Povede zákaz dieselů k masivnímu výprodeji naftových aut do Česka? To nehrozí, míní autobazary

ČTK ČTK
27. 2. 2018 15:31
Zákazy starších dieselových aut rozhodně neovlivní trh s ojetými naftovými vozy v Česku, míní největší tuzemské autobazary.
Budou se v Česku nabízet starší diesely více než dřív? Majitelé autobazarů si to nemyslí.
Budou se v Česku nabízet starší diesely více než dřív? Majitelé autobazarů si to nemyslí. | Foto: Radek Pecák

Zákazy jízdy starších naftových aut v některých německých městech nepovedou podle tuzemských autobazarů k tomu, že by majitelé tato vozidla masivně a pod cenou prodávali do České republiky.

Spolkový správní soud v Lipsku dnes rozhodl, že tyto zákazy jsou právně přípustné. Autobazary reagovaly na názory některých odborníků, podle nichž zákaz vjezdu dieselových aut do německých měst může přinést výrazné zlevnění ojetin s naftovými motory a růst zájmu o ně v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy.

"Masivní výprodej dieselů z Německa do ČR nenastane," napsala v dnešní tiskové zprávě Asociace prodejců použitých automobilů - autobazarů (APPAA). Upozornila také na fakt, že již nyní existují v Německu omezení pro vjezd vozidel do center některých německých měst. I když se týkají statisíců německých vozidel, němečtí řidiči přesto taková vozidla masivně neprodávají.

"V České republice je navíc trh s ojetými vozy již natolik vyspělý, že není možné, aby absorboval desítky tisíc vozidel, které nevyhovují emisním limitům. Autobazary takové vozy rozhodně nevykoupí a čeští občané jen velmi obtížně budou akceptovat nabídku německého majitele nevyhovujícího vozu na prodej, byť se slevou 20 procent," uvedla asociace.

Český zákazník má podle domácích autobazarů nejčastěji zájem o vozidlo s českým původem, jasnou servisní historií a platnými emisními limity.

Provozní ředitel sítě autobazarů AAA Auto Petr Vaněček připomněl, že na českém trhu se postupně vyrovnává podíl naftových a benzinových vozů ve prospěch vozů s benzinovými motory, po kterých je i dlouhodobě vyšší poptávka.

Proti sobě jdou podle něj dva trendy - mírné zvýšení dovozu levnějších, více ojetých a starších dieselů zejména z Německa a zároveň zvýšený zájem o zánovní benzinové vozy.

"Starší, a tím pádem i rizikovější naftové automobily, které na zdrojových trzích nevyhovují emisním normám, a majitelé se jich zbavují na úkor tuzemského životního prostředí, se k nám vozí již delší dobu. Nečekáme, že by nyní kvůli rozhodnutí německého soudu mělo dojít k nějakému raketovému nárůstu," uvedl Vaněček.

Ceny dovozových dieselů by se podle Vaněčka neměly zásadně snižovat. Naftové vozy s domácím původem si podle něj ceny spíše udrží, protože zde hrají roli i jiné faktory. "Lidé totiž kromě ceny hledí i na doloženou servisní historii nebo ověřitelnost stavu tachometru. Zákazníci mají také obecně vyšší důvěru k vozům s původem v České republice," dodal Vaněček.

Podle dřívějších údajů společnosti Cebia, která se zaměřuje na prověřování původu nabízených ojetých aut, se celkově v Česku ročně prodá zhruba 700 000 ojetin - 71 procent připadá na vozidla z ČR, 18 procent na dovoz z Německa a šest procent na vozy z Itálie.

 

Právě se děje

před 22 minutami

Srážka nákladního vozu s autobusem si v Indii vyžádala 18 mrtvých

Nejméně 18 mrtvých a deset zraněných si ve středu vyžádala dopravní nehoda v severoindickém státě Uttarpradéš. Příliš rychle jedoucí nákladní automobil při ní narazil do přeplněného patrového autobusu, informovala agentura Reuters s odvoláním na místní policii.

Nehoda se stala na dálnici nedaleko města Barabanki. V autobuse jelo asi 150 cestujících, když do něj narazil nákladní vůz. Nejméně deset lidí bylo přepraveno do nemocnic v Lakhnaú, metropoli Uttarpradéše. Podle některých informací se autobus porouchal a nákladní vůz do něj narazil poté, co s ním řidič na dálnici zastavil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy