Škoda Felicia bude brzy veterán. Některé bazary ji nechtějí, někde stojí statisíce

Jan Matoušek Jan Matoušek
25. 3. 2019 6:03
26. října uplyne už čtvrt století od premiéry Škody Felicia. V roce 1994 se první vůz vyvinutý pod taktovkou koncernu Volkswagen představil při akci na Karlově mostě. Následně se jedním ze tří vystavovaných aut projel i někdejší prezident Václav Havel. O 25 let později Felicia platí stále za jedno z nejrozšířenějších aut na českých silnicích, přesto se počty ojetin stále zmenšují. Ceny navíc podle všeho dosáhly dna, což by mohlo být zajímavé pro sběratele - za pět let totiž první Felicie dosáhnou hranice pro zařazení mezi historická vozidla.

Pár slov na začátek

Škoda Felicia se veřejnosti předvedla poprvé 26. října 1994 na Karlově mostě a pro českou automobilku šlo o první nový model po Favoritu. Nutno samozřejmě podotknout, že šlo také o první škodovku, která vznikla v době, kdy část mladoboleslavské značky (konkrétně 30 procent) vlastnil Volkswagen. Přes všechna prvenství ale nebyla Felicia zcela novým autem, koncepčně vycházela z Favoritu - oproti němu ale nabízela třeba moderní bezpečnostní prvky. Řeč je o ABS, bezpečnostních vacích či posilovači řízení. Výrazně se zlepšily i podvozek, komfortní výbava a kvalita zpracování i použitých materiálů.

Design reagoval na další malá auta tehdejšího trhu. V porovnání s Favoritem byl zaoblenější, modernější a výrazně se nezměnil ani při jediné rozsáhlejší vzhledové modernizaci v roce 1998. Felicia tehdy dostala "tvář" podobnou větší Octavii (obrázek vpravo). Pod kapotou byly benzinové motory 1.3 litru s výkonem 40 nebo 50 kW a 1.6 litru s výkonem 55 kW, respektive naftový agregát 1.9 D s výkonem 47 kW. Zatímco základní benzinový motor byl z domácího vývoje, silnější benzin a naftová jednotka byly z koncernových skladů.

Přestože základní model stál v roce 1994 207 tisíc korun, což tehdy znamenalo téměř 30 měsíčních platů, a cena vozu se postupně (spolu se mzdou) navyšovala, stala se Felicia v Česku ihned bestsellerem a podmanila si kategorii malých vozidel. Výroba nakonec skončila až v roce 2001, chvíli se tak Felicia nabízela spolu s svým nástupcem - Fabií. Celkem vzniklo na 1,42 milionu kusů malého vozu, z nichž asi 350 tisíc připadá na kombi a necelých 125 tisíc na pick-up. V menších číslech vznikaly i užitkový VanPlus a volnočasový Fun. Necelých 19 tisíc vyrobených kusů pak připadá na Volkswagen Caddy, což byl pick-up s jinou maskou a jménem.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 6 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy