Mimořádná zpráva
Řidič najel do davu na adventním trhu v německém Magdeburgu. Zemřel jeden dospělý a dítě, zraněných jsou desítky.

Jiří Maláček, šéf Škody ČR: Musíme lidi přesvědčit, že elektromobily nejsou nutné zlo

Eva Srpová Eva Srpová
15. 10. 2020 6:02
V lednu letošního roku nastoupil Jiří Maláček na pozici vedoucího prodeje tuzemské divize Škodovky, letos v létě vystřídal na postu ředitele Škody Auto ČR Luboše Vlčka. Jak přesvědčit české zákazníky, aby kupovali elektromobily? Stane se Škoda lídrem na poli energetických firem? A co s vyřazenými bateriemi z elektrických škodovek? O tom mluví pro letošní konferenci Forum Elektromobilita 2020.
Jiří Maláček, ředitel Škody Auto Česká republika
Jiří Maláček, ředitel Škody Auto Česká republika | Foto: Škoda Auto

"Konečně můžeme být konkrétní. Dříve jsme spíše představovali vize a různé pohledy na věc. Teď je elektromobilita tady a bude tady. Je jako rozjetý vlak. Rád bych představil, co Škoda Auto chystá," uvedl svou prezentaci v rámci letošní konference Elektromobilita 2020 ředitel Škody Auto ČR Jiří Maláček. Do vedoucí funkce nastoupil letos v létě, na postu vystřídal Luboše Vlčka.

"Emisní limity ovlivnily hospodářský prostor. Letošní rok bude první, kdy jsme povinni plnit emisní limity CO2 95 gramů u každého prodaného auta, a každým rokem se tato hranice bude snižovat. Nepřísluší mi hodnotit, jestli je to správně, nebo špatně nastavené, ale tlak na automobilky je ohromný a naší rolí je si s tím poradit. Současně musíme přesvědčit zákazníka, že elektromobily nejsou nutné zlo," vysvětluje Maláček, jakými tématy automobilka nyní žije.

Na otázku, zda Škodovka emisní limity pro letošní rok splní, ale nechce odpovědět konkrétně. "Jsme součástí koncernu VW a důležité jsou tedy výsledky všech značek, které do něj spadají. A navíc je ještě brzy na hodnocení, pořád máme před sebou tři měsíce," upřesňuje.

Jak přesvědčit zákazníka
Aby automobilky přísné emisní limity splnily, jsou nucené dělat radikální kroky. Některé modely nebo motorizace nenávratně mizí z nabídky a na trh přicházejí auta s nižšími hodnotami vypouštěných emisí, například plug-in hybridní vozy, které je možné dobíjet ze zásuvky, anebo čisté elektromobily.

Škoda Auto vloni na podzim uvedla na trh rodinu nových vozů pod značkou iV. Do ní zahrnuje jak plug-in hybridy, tak elektromobily. Prvními vozy byl Superb plug-in hybrid a elektrické Citigo-e. Oba vozy značně zahýbaly s prodejními statistikami v Česku.

"Uvědomujeme si svou vedoucí pozici na domácím trhu. Naše aktivity ovlivnily prodeje nových elektrických vozů. Do roku 2019 se v Česku prodávalo zhruba 700 elektromobilů ročně a podíl tvořil desetiny procenta. Miniauto Citigo-e vykázalo za půl roku 1250 registrací a strmě rostl také prodej plug-in hybridního Superbu.

Sečteme-li obě kategorie, každý 50. vůz na českém trhu se prodává v plug-in nebo čistě elektrické verzi. Speciálně západní Evropa je ale výrazně dál, každé 35. auto v Evropě má plně elektrický pohon. Jednoznačně je vidět trend elektromobility, i když se na to někteří dívají skepticky," myslí si Jiří Maláček.

Prodej modelu Citigo iV byl ale letos v létě ukončen. I když se spekulovalo, že jednou z příčin byl i fakt, že na každém prodaném autě firma nejenže nevydělávala, ale dokonce i prodělávala, Jiří Maláček to popírá a tvrdí, že hlavní příčinou byl nedostatek baterií, s čímž se potýkají prakticky všechny evropské automobilky.

Enyaq iV má odstartovat elektrickou revoluci v Česku

Vozem, který by měl vztah českých zákazníků k elektromobilitě zásadně proměnit, je Enyaq iV. SUV s vnitřní velikostí modelu Kodiaq postavené na zcela nové koncernové platformě MEB s cenou startující lehce nad milionem korun, čímž se téměř vyrovná adekvátně vybavenému naftovému SUV Kodiaq. Automobilka Enyaq iV představila letos začátkem září.

"Z přijetí máme ohromnou radost. Už nyní je možné auto předobjednat a v Česku tak učinily už stovky zákazníků. Vůz jim bude dodán ve druhé čtvrtině příštího roku," komentuje start Enyaqu Jiří Maláček.  

Rodina iV se má postupně rozrůst, dalšími modely jsou dvě plug-in hybridní varianty modelu Octavia, do roku 2022 značka uvede na trh deset elektrických nebo elektrifikovaných modelů.

Jiří Maláček ale jedním dechem dodává, že Škodovka nemá v plánu se zaměřit čistě jen na výrobu elektrických aut. "Mezi širokou veřejností se šíří panika, že někdo udělá tlustou čáru a už se budou prodávat jen elektrovozy. Ve Škodě vyznáváme pragmatický přístup. Elektromobily jsou jednou z alternativ. Jsou vhodné pro určitou skupinu zákazníků, která jezdí denně 10, 50, případně 100 km. Nadále budeme vyrábět vozy se spalovacími motory a v brzké době neplánujeme současné modely kvůli emisním limitům škrtat z nabídky," upřesňuje.

Nejde jen o auto

Jiří Maláček věří, že elektromobilitu je potřeba vnímat komplexně a zákazníkovi nabídnout celý balíček služeb. "Zákazník vidí vozy, které prochází proměnou, ale považujeme za nezbytné se nezaměřit pouze na auta, ale také služby," myslí si Maláček.

Firma proto připravuje emobilitu zákazníkovi na míru. Součástí prodeje není jen auto jako takové, ale také tři úrovně služeb, včetně instalace domácí dobíječky nebo i komplexního návrhu energetického řešení ušitého podle potřeb konkrétního klienta. V rámci něj je možné domácnost transformovat v energeticky soběstačnou a využívat k tomu bude možné bateriové úložiště sestavené z již vyřazených baterií z elektromobilů značky Škoda nebo Volkswagen.

"Dáváme bateriím druhý život, šetříme životní prostředí, a navíc podporujeme ekologičnost celého výrobního cyklu. Emobilita tak může být výhodná ze všech úhlů pohledu," vysvětluje Maláček.

Škoda Auto jako nový lídr mezi energetickými společnostmi

Škodovka se významně podílí na výstavbě páteřní dobíjecí sítě pro elektromobily. Tím, že buduje nabíječky, podporuje zároveň prodeje elektromobilů. "V současnosti jsme jedna z nejaktivnějších firem, která buduje síť nabíječek v ČR. Aktuálně máme pro své zákazníky v provozu 226 veřejných nabíjecích stanic s dobíjecí kapacitou od 11 do 22 kW, někde jsou v provozu i DC nabíječky o výkonu až 150 kW.

Vedle veřejných dobíječek instalujeme dobíjecí body také do servisů, aby od nás zákazníci odjížděli s dobitým elektromobilem," říká Jiří Maláček. Věří, že v roce 2023 bude v Česku v provozu 2000 veřejných dobíječek, a Škoda Auto by tak chtěla v počtu dobíjecích bodů zaujmout přes 10 procent trhu.

Škoda Auto Green Future

Firma si vypracovala strategický projekt, který nazývá Green Future. V něm rozpracovává témata udržitelného rozvoje a ochrany životního prostředí. "Strategicky se zabýváme několika oblastmi. Zelenou výrobou, dodavatelskou sítí a službami a produktem jako takovým. Je to komplexní závazek. V plánu máme dosáhnout ve výrobních závodech už v roce 2025 uhlíkové neutrality, máme tedy pět let, abychom ho splnili. V roce 2050 chceme komplexně ve všech oblastech dosáhnout uhlíkové neutrality, což je ambiciózní cíl," dodává Jiří Maláček, ředitel Škoda Auto ČR.

 

Právě se děje

Další zprávy