Zelený ledoborec: Land Rover Defender míří do rukou české policie a rád by do armády

Zelený ledoborec: Land Rover Defender míří do rukou české policie a rád by do armády
Defender ve speciální úpravě pro policii. Vůz má neupravovaný motor (naftový šestiválec o objemu 3,0 l).
Už zvenčí ale poznáte, že nejde o obyčejné auto.
Má výstražné světelné zařízení, rozbliká se pomocí kolébkového přepínače, umístěného mezi sedadly.
Ve sluneční cloně se rozsvítí nápis... Zobrazit 33 fotografií
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
8. 4. 2021 14:31
Už brzy se ve vašem zpětném zrcátku může objevit rozblikaný zelený terénní policejní vůz. Policie ČR převezme 30 Defenderů ve speciální úpravě a budou se velmi blízce podobat tomuto předváděcímu vozu na fotkách. Krátce jsme se s ním projeli.

Defender je off-roadová legenda. Že v terénu nevyměkla ani nejmodernější generace a může posloužit těm, kteří potřebují odolný pracovní teréňák, chce ukázat toto předváděcí auto. Ostatně velmi blízce se podobá 30 speciálům, které se v následujících dvou letech postupně dostanou do rukou Policie ČR.

Začněme parametry a seznamem úprav, kterými se Defender 110 oproti sériové verzi liší. Temně zelená fólie na karoserii se jmenuje NATO green, vůz má terénní pneumatiky na plechových kolech, šnorchl alias zvýšené sání kvůli prachu, střešní nosič, na který lze naložit až 300 kg materiálu, když auto stojí (při jízdě uveze 168 kg nákladu). Na střechu lze vyšplhat po žebříku na levé straně auta. 

Na druhém boku má uzamykatelnou schránku na věci, které je potřeba mít rychle při ruce, například kurty. Na nárazníku nechybí naviják a vyprošťovací oka. Auto utáhne 3,5tunový přívěs a v terénu řidič ocení jak vynikající světlou výšku 291 mm, tak i velké nájezdové úhly (přední 37,5, přejezdový 28, zadní 40 stupňů) a umí se bezpečně přebrodit bahnem nebo řekou hlubokou až 90 cm.

Zatímco doposud se nám do rukou dostal jen Defender prošpikovaný nejmodernější technikou a s luxusním interiérem (test zde), tentokrát jsme si mohli osahat úplně obyčejný plastový volant. Na sedadla se navlékly omyvatelné potahy, které si můžete objednat z katalogu příslušenství značky. 

Před spolujezdcem se nachází čtecí lampička, mezi předními sedadly pak panel s kolébkovými přepínači, které ovládají majáky a světelnou rampu na střeše auta i světelné výstražné nápisy STOP a POLICIE ve sluneční cloně spolujezdce.

Technické parametry zůstaly stejné, vůz pohání slabší varianta naftového šestiválce o objemu 3,0 litru o výkonu 147 kW/200 koní a 500 Nm. Samozřejmě se pyšní veškerou off-roadovou technikou, tedy redukční převodovkou a uzávěrkami mezinápravového i zadního diferenciálu.

Obyčejný plastový volant na předváděcích vozech v showroomech neuvidíte.
Obyčejný plastový volant na předváděcích vozech v showroomech neuvidíte. | Foto: Eva Srpová

"Vůz vyjde zhruba na dva miliony bez DPH," řekl Aktuálně.cz tiskový mluvčí firmy Dajbych Tomáš Petrů. Ta dodá zmíněných 30 aut Policii ČR a úpravy na voze provedla buď sama v servisním centru v Plzni, případně si na některé úkony najímá externí dodavatele. Podle smlouvy na dodávku 30 aut podle ČTK Policie ČR zaplatí za každý vůz 2,18 milionu korun s DPH, nicméně policejní Defendery mají silnější verzi šestiválce a další výbavu navíc (například druhou sadu kol, mříž mezi předními a zadními sedadly a další).

"V podstatě se dá říci, že je to auto made in Czechoslovakia. Defender se vyrábí ve slovenské Nitře, my pak speciály dovybavíme," dodává Petrů. Tento konkrétní předváděcí vůz firma Dajbych vyrobila proto, aby ho mohla představovat dalším složkám IZS, zejména hasičům a pak také armádě.

"Starý Defender jezdí v armádě dlouhá léta, jak v základním vybavení, tak i verze Kajman. Podle našich informací má česká armáda aktuálně asi 1400 vozů kategorie AOT, tedy automobily osobní terénní, z čehož je zhruba 800 Defenderů, zbytek jsou UAZy. Logicky se tedy nabízí, že by se terénní jednoprostorové vozy mohly vyměnit za modernější," uvažuje Tomáš Petrů.

Ministerstvo obrany ale před nedávnem již ve výběrovém řízení na nové osobní automobily pro armádu vybralo nabídku na Toyoty Hilux, celkem se má do roku 2024 obměnit 1200 aut.

Dajbych se na úpravy terénních aut dlouhodobě specializuje, vloni předal modely Discovery Policii ČR i Vojenské policii, vyrobil také speciální průzkumné vozidlo Gepard postavené na podvozku Toyoty Land Crusier 70.

"Demo auta v showroomech bývají vybavená špičkovým infotainmentem, klade se důraz na digitalizaci a ekologii. Naše zákazníky ale často zajímá něco jiného, ukazujeme jim, že Defender jde přizpůsobit tak, aby z něj bylo opravdu terénní a odolné auto do nejtěžších podmínek," dodává Tomáš Petrů.

 

Právě se děje

Další zprávy