Spolkový správní soud v Lipsku v úterý 27. února letošního roku rozhodl, že zákazy jízdy starších naftových aut v německých městech jsou právně přípustné. Více informací jsme publikovali zde.
Na to okamžitě zareagovala radnice v severoněmeckém Hamburku. Oznámila, že se stane prvním městem v Německu, které umožnění zákazu vjezdu pro naftové vozy využije.
Značky pro zákaz vjezdu prý instaluje do konce dubna. Plán zákazu počítá s omezením provozu naftových osobních i nákladních vozidel s normou Euro 5 a nižší na dvou ulicích.
Jde o Max-Brauer-Allee a Stresemannstrasse. Výjimku budou mít jen trvale žijící obyvatelé, vozy složek integrovaného záchranného systému, zásobování a popelářské vozy.
Hned po rozhodnutí správního soudu bylo evidentní, že první omezení přijdou už letos, tak rychlé první oznámení ale překvapilo. I proto, že v Německu jsou jiní, větší "hříšníci", tedy města, kde se výrazně překračuje v ulicích limit maximální koncentrace NOx, na čemž se starší diesely podílejí.
Mnohem hůř než Hamburk na tom je například Mnichov nebo Stuttgart. Podle DW Science (více info v mapě tweetu níže) bylo v Hamburku v loňském roce v průměru naměřeno 58 mikrogramů NOx na metr krychlový, zatímco ve Stuttgartu to bylo 73 mikrogramů a v Mnichově 78 mikrogramů. Limit je 40 mikrogramů na metr krychlový.
Pro vozy splňující normu Euro 4 a starší mohou tedy například ve Stuttgartu zákazy přijít už letos. Pro auta splňující normu Euro 5 stanovil soud v případě tohoto města nejdřívější termín září 2019.
A #German court is about to decide whether cities can ban heavily polluting #diesel cars to improve #AirQuality. In many German cities the legal nitrogen oxide limits are exceeded repeatedly, leading to approximately 10,000 premature deaths per year. https://t.co/6GcyICCLZp pic.twitter.com/RZdh08YpdM
— DW Science (@dw_scitech) February 27, 2018
V Hamburku tedy "předběhli dobu", když - přestože jen ve dvou ulicích - zakázali vjezd autům splňujícím normu o stupeň vyšší, tedy Euro 5. Připomeňme, že do této kategorie spadají vozy vyrobené zhruba mezi lety 2009 a 2014, kdy byla v září povinně zavedena norma Euro 6. Výrobci většinou přišli s motory splňujícími tuto normu dříve než 1. září, avšak nebylo to pravidlem.
Jakou normu váš vůz s dieselem splňuje, zjistíte podle velkého technického průkazu. Každopádně může to být i auto staré "jen" čtyři roky, tedy relativně nové.
Zákazy, které mohou být časově a místně omezené, se podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, do budoucna mohou týkat až několika desítek měst. Verdikt bude mít zřejmě dramatické dopady nejen na Německo.
"Po tomto rozsudku bude možné donutit automobilový průmysl, aby část svého zisku využil na to, že dieselové vozy budou vylepšeny, a my relativně rychle získáme čistý vzduch," slibuje si šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch.
Někteří experti míní, že postupné zavádění zákazu dieselů v Německu ovlivní i okolní státy a budou ho následovat. Pražský magistrát měl v plánu schválit plán regulace dopravy v metropoli při smogových situacích. Radní ale na schůzi konané 12. února letošního roku dokument stáhli.
Současný návrh počítal s tím, že při nejvážnějším stupni znečištění by po městě nesměly jezdit nákladní automobily nad šest tun a polovina osobních aut, jejichž poznávací značka končí buď sudým, nebo lichým číslem.
Proti současnému návrhu takzvaného regulačního řádu dorazilo mnoho připomínek jak od městských částí, tak odborů magistrátu, ministerstev, Středočeského kraje či policie.
Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana se radní k plánu vrátí. Magistrát si ale bude muset nechat externí firmou připravit technickou dokumentaci k plánovaným dopravním omezením. To vyjde na jeden až dva miliony korun, které bude muset město najít v rozpočtu.
Opatření by se vyhlašovalo pouze v případě nejhoršího stavu ovzduší, takzvaného stavu regulace. Smogová situace se vyhlašuje, pokud alespoň na polovině měřicích stanic překročil dvanáctihodinový průměr škodlivin hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin se nepředpokládá jeho pokles.
Stav regulace meteorologové vyhlašují v případě, že průměr překročí 150 mikrogramů na metr krychlový.