Povede zákaz dieselů k masivnímu výprodeji naftových aut do Česka? To nehrozí, míní autobazary

ČTK ČTK
27. 2. 2018 15:31
Zákazy starších dieselových aut rozhodně neovlivní trh s ojetými naftovými vozy v Česku, míní největší tuzemské autobazary.
Budou se v Česku nabízet starší diesely více než dřív? Majitelé autobazarů si to nemyslí.
Budou se v Česku nabízet starší diesely více než dřív? Majitelé autobazarů si to nemyslí. | Foto: Radek Pecák

Zákazy jízdy starších naftových aut v některých německých městech nepovedou podle tuzemských autobazarů k tomu, že by majitelé tato vozidla masivně a pod cenou prodávali do České republiky.

Spolkový správní soud v Lipsku dnes rozhodl, že tyto zákazy jsou právně přípustné. Autobazary reagovaly na názory některých odborníků, podle nichž zákaz vjezdu dieselových aut do německých měst může přinést výrazné zlevnění ojetin s naftovými motory a růst zájmu o ně v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy.

"Masivní výprodej dieselů z Německa do ČR nenastane," napsala v dnešní tiskové zprávě Asociace prodejců použitých automobilů - autobazarů (APPAA). Upozornila také na fakt, že již nyní existují v Německu omezení pro vjezd vozidel do center některých německých měst. I když se týkají statisíců německých vozidel, němečtí řidiči přesto taková vozidla masivně neprodávají.

"V České republice je navíc trh s ojetými vozy již natolik vyspělý, že není možné, aby absorboval desítky tisíc vozidel, které nevyhovují emisním limitům. Autobazary takové vozy rozhodně nevykoupí a čeští občané jen velmi obtížně budou akceptovat nabídku německého majitele nevyhovujícího vozu na prodej, byť se slevou 20 procent," uvedla asociace.

Český zákazník má podle domácích autobazarů nejčastěji zájem o vozidlo s českým původem, jasnou servisní historií a platnými emisními limity.

Provozní ředitel sítě autobazarů AAA Auto Petr Vaněček připomněl, že na českém trhu se postupně vyrovnává podíl naftových a benzinových vozů ve prospěch vozů s benzinovými motory, po kterých je i dlouhodobě vyšší poptávka.

Proti sobě jdou podle něj dva trendy - mírné zvýšení dovozu levnějších, více ojetých a starších dieselů zejména z Německa a zároveň zvýšený zájem o zánovní benzinové vozy.

"Starší, a tím pádem i rizikovější naftové automobily, které na zdrojových trzích nevyhovují emisním normám, a majitelé se jich zbavují na úkor tuzemského životního prostředí, se k nám vozí již delší dobu. Nečekáme, že by nyní kvůli rozhodnutí německého soudu mělo dojít k nějakému raketovému nárůstu," uvedl Vaněček.

Ceny dovozových dieselů by se podle Vaněčka neměly zásadně snižovat. Naftové vozy s domácím původem si podle něj ceny spíše udrží, protože zde hrají roli i jiné faktory. "Lidé totiž kromě ceny hledí i na doloženou servisní historii nebo ověřitelnost stavu tachometru. Zákazníci mají také obecně vyšší důvěru k vozům s původem v České republice," dodal Vaněček.

Podle dřívějších údajů společnosti Cebia, která se zaměřuje na prověřování původu nabízených ojetých aut, se celkově v Česku ročně prodá zhruba 700 000 ojetin - 71 procent připadá na vozidla z ČR, 18 procent na dovoz z Německa a šest procent na vozy z Itálie.

 

Právě se děje

před 54 minutami

Koronavirus odsouvá zrušení střídání zimního a letního času, zřejmě na dlouho

Koronavirová krize odsouvá možné zrušení pravidelného střídání času, zřejmě na dlouhou dobu. Evropská komise původně navrhovala zrušení střídání času na letošní nebo příští rok, v současnosti se však o věci nejedná a je otázkou, zda se s ohledem na současnou krizi a její dopady téma na jednací stůl vůbec vrátí. Řekl to mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. V noci na neděli 25. října se hodinové ručičky ve 03:00 posunou o hodinu zpět.

Evropská komise v roce 2018 navrhla zrušení střídání času, ponechala však na členských státech, aby se dohodly na tom, který čas bude zaveden celoročně. Česká vláda předloni podpořila zavedení zimního, tedy standardního středoevropského astronomického času. Návrh komise ovšem ještě musí schválit unijní Rada a Evropský parlament, do té doby se nic nemění.

Zdroj: ČTK
Další zprávy