Dopravní policie v čele s jejím prezidentem Tomášem Lerchem a prvním náměstkem Martinem Vondráškem zveřejnila podrobné dopravní statistiky za loňský rok.
Určitě potěší, že počet usmrcených osob v důsledku dopravní nehody klesl, vloni zahynulo na silnicích 502 osob. Přitom v loňském roce to bylo 545. Jde navíc o nejnižší počet od roku 1961, kdy policie eviduje podrobné statistiky.
Bohužel se ale zdaleka nepřibližuje domu, co si policie před lety předsevzala v rámci Národní strategie bezpečnosti. Podle ní mělo na českých silnicích vloni zahynout maximálně 427 lidí. Policie si v tomto plánu předsevzala, že v roce 2020 na silnicích zemře maximálně 333 lidí.
V autě (ať už na místě řidiče nebo spolujezdců) vloni zahynulo 275 lidí. Je to méně než v roce 2016. Také zahynulo méně chodců, avšak více motorkářů a cyklistů. Tomáš Lerch připomněl, že usmrcení chodci v noci neměli reflexní prvky, až na jednu osobu s reflexním páskem na kabelce. "To nám jen potvrzuje, že zavedení povinnosti u chodců nosit mimo obec v noci reflexní prvky, byl dobrý krok," dodal.
Náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek řekl Aktuálně.cz, že policie má v plánu letos mnohem více hlídkovat a namátkově kontrolovat účastníky provozu. "Budeme více vidět a kontrolovat, a to jak v označených autech policie, tak v těch neoznačených. Nemáme letos plánu počet navyšovat ani v jedné z těchto kategorií, ale dojde k obměně vozového parku," dodal Vondrášek.
"Chceme být mnohem více vidět, a to především na dálnicích. Když dojde k nehodě například v dálničním zúžení, je to pak pro propustnost dopravy katastrofa," vysvětlil na tiskové konferenci prezident dopravní policie Tomáš Lerch. Sám ale dodal, že ze statistiky vyplývá, že nejvíce nehod se stalo na silnicích první třídy.
Ačkoli usmrcených osob bylo meziročně méně, nehod se stalo meziročně více. V roce 2016 došlo k 103 821 nehodám, tj. o 4957 nehod více než za rok 2016.
Při nehodách bylo vloni 2339 lidí zraněno těžce (o 241 méně než v roce 2016). Lehce bylo zraněno 24 740 lidí, tedy o 239 osob více než v roce předešlém. Při nehodách vznikly škody za více než 6,3 miliardy korun, podle policejních statistik byla škoda v roce 2016 menší, a to 5,8 miliardy korun.
Tomáš Lerch připouští, že na pozitivnějších výsledcích statistiky usmrcených se podílí fakt, že auta jsou čím dál bezpečnější, zároveň je ale toho názoru, že se o ně zasadila i samotná dopravní policie. "Vedeme mnoho preventivních kampaní, upozorňujeme na rizika a svou viditelnou přítomností přispíváme ke snížení nehodovosti," dodal Lerch.
Zdaleka nejtragičtějším měsícem byl vloni červen, v sobotu 24. června dokonce zahynulo osm osob. Právě proto se vedení policie rozhodlo prodloužit letní režim zvýšených kontrol a hlídkování. Až doposud platil pouze v červenci a srpnu.
Policie si ale všímá, že se zvýšil počet usmrcených motorkářů, a na ně se prý chce také více zaměřit. Stejně tak policie apeluje na mladé řidiče, kteří se na vině smrtelných nehod podílejí 25 procenty.
Prezident dopravní policie připomněl, že i letos se jeho odbor zúčastní celoevropské akce Tispol, kdy se měří rychlost na místech, která policii navrhují samotní občané prostřednictvím interaktivní mapy. Akce se koná 19. dubna.
Aktuálně.cz se akce Speedmarathon v roce 2017 zúčastnilo a článek vyšel zde. Letos bude průběh této události opět sledovat.
I z loňské statistiky totiž vyšlo najevo, že hlavní příčinou dopravních nehod není nepřiměřená rychlost, ale nedostatečné věnování se řízení.