Před 115 lety vznikla automobilka Praga. Prvorepubliková chlouba skončila neslavně

Po vybombardování závodu v Libni se Praga musela přesunout do Vysočan.
Naopak těžký nákladní automobil s nosností pět až šest tun dostal jméno Praga N a zkonstruován byl už v roce 1915 jako nástupce mimo jiné modelu V. Za jeho konstrukcí stál opět František Kec a výroba skončila až v roce 1937. V jejím průběhu auto prodělalo řadu změn, zvyšoval se výkon motoru a vedle benzinového se objevila i naftová jednotka. Dělaly se různé karosářské varianty od valníků až po specializované nástavby pro hasiče, uklízeče či popeláře. Na stejném podvozku také vznikaly autobusy. Nástupcem se stal mnohem modernější typ ND.
Na základech Piccola vznikla i tato nezapomenutelná kreace, sloužící jako reklamní poutač na bonbony známé jako Hašlerky.
Na konci 20. let se Piccolo objevilo v superlevné verzi Special-Lido, což byl dřevěný kabriolet bez dveří a s osekanou výbavou, ovšem za cenu 25 tisíc korun, kterou požadovala vláda v rámci veřejné soutěže o lidový automobil. To s sebou přineslo i státní finanční pobídku. Piccolo se ale dále nabízelo i v luxusnějších verzích a poměrně dobře pomohlo Praze přečkat i světovou finanční krizi. Na snímku je reklama na auto ročníku 1933, o rok dříve Piccolo dostalo motor o objemu 1,5 litru spolu s komfortnější výbavou.
V nabídce zůstávala ale i levnější verze s litrovým motorem. Piccolo nakonec skončilo až v roce 1934, přičemž na přelomu 20. a 30. let šlo o nejprodávanější auto v Československu, nabízené s otevřenou i uzavřenou karoserií. V roce 1938 se obnovené Piccolo po konci modelu Baby, o němž ještě bude řeč, krátce vrátilo a definitivně skončilo až v roce 1941. Zobrazit 52 fotografií
Foto: Neznámý autor / Pragovka Art District / www.e-factory.cz
Dan Poláček Jan Matoušek Dan Poláček, Jan Matoušek
27. 3. 2022 6:32
Přesně před 115 lety byly položeny základy automobilce, která si od roku 1909 říká Praga. Kdysi to byl největší československý výrobce osobních automobilů, za první republiky předběhl Škodu i Tatru. Komunistická reorganizace průmyslu ale produkci osobních aut nadobro ukončila a donutila Pragu soustředit se na produkci nákladních aut. Její historii si připomeňte v komentované galerii.
 

Právě se děje

Další zprávy