Bizarní auta jezdí po silnici i plavou ve vodě. Obojživelníky vyvíjela dokonce Škoda

Dan Poláček Jan Matoušek Dan Poláček, Jan Matoušek
9. 3. 2023 6:02
Sen o autě, které se bude pohodlně pohybovat po silnici, ale kdykoliv bude moci vyjet i do vody, tu byl prakticky od začátku motorismu. Obojživelná konstrukce však často narážela na své limity a dodnes se musí potýkat s vysokou cenou a stále omezenou použitelností. Vrcholu tak tato auta dosáhla paradoxně zřejmě za druhé světové války. Připomeňte si historii obojživelníků v naší galerii.
Foto: Výrobci

Velká monstra

Sověti ale v rámci své armádní výzbroje zdaleka nespoléhali jen na malá terénní auta. Vyvíjeli i celou řadu mnohem větších obojživelníků, jejichž výčet by vydal pravděpodobně na samostatný materiál. A tak za všechny můžeme zmínit třeba ZiL 135P s přezdívkou Delfín, který vznikl v roce 1965. Ten nejen, že uměl jezdit po souši a plout po vodě, ale fungoval také jako jakýsi ledoborec - dokázal totiž překonat i tenký led, což bylo pro některé sovětské odlehlé oblasti zvláště důležité. Základem byl vojenský ZiL 135K, auto dostalo dva osmiválce a řízenou přední i zadní nápravu. Vznikl ale jen jediný kus, armáda o další výrobu nakonec zájem neprojevila.

 

Právě se děje

Další zprávy