Škoda Felicia bude brzy veterán. Některé bazary ji nechtějí, někde stojí statisíce

Jan Matoušek Jan Matoušek
25. 3. 2019 6:03
26. října uplyne už čtvrt století od premiéry Škody Felicia. V roce 1994 se první vůz vyvinutý pod taktovkou koncernu Volkswagen představil při akci na Karlově mostě. Následně se jedním ze tří vystavovaných aut projel i někdejší prezident Václav Havel. O 25 let později Felicia platí stále za jedno z nejrozšířenějších aut na českých silnicích, přesto se počty ojetin stále zmenšují. Ceny navíc podle všeho dosáhly dna, což by mohlo být zajímavé pro sběratele - za pět let totiž první Felicie dosáhnou hranice pro zařazení mezi historická vozidla.

Pár slov na začátek

Škoda Felicia se veřejnosti předvedla poprvé 26. října 1994 na Karlově mostě a pro českou automobilku šlo o první nový model po Favoritu. Nutno samozřejmě podotknout, že šlo také o první škodovku, která vznikla v době, kdy část mladoboleslavské značky (konkrétně 30 procent) vlastnil Volkswagen. Přes všechna prvenství ale nebyla Felicia zcela novým autem, koncepčně vycházela z Favoritu - oproti němu ale nabízela třeba moderní bezpečnostní prvky. Řeč je o ABS, bezpečnostních vacích či posilovači řízení. Výrazně se zlepšily i podvozek, komfortní výbava a kvalita zpracování i použitých materiálů.

Design reagoval na další malá auta tehdejšího trhu. V porovnání s Favoritem byl zaoblenější, modernější a výrazně se nezměnil ani při jediné rozsáhlejší vzhledové modernizaci v roce 1998. Felicia tehdy dostala "tvář" podobnou větší Octavii (obrázek vpravo). Pod kapotou byly benzinové motory 1.3 litru s výkonem 40 nebo 50 kW a 1.6 litru s výkonem 55 kW, respektive naftový agregát 1.9 D s výkonem 47 kW. Zatímco základní benzinový motor byl z domácího vývoje, silnější benzin a naftová jednotka byly z koncernových skladů.

Přestože základní model stál v roce 1994 207 tisíc korun, což tehdy znamenalo téměř 30 měsíčních platů, a cena vozu se postupně (spolu se mzdou) navyšovala, stala se Felicia v Česku ihned bestsellerem a podmanila si kategorii malých vozidel. Výroba nakonec skončila až v roce 2001, chvíli se tak Felicia nabízela spolu s svým nástupcem - Fabií. Celkem vzniklo na 1,42 milionu kusů malého vozu, z nichž asi 350 tisíc připadá na kombi a necelých 125 tisíc na pick-up. V menších číslech vznikaly i užitkový VanPlus a volnočasový Fun. Necelých 19 tisíc vyrobených kusů pak připadá na Volkswagen Caddy, což byl pick-up s jinou maskou a jménem.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Prezident Čadu Idriss Déby zemřel na frontové linii. Zemi povede jeho syn

Zemřel prezident Čadu Idriss Déby, který byl 11. dubna zvolen na další prezidentský mandát. Oznámila to armáda. Její mluvčí citovaný agenturou AFP oznámil, že prezident zemřel na následky zranění, jež utrpěl o víkendu na severu země, kde armáda bojuje s povstalci.

Právě dnes na základě předběžných výsledků vyhlásili Débyho vítězem prezidentských voleb. Osmašedesátiletý politik tak získal už šestý mandát. Armáda uvedla, že nejvyšší funkci dočasně přebírá Débyho syn Mahamat Kaká.

Členové jeho kampaně v pondělí oznámili, že se prezident vydal na frontu, aby se připojil k armádním oddílům, jež bojují proti teroristům. Armáda v pondělí oznámila, že s Frontou pro změnu a svornost v Čadu (FACT) bojuje od 11. dubna a že v bitvách přišlo o život 300 rebelů a pět vojáků.

Povstalci, kteří působí v libyjském pohraničí, ve volební den napadli pohraniční post a začali postupovat jižně do Čadu.

Déby se dostal k moci v roce 1990 a patřil k nejdéle vládnoucím prezidentům na kontinentě.

"S velkou bolestí Čaďanům oznamujeme, že dnes, v úterý 20. dubna 2021 zemřel prezident Déby," sdělil armádní mluvčí Azem Bermandoa Agouna.

před 1 hodinou

Za prodej potravin dvojí kvality bude hrozit pokuta. Zákon podepsal Zeman

Za prodej potravin dvojí kvality v tuzemských obchodech bude hrozit pokuta až 50 milionů korun. Počítá s tím novela zákona o potravinách, kterou v úterý podepsal prezident Miloš Zeman. Informoval o tom mluvčí Hradu Jiří Ovčáček. Zákaz prodeje se týká výrobků zaměnitelných za jiné výrobky v ostatních zemích EU, ale s podstatně odlišným složením. Výjimky budou muset být odůvodněny a spotřebitel o nich bude muset být informován.

"Čeští spotřebitelé nebudou spotřebiteli druhé kategorie," komentoval to již dříve ministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD). Na dodržování zákazu dvojí kvality bude dohlížet Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

Podepsaná novela vzbudila během svého projednávání v Parlamentu pozornost hlavně kvůli snaze části poslanců prosadit do ní povinné kvóty na prodej vybraných tuzemských potravin v obchodech. Zastánci argumentovali například zvýšením potravinové soběstačnosti. Odpůrci naproti tomu varovali před možným zdražením a nedostatkem. Kvůli návrhu hrozila Evropská komise Česku žalobou. Sněmovna nejprve kvóty na návrh poslanců SPD do novely vložila, ale pak je na návrh Senátu opět vyřadila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy