Jen 11 značek vyrábí auta déle než Škoda. Prohlédněte si nejstarší automobilky světa

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 7. 2019 7:18
Opel i Fiat si letos připomínají 120 let od výroby svého prvního vozu. O nejstarší automobilky světa přesto nejde. Který výrobce je tím vůbec nejstarším se podívejte do galerie, kde najdete i stručnou historii dvanácti nejstarších dodnes fungujících automobilek. Mezi nimi je místo i pro mladoboleslavskou Škodu.
Foto: Výrobci

Fiat - 1899

Fiat si v těchto dnech připomíná 120 let od výroby svého prvního vozu. Tím byl typ 3 1/2 HP s dvouválcovým motorem. Fiat je mimochodem zkratkou pro Fabbrica Italiana Automobili Torino, tedy v překladu italská automobilová továrna Turín. Mezi zakladatele patřil v roce 1899 také Giovanni Agnelli. To je zajímavé především proto, že rodina Agnelliů v ní hlavní slovo drží dodnes. A to přesto, že v roce 2014 došlo ke spojení s americkým Chryslerem a vzniku koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles).

Zpátky však na začátek, protože Fiatu netrvalo dlouho a stal se největší italskou automobilkou. To se psal rok 1910. Italové to před první světovou válkou zkoušeli i v USA, ovšem bez většího úspěchu. Po konci války, ve 20. letech, se poprvé ukázala největší síla Fiatu. Nejprve typ 501, ale především model 509 dominoval italskému trhu. V roce 1923 byla rovněž otevřena továrna Lignotto, známá například testovací tratí na střeše. Auta se tam vyráběla do roku 1982, dnes je z části závodu obchodní centrum.

Ještě důležitějším modelem než 509 se ukázal být typ 500 Topolino. Ten vznikl ještě před druhou světovou válkou, vyráběl se ale i dlouho po ní. Byl tak mimo jiné svědkem dočasného poválečného odsunutí rodiny Agnelliů z vedení firmy kvůli vazbám na fašistického vůdce Benita Mussoliniho. Do vedení automobilky se rodina prostřednictvím vnuka zakladatele Gianniho vrátila v roce 1963.

Na 500 Topolino navázal v roce 1957 model 500, který je fenoménem dodnes. Částečně i proto, že v roce 2007 Fiat ukázal moderního nástupce, který od té doby patří k nejoblíbenějším minivozům na evropském trhu. Úspěšná byla i další malá auta - Panda a především Punto, které nicméně loni skončilo a je otázkou, jestli se tradiční označení do nabídky Fiatu ještě někdy vrátí.

Fiat není úspěšný jen v Evropě (ačkoliv v posledních letech i kvůli zastarávajícímu portfoliu jeho prodeje klesají), ale i na jiných trzích. Jakkoliv v USA mu to úplně nevyšlo, silnou pozici má v Jižní Americe, především v Brazílii a Argentině, kde svá auta i vyrábí. Návaznost mají Italové i na země někdejšího východního bloku. Licencí oceňovaného modelu 124 vznikla nejen řada modelů Žiguli, jejichž produkce skončila až nedávno, ale především vznikla značka VAZ, dnes asi nejznámější ruský výrobce automobilů.

Fiat spolupracoval i v Polsku, tak mohla vzniknout auta s označením Polski Fiat. Licenci na výrobu italských aut získala i jugoslávská Zastava, kterou nakonec sám Fiat odkoupil a v její továrně v Kragujevaci vyrábí dnes vlastní modely.

V 90. letech, po éře aut jako Uno nebo Tipo, se Fiat dostal do finančních problémů. Pomoci mělo spojení s koncernem General Motors, ten ale nakonec raději zaplatil dvě miliardy dolarů, aby Fiat nemusel koupit. Klíčovým člověkem se ukázal být Sergio Marchionne, kterému se povedlo Fiat po roce 2005 zachránit. Po finanční krizi se Fiat spojil s Chryslerem a v roce 2014 tak vznikl již zmíněný koncern FCA, kam spadají mimo jiné i Dodge, Jeep, Alfa Romeo nebo Lancia.

Důležité modely: Fiat 509, Fiat 500 Topolino, Fiat 500, Fiat 124, Fiat 126, Fiat Uno, Fiat Tipo, Fiat Panda, Fiat Punto

 

Právě se děje

Další zprávy