Martin Přibyl
17. 8. 2020 11:04
Cenově výhodný servis bývá označován jako jedna z velkých výhod elektromobilů, nemusí to ale platit vždycky, jak ukazuje pohled do servisních plánů automobilek. Nechali jsme si spočítat náklady na servisní prohlídky na prvních 75 nebo 150 tisíc kilometrů se třemi vybranými elektromobily a porovnali je s podobnými auty se spalovacími motory.
Audi Q7 a e-tron
Přístup korejského koncernu Hyundai-Kia k pravidelné výměně chladicí kapaliny bateriového systému není ale jediný možný. V případě luxusního elektrického SUV Audi e-tron, které rovněž využívá promyšlený chladicí okruh baterie, není pravidelný interval výměny stanoven. Výsledkem je to, že e-tron nabízí výhledově o poznání levnější servis než o něco větší naftové SUV Q7 50 TDI. Reálně dokonce elektrické SUV budou jeho majitelé prvních pět let servisovat zdarma, protože prohlídky a servis po tuto dobu jsou zahrnuty v ceně vozu.
I pokud by ale nebyly, dochází k zajímavému paradoxu - pokud srovnáme nesrovnatelné, tedy náklady na pět let a 150 000 km u e-tronu a pět let a 75 000 km u Kie e-Niro, dostaneme se k tomu, že luxusní Audi má levnější servis než relativně dostupná Kia. Otázkou zůstává, jestli to, že e-tron nemá předepsanou výměnu chladicí kapaliny, je správné řešení. Pro ty opatrnější může být přijatelnější dražší přístup Kie a Hyundai.