Jen 11 značek vyrábí auta déle než Škoda. Prohlédněte si nejstarší automobilky světa

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 7. 2019 7:18
Opel i Fiat si letos připomínají 120 let od výroby svého prvního vozu. O nejstarší automobilky světa přesto nejde. Který výrobce je tím vůbec nejstarším se podívejte do galerie, kde najdete i stručnou historii dvanácti nejstarších dodnes fungujících automobilek. Mezi nimi je místo i pro mladoboleslavskou Škodu.
Foto: Výrobci

Cadillac - 1902

Ještě než Henry Ford založil automobilku Ford, pomohl ke vzniku jiné americké značky - Cadillac. V roce 1901 vznikla automobilka Henry Ford Company, která ale zhruba o rok později zanikla, protože se Ford nepohodl s investory. William Murphy a Lemuel Bowen, kteří finančně stáli za původní Fordovou značkou, se posléze domluvili s konstruktérem Henry M. Lelandem a v roce 1902 založili automobilku Cadillac. Její první továrna byla bývalým sídlem Henry Ford Company.

První Cadillac se objevil v roce 1902 a šlo v podstatě o jednoválcovým motorem poháněný kočár. Sériová produkce začala v roce 1903 a postupně se začaly přidávat i další modely. V roce 1909 se Cadillac zařadil do portfolia koncernu General Motors, jehož součástí je dodnes.

Americký výrobce rovněž zavedl do automobilového průmyslu řadu inovací. Například v roce 1908 začal s výrobou standardizovaných (a tedy vyměnitelných) dílů, o čtyři roky později zase uvedl elektrický startér a elektrické svícení. To vše v Modelu 30. V roce 1915 se objevil první sériový vůz na světě s osmiválcovým motorem - opět z produkce Cadillacu. A konečně o 15 let později Američané ukázali i první sériový vůz se šestnáctiválcem.

Vedle techniky nezapomínala značka ani na design. Už v roce 1926 byl do GM najat designér Harley J. Earl, který po druhé světové válce přišel s typickým designovým prvkem Cadillaců - zadními ploutvičkami. V roce 1948 je dostal model Sixty Special. Na autech americké značky vydržely až do poloviny 60. let.

Začátkem 50. let se také objevil jeden z ikonických modelů značky - luxusní Eldorado. Zajímavá byla především nejvyšší specifikace Brougham, která už v roce 1957 nabídla elektrické nastavování sedadla řidiče s pamětí nebo vzduchové odpružení. Prodejní úspěch nicméně model nepřinesl, vyrobilo se jen devět stovek kusů.

Produkce luxusních a rozměrově velkých modelů pokračovala i v 60. a 70. letech, přičemž Cadillac se stal první značkou se světelným senzorem - ten podle povětrnostních podmínek dokázal vypnout nebo zapnout světla. Jenomže jestliže v první polovině sedmdesátých let byl o velká auta zájem, v té druhé už začal opadat a i vozy Cadillac se postupně zmenšovaly. To vedlo až k uvedení modelu Cimarron, který spadal do střední třídy.

Zákazníky příliš nezaujal a předznamenal postupný prodejní pád Cadillacu v 80. a 90. letech. Automobily přišly o charakteristický design, koncem 90. let dokonce Cadillac uvedl na americký trh model Catera, což byla v Německu produkovaná verze Opelu Omega B. Na druhou stranu v podobnou dobu Cadillac uvedl i velké SUV Escalade, kterému se naopak prodejně daří.

Zatímco v Evropě se Cadillacu v 21. století prodejně příliš nedaří, stabilní pozici má na čínském trhu. Tamní modely rovněž produkuje v závodech joint-venture mezi koncernem GM a místní značkou SAIC. Na rozdíl od některých dalších značek přežil Cadillac i bankrot koncernu General Motors v roce 2009.

Důležité modely: Cadillac Model A, Cadillac Fleetwood, Cadillac Eldorado, Cadillac DeVille, Cadillac Seville, Cadillac Escalade

 

Právě se děje

Další zprávy