 100 a 742, beznadějně zastaralá. Nový Favorit tehdy přišel s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, tak jak je to dnes (a u západní produkce již tehdy) běžné. Přesto jedna věc zůstala ve své podstatě zachovaná.
Motor Favoritu byl totiž (pravda velice důsledným) vývojem původní pohonné jednotky z "tisícovky". Měl větší objem (1289 cm3) a vyšší výkon (46 až 68 koní) ale stále měl také hliníkový blok a rozvod OHV. K dispozici byly verze s karburátorem i vstřikováním paliva. O kvalitě a nesmrtelnosti původní konstrukce vypovídá to, že se její další a modernizované verze montovaly i do Felicie, první Octavie a Fabie. Tedy v době, kdy Škoda již patřila německému koncernu VW. "Kdyby nebylo Favoritu, Volkswagen by Škodu nikdy nekoupil," tvrdí Martin Hrdlička.