Martin Přibyl
30. 11. 2018 8:55
Většina evropských států dnes již nějakým způsobem předepisuje použití zimních pneumatik. Pokud tak vyrazíte do zahraničí na letních, můžete si vykoledovat vysokou pokutu. V případě, že v Rakousku svou jízdou na nevhodných gumách ohrozíte ostatní uživatele, mohou vám policisté udělit pokutu ve výši až 25 000 korun. Země se liší i podle toho, co se považuje za zimní pneumatiku: v Německu například při kontrole neuspějete s některými celoročními nebo terénními plášti, které nenesou označení tzv. alpského symbolu (hory s vločkou). Jak se předpisy liší od těch českých? Podívejte se do našeho přehledu sousedních zemí a neoblíbenějších zimních destinací.
Česká republika
V Česku musíte zimní pneumatiky povinně nasadit na všechna čtyři kola mezi 1. listopadem a 31. březnem, pokud na zemi leží souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, či se to dá na základě povětrnostních podmínek očekávat. Bez omezení data i aktuální situace platí povinnost v úsecích, které jsou vymezeny dopravní značkou C15 "Zimní výbava" (na obrázku).
Minimální hloubka dezénu musí být u osobních aut čtyři milimetry, u nákladních (nad 3,5 tuny) šest milimetrů. Rezerva se zimním vzorkem povinná není. Za zimní pneumatiky se u nás považují jakékoli, které nesou označení M+S (to tedy platí i pro řadu terénních nebo celoročních plášťů).
Pokud vás policisté nachytají s letními pneumatikami na sněhu, hrozí vám pokuta až dva tisíce korun na místě, ve správním řízení 2500 Kč. Horší situace může nastat, pokud na letních nebo příliš ojetých zimních pneumatikách způsobíte nehodu - pojišťovna v takovém případě může odmítnout nebo snížit pojistné plnění.