reklama
 
 

Čtyři legendární domácí závody. Letos se poprvé koná Grand Prix historických aut

10. 6. 2019 16:57
1000 mil československých, Brno Revival - festival rychlosti mezi pavilony, Grand Prix Bugatti a slavný podnik Zbraslav-Jíloviště. Tyto čtyři dnes už legendární závody budou letos poprvé sdruženy do šampionátu Grand Prix historických automobilů. Seriál vznikl ve spolupráci s Autoklubem ČR a pořadateli jednotlivých závodů.

Autoklub ČR se dohodl s pořadateli jednotlivých závodů na společném podniku. Prvním závodem je dnes už legendární dálkový závod 1000 mil československých, který odstartuje 13. června v šest hodin ráno před budovou Autoklubu v Opletalově ulici. Organizátoři jsou rádi, že se jim i letos podařilo zajistit, aby se startovalo ze stejného místa jako původní ročníky před téměř 90 lety (první se jel v roce 1933).

"Unikátní pohled na start více než stovky historických vozidel v Opletalově ulici bude stát za to, zažijete poprvé 1000 mil československých stejně jako ve 30. letech, kdy se jely mezi Prahou a Bratislavou jako rychlostní závod," uvedl prezident Autoklubu Jan Šťovíček.

Tisíc mil je jeden z nejobtížnějších závodů, které se v minulosti na československém území s veterány jezdily. Ve 30. letech se pořádal pod záštitou Tomáše Garriqua Masaryka, z důvodu havárií se neopakoval. Veteran Car Club obnovil závod v 70. letech, jednou se jel dokonce na čas. Poté se pokračovalo ve vzpomínkových jízdách a nyní, pod záštitou Veteran Car Clubu Praha a bratislavského klubu, se od roku 2013 koná pravidelně.

Stejně jako vloni budou vozy startovat v minutových intervalech. Už nyní je známá startovní listina, a tak ti, kdo si 13. června přivstanou, se mohou těšit na takové klenoty, jako jsou Praga Mignon z roku 1913 (nejstarší vůz na startu), mnoho Tater (Tatra 57 B, 75, 77, 87 i 97), dále Jawy Minor ze 40. let, Škody Popular, několik Bugatti (13 Brescia, 37, 57), ale také Lagondy, Mercedesy, Porsche, Alfy Romeo a několik vozů Rolls-Royce. 

Závod 1000 mil československých je tříetapová soutěž, první den vede po okresních silnicích z Prahy do Bratislavy, kde se 14. června uskuteční okruh přes Piešťany, a pak se třetí den vrací z Bratislavy zpět do Prahy. Cíl je tradičně před budovou Národního technického muzea na Letné.

Takto to vypadalo na startu loňského závodu 1000 mil československých:

"Jede se za plného silničního provozu dle itineráře, který obdrží posádka na startu jednotlivých etap. Je to závod pro opravdové sportsmany, po cestě budou na účastníky čekat tajné kontroly, zkouška pravidelnosti a soutěž v rychlosti výměny kola," popisuje trasu Miroslav Krejsa, ředitel závodu.

Do Grand Prix historických automobilů patří také krásný festival jménem Brno Revival, který se koná 29. a 30. června na brněnském výstavišti. Akce se vloni uskutečnila po padesátileté pauze a připomíná závodní okruh na brněnském výstavišti a slavné momenty, které se zde v minulosti udály.

Kdo se řadí mezi fanoušky veteránů, historických motorek, závodních speciálů a sidecarů, měl by si tuto akci zapsat do kalendáře. Výjimečností této akce je, že zde mohou jezdit sportovní auta, která nemají běžnou registrační značku, a tak je na klasických veteránských akcích, kam je možné se dopravit po vlastní ose, moc často nepotkáte. Budou navíc závodit na uzavřené trati, na start se postaví devět kategorií aut a sedm kategorií motocyklů.

"Revival se pojede částečně po původní dráze, které se slangově říkalo rohlík," říká za organizátory festivalu Karel Kupka, který je zároveň vydavatelem časopisu Motor Journal specializující se na historii motorismu.

Letos se opět představí exponáty z muzeí a soukromých sbírek a stroje po čerstvé renovaci. Poprvé se tu ukáže Zbrojovka Z18 Sport, přeplňovaný dvoudobý závodní speciál. Závodit bude i formule Drak II z roku 1967 brněnského závodníka Otty Buchbergera a poklady z olomoucké Veteran Areny.

Nebudou chybět historické automobily značek Škoda, Aero, Jawa, Tatra nebo Wikov a mezi pavilony se proženou také formule 3 včetně továrního vozu Škoda F3.

autor: Eva Srpová | 10. 6. 2019 16:57

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama