Závislost německých automobilek na čínském trhu roste. Jedním z největších "závisláků" je koncern VW

ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
2. 2. 2018 11:41
Německé automobilky jsou rok od roku závislejší na čínském trhu. Přitom vloni se v Číně projevil tlak na snižování emisí, kdy vláda schválila zákaz výroby 553 modelů aut na svém trhu, které nesplňují nové předpisy v oblasti emisí a spotřeby. Omezení vešlo v platnost 1. ledna 2018.
Čínu trápí smog, vláda proto schválila opatření, které zakazuje výrobu některých modelů aut. Je otázka, zda se čínský tlak na emise rychle zvýší, na což výrobci musí reagovat (ilustrační foto).
Čínu trápí smog, vláda proto schválila opatření, které zakazuje výrobu některých modelů aut. Je otázka, zda se čínský tlak na emise rychle zvýší, na což výrobci musí reagovat (ilustrační foto). | Foto: Reuters

Německé automobilky jsou čím dál více závislé na čínském trhu. V loňském roce prodaly koncerny Volkswagen, Daimler a BMW v Číně 34,9 procenta svých aut. Podíl čínského trhu na jejich odbytu se tak od roku 2009 zhruba zdvojnásobil. Vyplývá to podle agentury DPA ze studie poradenské společnosti Ernst & Young (EY).

O čínský trh se z německých automobilek nejvíce opírá Volkswagen, na jehož celkovém odbytu se loni Čína podílela 40 procenty. Součástí koncernu Volkswagen je rovněž mladoboleslavská Škoda Auto, pro kterou je Čína také klíčovým odbytištěm.

Škoda vloni prodala na čínském trhu 325 000 aut. Je to sice o 7900 vozů více než v roce 2016, ale nárůst není tak rekordní jako například mezi lety 2015 a 2016 (281 700 vs 317 100).

Automobilka přitom uvedla v roce 2017 na tamním trhu několik novinek, v dubnu Kodiaq, v srpnu Octavii Combi a v listopadu Karoq. Přišel i modernizovaný Rapid.

Škoda Auto věří, že v Číně poroste zájem o modely SUV. "Čína tak bude jediným trhem, kde Škoda bude nabízet v segmentu SUV hned čtyři modely," řekl Aktuálně.cz Zdeněk Štěpánek z komunikačního oddělení automobilky.

Jestli ale čínský trh bude pokračovat v prvotním raketovém nástupu, je otázkou. Čína v roce 2009 vystřídala Spojené státy na postu největšího automobilového trhu světa. Celkový prodej motorových vozidel v Číně se v loňském roce zvýšil o tři procenta na 28,88 milionu vozů.

Jenže jeho růst tak prudce zpomalil z téměř 14 procent v předchozím roce. Expert EY na automobilový průmysl Peter Fuss předpověděl, že v letošním roce by čínský automobilový trh mohl vzrůst o tři až čtyři procenta.

Čínský svaz výrobců automobilů (CAAM) na začátku loňského roku předpovídal pětiprocentní nárůst prodeje. Později však uvedl, že očekává maximálně čtyřprocentní růst. Peking totiž začátkem loňského roku zvýšil daň z obratu u aut s objemem motoru do 1,6 litru na 7,5 procenta z předchozích pěti procent.

I v Číně je také patrný tlak na snižování produkce skleníkových plynů. Čína údajně vypustí do ovzduší deset miliard tun CO2 ročně. Právě proto tamní vláda vloni schválila plán na snižování emisí aut, v rámci nějž zakázala od 1. ledna 2018 na svém území výrobu a prodej 553 modelů aut.

Číslo ovšem zahrnuje různé verze jednotlivých modelů včetně jednotlivých motorizací a výbav, ve finále tedy jde zatím jen o několik modelů. "Ve skutečnosti se jedná jen o jedno procento čínského automobilového trhu," řekl pro New York Times začátkem ledna Cchuej Tung-šu, generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů.

Čínská vláda ovšem slibuje další zpřísňování a má snahu více podpořit výrobu a prodej elektromobilů.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Jihokorejský ministr, který měl řešit korupci ve vládě, kvůli vlastním skandálům nabídl rezignaci. V úřadu byl od začátku září

Nový jihokorejský ministr spravedlnosti Čo Kuk, jehož jmenování kvůli korupčnímu skandálu jeho rodiny vyvolalo v zemi demonstrace a otřáslo místní liberální vládou, dnes nabídl rezignaci. Informovaly o tom dnes agentury Reuters a AP. Zatím podle nich není jasné, zda jihokorejský prezident Mun Če-in demisi přijme.

Hlava státu Čoa jmenovala do funkce 9. září, jeho hlavním úkolem bylo dovést do konce reformu prokuratury. Cílem reformy je poskytnout více pravomocí policii a vytvořit zvláštní agenturu, která by se zabývala korupčními kauzami vysoce postavených vládních činitelů.

Příchod dřívějšího prezidentova poradce pro občanské záležitosti a profesora práva vyvolal protesty, protože úřady vyšetřují finanční investice jeho rodiny a také sporné přijetí jeho dcery na univerzitu. V Soulu ale manifestovali i Čoovi příznivci, kteří kauzu označovali za umělou a hon na čarodějnice. Sám Čo popírá, že by se dopustil něčeho nezákonného.

Zdroj: ČTK
před 24 minutami

Svíce u Gottovy vily na Bertramce se na přání rodiny zatím odklízet nebudou

Termín úklidu byl na přání rodiny odložen, zatím není známo na kdy. Lidé začali chodit spontánně k vile 2. října, kdy bylo oznámeno úmrtí osmdesátiletého zpěváka. Místo zaplavili svíčkami, květinami, vzkazy, fotografiemi, plyšáky, balonky a dalšími předměty.

"Na přání rodiny se termín úklidu pietního místa Nad Bertramkou posouvá, přesný termín zatím není znám. Vše řeší hlavní město Praha přímo s rodinou," napsala mluvčí TSK Lišková.

před 42 minutami

Čínský vývoz i dovoz v září klesly více, než se čekalo, může za to slabší celosvětová poptávka a americká cla

Vývoz z Číny v září klesl více, než se čekalo a dovoz se snížil již pátý měsíc za sebou. Na vývoz má negativní dopad slabší globální poptávka a rostoucí americká cla na čínské zboží. Pokles dovozu pak ukazuje, že domácí poptávka je slabá. Druhá největší ekonomika světa tak bude zřejmě potřebovat další stimulaci ekonomiky, napsala agentura Reuters.

Vývoz ze země se v září podle údajů celního úřadu snížil meziročně o 3,2 procenta, zatímco analytici čekali pokles jen o tři procenta. Dovoz se pak propadl o 8,5 procenta místo očekávaných 5,2 procenta.

Bilance zahraničního obchodu však skončila v přebytku 39,65 miliardy USD (928,2 miliardy korun). V srpnu přebytek činil 34,84 miliardy USD a analytici čekali, že se sníží na 33,3 miliardy USD. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy