Jen 11 značek vyrábí auta déle než Škoda. Prohlédněte si nejstarší automobilky světa

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 7. 2019 7:18
Opel i Fiat si letos připomínají 120 let od výroby svého prvního vozu. O nejstarší automobilky světa přesto nejde. Který výrobce je tím vůbec nejstarším se podívejte do galerie, kde najdete i stručnou historii dvanácti nejstarších dodnes fungujících automobilek. Mezi nimi je místo i pro mladoboleslavskou Škodu.
Foto: Výrobci

Audi - 1901

Kořeny dnešního Audi položil August Horch v roce 1899 založením značky Horch & Cie.. O dva roky později pak vzniká Horchův první automobil s dvouválcovým motorem, který lze považovat za předchůdce dnešního Audi. Po přeměně na akciovou společnost v roce 1904 byl zakladatel automobilky donucen její řady opustit. Stalo se tak v roce 1909, Horch však nechtěl opustit i celý automobilový průmysl. Založil tak novou značku, původně pojmenovanou opět po sobě. Vzhledem k ochranným známkám to však nebylo možné, proto padla volba na jméno Audi, což je latinský překlad příjmení Horch.

Audi jako takové tedy vzniklo v roce 1909 ve Cvikově, v roce následujícím pak vznikl i první model nové značky. Šlo o vůz se jménem Type A, úspěšný i na závodních tratích. Ani v Audi ale Horch nevydržel. Značku opustil po první světové válce. Už bez něj představil výrobce první německý vůz s řízením nalevo. Auto dostalo označení Type K.

V roce 1928 koupil Audi dánský podnikatel Jörgen Rasmussen, v tu dobu vlastník jiné automobilky DKW. Ten z Audi udělal výrobce luxusních vozidel. Tato éra však neměl úplně dlouhého trvání - v červnu 1932 totiž sloučením značek Horch, Audi, DKW a Wanderer vzniká automobilka Auto Union. Právě odsud pochází znak Audi se čtyřmi spojenými kruhy, reprezentující čtveřici značek sloučených do Auto Union.

Každá značka měla specifický úkol, Audi dostalo na starost výrobu prémiových aut střední velikosti. Už v roce 1933 tak přichází model Front, jako první auto v Evropě kombinující šestiválec s pohonem předních kol. Po druhé světové válce byla továrna Auto Union na území okupovaném Sovětským svazem. To znamenalo zánik značky jako takové. Řada někdejších zaměstnanců však přesídlila do Ingolstadtu, kde opět vzniklo Auto Union - už ale ne jako akciová společnost, ale jako společnost s ručením omezeným.

První nová auta z produkce Auto Union (automobilku koupil v roce 1959 koncern Daimler-Benz) nesla označení DKW, až v roce 1965 došlo ke změněně a obnovení používání označení Audi. Ve stejném roce pak Auto Union koupil od Daimleru Volkswagen. Ten získal mimo jiné automobilky DKW a Audi, Daimler si nechal značku Horch a továrnu v Düsseldorfu.

Prvním modelem Auto Unionu pod vlastnictvím Volkswagenu bylo Audi 100. Vývoj probíhal v utajení, VW nechtěl vyvíjet nové modely, ale jen využít stávající výrobní kapacity. Audi 100 ale vedení mateřské značky natolik zaujalo, že se dostalo do sériové výroby. V roce 1969 došlo ke sloučení Auto Unionu s NSU a ke vzniku Audi NSU Auto Union. Název značky se změnil ještě jednou, v roce 1985 se z ní stalo už pouze Audi, protože NSU ani Auto Union již prakticky neexistovaly.

Od roku 1985 tedy existuje samostatná automobilka Audi, která je dnes důležitou součástí koncernu Volkswagen. Ve své historii má řadu kultovních modelů, například Quattro, které zářilo i na tratích světových rallye, kombi RS2 Avant nebo více běžné řady A4, A6 a A8.

Důležité modely: Audi Type A, Audi Type K, Audi 100, Audi 80, Audi Quattro, Audi RS2 Avant, Audi A3, Audi A4, Audi A6, Audi TT, Audi Q5

 

Právě se děje

Další zprávy