Řídili jsme nejbezpečnější auto roku podle Euro NCAP. Volvo XC60 vyniká v davu nejen vzhledem

Eva Srpová Eva Srpová
20. 12. 2017 14:42
Z přehledu letošních testů bezpečnosti, které provádí organizace Euro NCAP, vyplynulo, že nejbezpečnějším autem, které letos přišlo na trh, je Volvo XC60. Dostalo totiž také systém zabraňující střetu s protijedoucím vozem, detekce mrtvého úhlu umí nově zasáhnout do řízení a aktualizovaný systém City Safety pomůže vyhnout se překážce, včetně cyklistů. Testovali jsme několik verzí, naposledy benzinovou T6.
Volvo tradičně sází na bezpečnost, XC60 bylo dlouhodobě oblíbeným autem i pro svůj design. Druhá generace na tyto hodnoty navazuje.
Volvo tradičně sází na bezpečnost, XC60 bylo dlouhodobě oblíbeným autem i pro svůj design. Druhá generace na tyto hodnoty navazuje. | Foto: Eva Srpová

V nedávno publikovaném článku o nejnovějších testech bezpečnosti prováděných nezávislou organizací Euro NCAP (více zde) vyšlo najevo, že Volvo XC60 je nejbezpečnějším autem letošního roku.

Nová generace XC60 je teď uvnitř prostornější, znát je to hlavně na zadních sedadlech.
Nová generace XC60 je teď uvnitř prostornější, znát je to hlavně na zadních sedadlech. | Foto: Eva Srpová

Nová generace oblíbeného švédského SUV si odnesla vynikající hodnocení prakticky ve všech sledovaných oblastech. Za bezpečnostní asistenty si auto odvezlo 95 procent, když v základu nabízí autonomní nouzové brzdění s detekcí chodců, asistent pro jízdu v pruzích i omezovač rychlosti.

Volvo totiž na bezpečnost dbá už skoro padesát let. Chlubí se tím, že už v roce 1959 jako vůbec první automobilka namontovala do aut bezpečnostní pásy. Volvo si dokonce dalo závazek, že po roce 2020 v jeho autech nezahyne jediný člověk.

A protože nová, v pořadí druhá generace XC60 přišla na trh právě letos, tento závazek se bude týkat i jí. Právě proto je auto bezpečnostními systémy přímo nabité.

Druhá generace XC60 sedí na podvozku větší XC90. Má výrazné charakteristické světlomety.
Druhá generace XC60 sedí na podvozku větší XC90. Má výrazné charakteristické světlomety. | Foto: Eva Srpová

Redakce Aktuálně.cz už testovala několik verzí, například model D4 AWD Polestar (odkaz na test najdete tady). Vyzkoušeli jsme ale i verzi T6 AWD ve výbavě R-Design, kterou vidíte na fotografiích.

Volvo už před třemi lety zavedlo nové označení svých motorizací, které dělá těžkou hlavu mnoha lidem, evidentně však vyjma těch z Volva. T6 tedy neznamená šestiválec, jak by se někdo mohl domnívat. Volvo tak označuje dvoulitrový motor se čtyřmi válci a pohonnou jednotku nazývá Drive-E.

Kufr má objem 505 litrů, tedy o 15 l více než u předchozí generace. Je i prakticky široký.
Kufr má objem 505 litrů, tedy o 15 l více než u předchozí generace. Je i prakticky široký. | Foto: Eva Srpová

T6 je druhý nejsilnější benzinový motor a využívá turbodmychadlo i kompresor, má standardně pohon všech kol a osmistupňovou automatickou převodovku Aisin. 

Ač v našich končinách lidé stále raději volí do aut vyšších tříd vznětové motory a T6 rozhodně nebude místním bestsellerem, má co nabídnout. Například prvotřídní kultivovanost. Motor má hladký chod, navíc je perfektně sladěný s automatem. Sofistikovaný jízdní projev vozu je rozhodně něco, čím má Volvo navrch.

Nejsilnější stránkou nového XC60 je vedle designu zlepšení týkající se interiéru. Auto působí uvnitř subjektivně větší, a to zejména na zadních sedadlech. Hýčká posádku pohodlím a také výbavou, pokud se majitel rozhodne sáhnout hlouběji do kapsy. Skvěle funguje čtyřzónová klimatizace, navigační systém nebo například vzduchové odpružení.

Vše se ovládá pomocí velkého multimediálního rozhraní.
Vše se ovládá pomocí velkého multimediálního rozhraní. | Foto: Eva Srpová

Zkoušeli jsme všechny režimy, rozdíl mezi komfortním a sportovním je znát, komfortní ale charakteru vozu sluší nejvíc. Celkově je však chování podvozku XC60 lepší než dříve, jezdí mnohem poddajněji.

Volvo XC60 má poměrně ambiciózní cenovku, testované T6 ve verzi R-Design začíná na částce necelých 1,6 milionu. Rozdíl mezi severským SUV a německou konkurencí se tedy stírá. Jenže ne vždy rozhoduje cena, Volvo mělo vždy silnou základnu fanoušků, kterým imponovala image značky i její priority, zejména důraz na tolik skloňovanou bezpečnost.

A protože je teď XC60 lepší ve všech klíčových oblastech (design interiéru, jízdní vlastnosti, prostornost v kabině a vnější design), tyto fanoušky neztratí, i když se cenově nepodbízí.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Biden chce prodloužit smlouvu s Ruskem o kontrole jaderných zbraní, Kreml to vítá

Americký prezident Joe Biden bude usilovat o pětileté prodloužení dohody s Ruskem o kontrole jaderných zbraní Nový START. Napsal to dnes deník The Washington Post (WP). Smlouva byla podepsaná v roce 2010 v Praze a její platnost vyprší 5. února.

Antony Blinken, jehož Biden nominoval do funkce šéfa diplomacie, informoval Kongres, že Bidenova administrativa hodlá usilovat o pětileté prodloužení smlouvy. Kreml oznámil, že takové prodloužení uvítá.

Jak napsal WP, o prodloužení klíčového dokumentu, i když méně než o pět let, usilovala v posledních měsících i předchozí administrativa Donalda Trumpa. Nepodařilo se jí to kromě jiného kvůli tomu, že americký zmocněnec pro jadernou problematiku strávil měsíce přesvědčováním Číny, aby se k dohodě připojila. O možnosti zahrnout do prodloužené dohody Čínu se zmínil i generální tajemník NATO Jens Stoltenberg.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Evropská komise se chce zabývat českými kvótami na potraviny, nesmějí narušit volný pohyb zboží

Evropská komise hodlá podrobně prozkoumat povinné kvóty na prodej českých potravin, pokud návrh zákona v současnosti schvalovaný parlamentem vstoupí v platnost. Novinářům to ve čtvrtek řekla mluvčí exekutivy Evropské unie, podle níž norma nesmí být v rozporu s pravidly volného pohybu zboží ani diskriminovat žádné výrobce. Pokud by zákon začal platit a porušoval unijní normy, Česku by hrozila žaloba a vysoké pokuty.

Podle návrhu novely zákona o potravinách, která ve středu prošla Poslaneckou sněmovnou, by od příštího roku prodejny potravin o ploše nad 400 metrů čtverečních musely u některých druhů potravin prodávat minimálně 55 procent českých produktů. O normě nyní bude jednat Senát, který se podle zástupců nejsilnějších klubů chystá kvóty patrně odmítnout.

"V tomto případě, který se týká nabídky potravin, je zcela zásadní zachovat volný pohyb potravinářských produktů v rámci jednotného trhu," prohlásila dnes mluvčí Evropské komise. Brusel podle ní sleduje vývoj kolem české novely, podrobně analyzovat ji však bude až v případě, pokud vstoupí v platnost. Mluvčí nicméně podotkla, že kdykoliv nějaká země zavádí nějaké regulace prodeje, musí zajistit, aby byla "nutná, vyvážená a nikoho nediskriminovala".

Zdroj: ČTK
Další zprávy