Výrobce světoznámého kečupu Heinz má příliš mnoho slupek, stopek a semen z více než dvou milionů tun rajčat, které firma každoročně potřebuje k výrobě svého hlavního produktu, Ford zase shání náhradní materiály za plasty připravované z ropy.
Obě gigantické firmy proto spojily své výzkumné týmy a začaly zkoumat, zda je možné vyrábět z rajčat kompozity použitelné v automobilech.
Nyní dospěly k názoru, že sušené rajčatové slupky by mohly posloužit jako materiál pro výrobu svorek kabeláže či držáků na mince.
„Zjišťujeme, zda se tento vedlejší produkt potravinářského průmyslu hodí pro automobilový průmysl,“ řekla Ellen Lee, technická specialistka Fordu na výzkum plastů. „Naším cílem je vyvinout pevný a lehký materiál, jenž by splňoval naše požadavky a současně zmenšil naši ekologickou stopu," uvedla.
„Jsme rádi, že technologie prokázala svůj potenciál,“ tvrdí zase Vidhu Nagpal, zástupce ředitele vývoje obalů ve společnosti Heinz. „Nacházíme se sice ve velmi rané fázi výzkumu a stále zůstává nezodpovězena řada otázek, ale jsme nadšeni možnostmi, jež se zde otevírají pro Heinz i Ford."
Již v minulých letech Ford začal více využívat recyklované nekovové a biologické materiály. Od loňska například používá součásti zpevněné celulózovými vlákny nebo vyplněné rýžovými slupkami. Celkem se při výrobě vozů Ford uplatňuje osm biomateriálů. Jako další příklady lze uvést kompozity z kokosu, koberce a tkaniny z recyklované bavlny či hlavové opěrky a výplně sedadel ze sójové pěny.
Kromě firmy Heinz Ford při vývoji stoprocentního rostlinného plastu, z něhož by šlo vyrábět vše - od tkanin až po obaly, spolupracuje také s Coca Colou, firmou Nike a rovněž s Procter&Gamble.