Kupé 911 nezmiňujeme náhodou. Jde o jeden z největších paradoxů automobilové historie. Obdivované a nepřekonatelné auto, v jehož základech tkví fatální slabost: motor vzadu, zprvu jen nouzově zděděný po Volkswagenu Brouk.
Přetížená záď dává 911 drtivou výhodu při zrychlení i brzdění v přímce, ale o to vrtošivější chování v zatáčkách. A konstruktéři Porsche se celé dekády snaží přednosti excentrické povahy zachovat a nevýhody potlačit. Což je řemeslo téměř popírající fyziku.
Když před dvaceti lety došlo na stavbu velkého SUV Cayenne, už věděli svoje. Jestliže naučili zatáčet 911, jejíž přední kola tlačí k zemi jen vaše kolena a bandaska ostřikovače, nebylo pochyb, že vdechnou patřičnou dynamiku i macatému furgonu pro Američany.
Dnes tu máme třetí generaci Cayenne, v níž se objevila i testovaná verze Coupé. O tři centimetry nižší, se splývavou zádí a kompozitovou střechou pro snížení těžiště.
Nedávná modernizace přinesla dvě zajímavosti. První jsou světlomety s dvaatřiceti tisíci samostatně ovládaných diod. Citlivěji ozařují například okolí točité silnice nebo váš pruh na dálnici, aniž by oslňovaly protijedoucí.
V pravé polovině palubní desky se pak objevil druhý displej infotainmentu. Spolujezdec z něj může ovládat hudbu, telefon i navigaci mimo hlavní obrazovku, aby za jízdy nerušil řidiče.
S ohledem na emisní předpisy prořídla nabídka motorů. Z Evropy zmizely nejsilnější verze Turbo a Turbo GT. O to větší lahůdku aůe Porsche připravilo v testované variantě Cayenne S, která nyní tvoří vrchol nabídky.
Jde o čtyřlitrový osmiválec podladěný téměř na výkon dosavadního, o litr menšího šestiválce. Parametry 349 kilowattů a 600 Newtonmetrů jsou na daný objem skutečně skromné. O to nenuceněji a bezprostředněji však motor své zboží prodává a zrychlení je méně závislé na rozběhu turbodmychadel. Technicky řečeno, objem ničím nenahradíš.
Čtyři litry ovšem nejsou jen tak nějaký objem. Plyn stačí polechtat a věci se dávají do pohybu velmi rychle. Zároveň však plynule, typicky pro velký motor dopovaný nízkotlakým přeplňováním. Kouzlo dotváří hladce zabírající planetová převodovka s hydraulickým měničem. Nesnesitelná lehkost bytí začíná.
Už suchá čísla jako zrychlení na stovku za 4,7 sekundy a maximálka 273 km/h naznačují, že Cayenne není SUV pro kadeřnici. Předjíždění čehokoli je dílem okamžiku a na volné dálnici je třeba rychlost bedlivě sledovat. Když má uživatel Octavie pocit decentního cestovního tempa, ukazuje tachometr sto sedmdesát. A když se hlasitěji ozve vzduch šumící kolem zrcátek, je tam dvěstě dvacet.
Což otevírá kapitolu cestovního komfortu. Přestože je Cayenne sportovní auto, na jeho palubě panuje ohromující ticho. Osmiválec je v nízkých otáčkách neslyšný a při přidání plynu pronikají do kabiny z rozkošnického bublání jen příjemné vyšší frekvence. Temný hukot, jaký dokážou vyluzovat i dvanáctiválcové Rollsy, tu neuslyšíte. Perfektní je i odhlučnění kol a oken.
Izolaci od vnějšího světa ještě umocňuje, jak si příplatkový podvozek se vzduchovým pérováním a řízením zadních kol nic nedělá z nerovností ani zatáček. Dokonale pevný v kramflecích, ale poddajně pokrčený v kolenou jako hokejový brankář. Připravený za všech okolností tlumit rázy a zachovat spojité pohyby karoserie.
Tady se vracíme k dávnému příběhu kupé 911, protože i Cayenne má motor na špatném místě. V rámci sdílení techniky využívá platformu Audi, kde je motor vystrčený podélně zcela před nápravu. Takové auto by mělo být těžké na čumák a nedotáčivé.
Ale není. Natáčení zadních a přibrzďování vnitřních kol dokáže hmotu auta nasměrovat podle přání. To nevidíme poprvé, kouzlo Porsche je ovšem v tom, jak dobře umí zásahy těchto pomocníků zamaskovat. I když přitlačíte na pilu na točité okresce, chová se plynule a neutrálně. Dokonce vás nechá ostře přidat plyn na výjezdu ze zatáčky, tedy s koly v rejdu, což dnes ve většině aut blokuje elektronika.
Možná vás takový výčet superlativů nudí, ale Cayenne je opravdu skvělý stroj. Zatímco některá z ostatních aut jsou rychlá, další se dobře řídí a jiná jsou pohodlná, Cayenne spojuje všechno v jednom.
Porsche Cayenne S Coupé
Motor: benzinový 8válec, 3996 cm3
Výkon: 349 kW při 6000 až 6800 ot./min
Točivý moment: 600 Nm při 2000 až 5000 ot./min
Nejvyšší rychlost: 273 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,7 s
Kombinovaná spotřeba: 12,9 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 490 l
Cena: od 3 105 000 Kč
Což bohužel neznamená, že byste ušetřili. První věc je šestnáctilitrová spotřeba. Pravda, během testu jsme nevšední dynamiku Cayenne využívali měrou vrchovatou. Ovšem to nejspíš udělá každý, kdo si ho koupí domů.
Technické úrovni odpovídá také pořizovací cena. Coupé S začíná na 3,1 milionu korun a další pětimístné částky budete přihazovat i za běžné doplňky jako bezklíčové odemykání, head-up displej nebo parkovací kamery.
Chcete-li se povozit jako my, přidejte ještě 57 tisíc za vzduchové pérování, 43 tisíc za řízení zadní nápravy, 83 tisíc za aktivní příčné stabilizátory, 38 tisíc za systém přibrzďování vnitřních kol v zatáčce a 69 tisíc za protihluková skla.
Pokud to má ještě navíc nějak vypadat, připravte si dalších 275 tisíc na ten krásný tmavozelený lak a potom 340 tisíc na paket sportovního interiéru: závodnický volant, semišový strop a karbonové doplňky.
Celkem to dělá čtyři a půl milionu korun. Což nejlépe ukazuje, jak se dělá auto bez vážných chyb.